Geplaatst: 20 november 201114 j De rucola groeit ondertussen mooi op het keukenpapier.De broccoli op zo`n schaaltje met rooster en water eronder is al enkele centimetersZo ook de alfalfa..maar die doe ik de volgende keer in een pot zoals de taugéDe tuinkers is op een stenen egel(zie foto)de rode kool in de pot zoals taugé, groeit erg langzaam, maar komt.de linzen heb ik gisteren geoogst..én weggedaan ( buiten voor de fazant) niet te eten vond ik het..bitter.Niet voor herhaling vatbaar.De linzen waren van een bio-boer hier..(ze waren wel prima ontkiemd, dus wie er linzen wil gaan kweken, ik heb ik biologisch zaaigoed van puy linzen uit de Lorraine)de taugé: echt prima! de zaden waren van de bio-winkel, maar de andere zaden heb ik ook biologisch gekocht, van de Bolster.Vanavond rijst met taugé.. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 20 november 201114 j Over droogbonen: lees dit ook even: huh-kiembonen-giftig-t2046.html?hilit=linzen We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 20 november 201114 j Moet je die gekiemde linzen niet net zo behandelen als taugé? Dus kort mee bakken/koken? Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 20 november 201114 j Ik had ze in een soepje meegedaan..pindasoep, waarin de taugé altijd prima tot zijn recht komt. De taugé heeft ook iets bitters, maar bij de linzen vond ik dat sterker..te sterk dus. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 20 november 201114 j Hm, jammer Zeker omdat ze zo mooi kiemen. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 1 december 201113 j gisteravond was er bij 24 kitchen back to the basics een heel programma over allerlei soorten kiemen. Ook waar ik nog nooit van gehoord had. zeekraal kiemen oa. Iemand dat ook gezien.
Geplaatst: 1 december 201113 j Volgens Peter Bauwens kan je van alle zaden kiemen maken, of microgroenten.Of het te eten is moet je afwachten..zo bij zeekraal b.v., misschien wel lekker, ik denk aan iets zoutigs.. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 29 januari 201213 j Wat ik nu zaai is voornamelijke kiemgroentes.Voor kerst was het microsla, een grote bak met miniblaadjes. Ook nu nog rucola en als kiemen rode kool, taugé en alfalfa..dat zijn de voornaamsten.vooral de taugé blijft erin, gemakkelijk en erg lekker..zo vers. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 31 januari 201213 j Wat ik nu zaai is voornamelijke kiemgroentes. hier ook, vooral broccoli en rucola kers is erg populair en de basilicum kers zo in de pasta sausen.
Geplaatst: 31 januari 201213 j O, die basilicum..goede tip..lijkt me heerlijk op brood! We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 14 februari 201213 j Trouwens, is dit topic niet het meest off-topic forum op dit forum? Is er iemand met ervaring met de lente-ui kiemgroente? Ik zag hem laatst hangen maar vraag me af of die nou wel zo bijzonder is. Zo had ik een tijd terug een zakje van 130gram brocoli kiemgroente zaad gekocht.. Blijkt het achteraf vrij smaakloos te zijn. (Vooral als je het vergelijkt met radijs/mosterd kiemen bijv.). > Planten kopen? Doe het bewust!
Geplaatst: 7 maart 201213 j Kan je tauge ook op keukenpapier zaaien Ik durf dat niet in een pot water te doen ivm die enge bacterie Schrijffouten onder voorbehoud
Geplaatst: 7 maart 201213 j Appelvrouw, hoe doe je dat met die taugé in pot?? Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.
Geplaatst: 7 maart 201213 j Zaden laten weken, afspoelen en in eenpot doen.ipv. De deksel doe je er een stukje gaas, kaasdoek of iets dergelijks overheen. Dan zet je de pot donker weg, schuin naar beneden zodat het vocht weg kan lekken. Zo zien ze ervandaag bij mij uit http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Geplaatst: 7 maart 201213 j Is er iemand met ervaring met de lente-ui kiemgroente? Ik zag hem laatst hangen maar vraag me af of die nou wel zo bijzonder is. Gaat ervandaag of morgen in om te proberen!Heeft iets langer nodig dan de andere spruitgroenten die ik heb. Radijsmix is erg lekker maar super scherp... Kan je tauge ook op keukenpapier zaaien Ik durf dat niet in een pot water te doen ivm die enge bacterie Je moet 2 of 3 keer per dag spoelen, dan krijgen bacteriëen amper de kans.Het staat ook niet in water, dat lekt juist weg http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Geplaatst: 7 maart 201213 j Huh?! Wat een bizarre methode! Heb het nooit eerder zo gezien. Maar ga het wel proberen, haha. Je spoelt ze in een zeef ofzo? Hoeveel dagen spoel je? Tot consumptie? Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.
