Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Jonge notenboom snoeien?

zwabber

Recommended Posts

Hallo.

Wij hebben een paar weken geleden een notenboom gekocht.

Het was alleen een kaal geent stammetje.Het is een broadview.

Hij maakt veel blad.Maar het blad en de takjes komen vooral halverwege de stam.

Bovenaan komen ook bladeren en takjes,maar die zijn veel kleiner en minder stevig.

Moet ik nu al in de takjes halverwege de stam gaan snoeien om ervoor te zorgen dat de bovenste takjes beter groeien.Of laat ik de boom voorlopig zijn gang gaan?

Ik heb gelezen dat een walnoot niet graag gesnoeid wordt.

azbdzk.jpg

Zoveel mogelijk zou ik voorlopig de boom met rust laten, hoewel je onder de ent elk uitlopertje steeds helemaal mag weghalen

als hij daar dus onder het ent litteken ook uitloopt, de foto's zijn te klein om iets te zien 640-480 is een mooie maat voor foto's op forum.

Players only love you when they're playing.

Hoi Zwabber,

Mijn man Jan B (ken je van het GEK-forum is dol op bomen en kweekt bonsaiboompjes.

Hij zegt dat je het beste niks kunt doen nu en hem eerst goed aan laten slaan en wat uit laten groeien

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen...

Groetjes! Meekje

Bedankt voor jullie antwoorden.

Hoi jan b,ook hier?

Ik zal de boom dus maar met rust maken,ook al jeuken mijn handen

Mijn moeder is ook bonsailiefhebbber.Heeft een hele grote bonsai tuin.

Die heb ik juist maar niks gevraagd,die wil alle boompjes knippen.(of verminken,zoals wij het meestal noemen )

• 1 year later...

Dezelfde vraag over dezelfde boom.Vandaar maar mijn oude topic weer geopend.2012-06-29-1361221340978275.522012-06-29-1357961340978340.53

De eerste foto is de boom in zijn geheel.Halverwege groeit hij heel goed.De zij takken zijn bijna langer als de boom hoog is.

De tweede foto is alleen van de kale top.

Moet ik toch al niet een paar ondertakken een stuk inkorten om de boom te stimuleren omhoog te gaan?

De onderste grootste zijtak zit nu een halve meter boven de grond.

Zelf denk ik dat deze boom gaat proberen , en nu aan het proberen is, om een nieuwe harttak te maken , of harttakken ( meerstammige boom dan ) Je kan dat al wel een beetje zien. Dat een aantal zijtakken wat hogerop , nu sterk groeien en verticaler gaan.

Ik weet de reden niet waarom de oorspronkelijke top nu niet meer uitloopt, niet meer leeft , of stilstaat ( zie ik niet ) Maar je ziet de boom er op reageren.

Ik zou NU niets doen. de boom z'n gang laten gaan , en in november de keuze maken wat je wil. De onderste zijtakken weghalen ( opkronen.) en alle vervangende tappen ook weg of insnoeien, en 1 nieuwe top - harttak laten zitten. Dan gaat die er volgend voorjaar als een speer vandoor. ( tenzij het weer 20gr gaat vriezen en de top weer invriest, want ik denk dat dat het is geweest )

Inderdaad niets doen. Je boom heeft al zijn blad nodig om orde op zaken te stellen en zijn hormoonhuishouding te herstellen. Want dit is nog een jonge boom. Je zult vanzelf merken dat er, als alles goed gaat, een nieuwe top zal ontstaan. Als ik je boom zo zie denk ik wel dat het goed is de boom daarbij te helpen door nu een bamboestok aan de stam te binden en een geschikte zijtak hieraan recht omhoog te binden. Dit wordt dan je nieuwe top. Bedenk dat alle takken die je nu ziet slechts tijdelijk zijn. Straks wil je een boom, ga ik van uit, waar je in ieder geval onderdoor wilt kunnen lopen. Dus pas vanaf twee meter hoogte zullen takken behouden moeten worden om de toekomstige gesteltakken te worden. Tot die tijd zullen alle tijdelijke takken de boom helpen te groeien en te ontwikkelen. Pas als deze dikker dan 2 cm worden kun je ze gaan snoeien. maar niet teveel, denk aan maximaal 20% aan takken per jaar. Succes.

Oke,weer bedankt voor jullie antwoorden.

Ik denk dat de top vanaf het begin niet goed is geweest dan.hij is vorig jaar al metteen niet in de top uitgelopen.

Het is inderdaad wel de bedoeling om onder de boom door te kunnen lopen als hij later groot is.

Of om er lekker in het zonnetje onder te zitten.

Kan ik van elke tak een nieuwe harttak maken?

Kan ik gewoon de grootste tak naar boven buigen of moet ik onder de top de beste naar boven leiden.

Komt er dan niet een gekke bocht in de uiteindelijke stam?

Niets naar boven buigen. Niks dwingen ( die stok erbij zetten/nemen en aanbinden kán wel , maar hoeft niet , zal iets helpen wel , maar de boom zelf zijn werk laten doen is naar mijn gevoel beter.

Jawel er blijft uiteindelijk wel iets zichtbaar ja. Kan niet anders. Bomen zijn levende dingen.

Verder niet te veel gemiep en getuttel met zo'n ding. Met rust laten nu. niks extra mesten , niks.

Naar boven buigen heeft als doel de situatie iets sneller te herstellen. Takken die namelijk verticaal staan (zoals een natuurlijke top ook staat) produceren hormonen die voorkomen dat alle zijscheuten gaan 'denken' dat ze ook een top moeten worden. Dat wil je niet. Als je nu niets doet bestaat de kans dat alle zijtakken als top gaan functioneren, waardoor ze allemaal even hard gaan groeien en er helemaal geen top ontstaat. Met dat in je achterhoofd kan het verstandig zijn een nieuwe top aan te binden, net als boomkwekers dat ook doen. Die bomen worden vaak zo hard opgekweekt dat er ook wel eens een zachte top bevriest in de winter. Maar zij weten ook dat sturen in de hormoonhuishouding helpt.

Er is natuurlijk ook een kans dat het vanzelf goed komt, maar aanbinden is een kleine moeite en dan weet je zeker dat het goed komt. Wel voorzichtig zijn en inderdaad de sterkste zijscheut nemen die zich het dichtst bij de top bevindt.

En over tien jaar zie je daar echt helemaal niets meer van. Bedenk dat over tien jaar de stam al zeker 10 cm dik is. Dat knikje is dan helemaal vergroeid.

Belangrijk is dat je voor ogen houdt wat de boom in de toekmst er uit moet zien. Alles wat je nu ziet is tijdelijk en dun en daar kun je heel makkelijk op ingrijpen en sturen. Als de boom straks ouder is, wordt dat lastiger en gaat altijd ten koste van de boomvorm, de boomkwaliteit en de vruchtdracht.