Geplaatst: 7 maart 201213 j 2 keer per dag spoelen met koud water...ik houd er zo'n klein zeefje tegen aan, dan kieper ik 'm leeg, vul 'm nog eens, leeg maken en nog een keer spoelen.Als je er dus iets van horregaas ofzo tegen aan zet met een elastiekje kan je hem schuin zetten zodat het vocht wegloopt. Ik heb er een keukenrolletje op zitten, hadden even niks anders Dus hij ligt hier op zijn kant in het keukenkastje. Wel de bonen eerst een uur of 6 voorweken En iedere dag spoelen dus, en als ze klaar zijn kan je ook nog in de koelkast bewaren maar niet te lang. Ze zijn nu heerlijk knapperig!Als je ze in het licht zet worden ze groen, dus vandaar donker in het keukenkastje Dus het blijft wel vochtig in de pot maar er staat geen water in.Dat vond ik ook raar maar met dan kiemgroentenbakje staat het ook niet onder water... Dat ging ook erg goed en is erg lekker http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Geplaatst: 7 maart 201213 j En als je rechtere tauge wilt:https://www.moestuinforum.nl/moestuintje-van-dennis-t721-50.html#p25808 7 maart 201213 j aangepast door Gast > Planten kopen? Doe het bewust!
Geplaatst: 7 maart 201213 j Jaaa ik had hem al gezien, wordt de volgende methode...heb al een vijvermandje uit de schuur gehaald http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Geplaatst: 7 maart 201213 j okee, succes! ben benieuwd wat beter gaat, mijn kiemen van de foto vind ik wel iets te lang en iel... vind die van jou er veel smaakvoller uitzien tenminste. > Planten kopen? Doe het bewust!
Geplaatst: 8 mei 201213 j http://www.centrumvoormoederenkind.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=22&Itemid=29Verder zijn, een enkeling daargelaten, bijna alle planten die voor menselijke consumptie geschikt zijn, ook te eten als kiemen. De belangrijkste kiembare soorten zijn:5,6 - Bonen: niet alle bonen, maar wel onder andere linzen, mungbonen, erwten- Leden van de Kruisbloemigen-familie: kolen, tuinkers, Broccocress® en andere cressen- Leden van de Allium-familie: o.a. knoflook, uit, prei etc.- Leden van de Schermbloemigen-familie: o.a. wortel, selderij- Noten en zaden: o.a. amandel, zonnebloempitten, pompoenzaad, pinda’s, hennep- Granen: o.a. tarwe, gerst, rogge, maïs, maar ook minder bekende soorten als kamut, amaranth en gierst- Allerhande zaden van kruiden: onder andere anijs, peterselie, basilicum, fenegriek Pinda kiemen?! Wortel kiemen?! Vraag me af hoe die smaken > Planten kopen? Doe het bewust!
Geplaatst: 8 mei 201213 j Zou je die hennepkiemen ook kunnen roken? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 19 december 201212 j Ha: die hennepkiemen heb ik uiteindelijk nooit gemaakt..iemand een paar zaadjes voor mij Sinds gisteren staan hier in glazen potten als kiemgroenten: fenegriek( moet in het donker staan) zonnebloem, rode kool, broccoli. radijs, alfalfa en koriander. Ik één bak heb ik binnen gezaaid: 3 rijtjes rucola, 3x tuinkers en 3x kervel. De kiemgroenten 2 x spoelen per dag, hier is het behoorlijk warm van de houtkachel dus spoel ik 3 x per dag. De fenegriek heeft al behoorlijke kiemen We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.