MaupyOnRide Geplaatst: 5 oktober 2015 Geplaatst: 5 oktober 2015 Vandaag heb ik een "bio" muntplant gekocht bij AH, aangezien mijn vriendin het lekker vind voor bij de thee. Zijn er mensen met ervaring met deze plantjes van de AH?Wil ze zoieso planten in een groter pot, om bredere plant te krijgen en ruimte voor de plant. Heeft deze speciale verzorging nodig en is beter om buiten te plaatsen (zijn winter hard) of gewoon binnen houden? Quote
Bit Geplaatst: 5 oktober 2015 Geplaatst: 5 oktober 2015 Munt is een buitenplant ja. Biologisch of niet, is eigenlijk niet zo het ding. Er is wel een enkele munt een beetje minder winterhard ( er zijn nogal wat soortjes ), maar de normaal verkrijgbare munt is gewoon een buitenplant. Niks binnen. Hou je de plant wel binnen, dan moet jet het als een plant zien die je een maand of 2 voor het gebruik hebt en dan weggooit. Quote
bio-fee Geplaatst: 6 oktober 2015 Geplaatst: 6 oktober 2015 Munt is in principe idd wel winterhard, maar in de winter verdwijnt hij wel onder de grond om in het voorjaar weer vrolijk boven te komen. Verwacht dus geen oogst in de winter! Mijn ervaring is overigens dat ze het in de volle grond beter doen dan in een pot (maar pot kan wel). Ze hebben dan wel de neiging om te woekeren dus je moet regelmatig nieuwe scheuten wegtrekken. Quote
koolrabi Geplaatst: 6 oktober 2015 Geplaatst: 6 oktober 2015 Ik verbouwde een paar jaar munt, verschillende soorten, in grote potten. Dit jaar heb ik alle munt in de volle grond gezet, op een plaats waar een beetje woekeren niet erg is. Ik zie nu een groot verschil. Ik had best moeite de munt mooi groen en gezond te houden in de potten. En nu, in de volle grond, alles staat er nog fris en fruitig bij. Ik hou wel wat stekken over in potten voor de zekerheid. Die zet ik in de kas. Maar meestal komt alles vanzelf weer op. En dan zal ik wel flink moeten uitdunnen denk ik of met nieuwe stekken werken. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
MaupyOnRide Geplaatst: 6 oktober 2015 Auteur Geplaatst: 6 oktober 2015 Ben van plan om met het voorjaar nieuwe verhoogde plantenbakken te maken (200cm*30cm), heb al 1 waar aardbeien in staan. Zou dit ook een oplossing zijn voor de munt (300cm*30cm) ipv in grote potten? Er is dus eigenlijk geen verschil tussen munt van tuincentrum en van Albert Heijn? Munt = munt? Kan ik dan ook diverse soorten munt in 1 bak zetten of krijg je kruisingen? Iig leuk voor alle reacties! (y) Quote
Bit Geplaatst: 6 oktober 2015 Geplaatst: 6 oktober 2015 Jawel hoor, er kan wel degelijk verschil zitten in de munt van AH en je tuincentrum. Ligt aan het soortje munt he ? Je hebt zoveel soorten ( is een apart topic over ( zie zoekfunctie en type daar in : soortjes munt )) Je kan munt in 1 verhoogde bak zetten. Ja hoor. Wel dikke kans dat de gehele verhoogde bak overwoekert zal raken door die munt. Maakt niet uit hoor = lekker en ruikt lekker en je kan hele wijken voorzien van veel thee. Meerdere soortjes in 1 bak wordt in het algemeen afgeraden. Dat gaat door elkaar heen en je zou de verschillende smaken zeg maar ook gaan mengen. het beínvloed mekaar zeg maar/ Quote
MaupyOnRide Geplaatst: 7 oktober 2015 Auteur Geplaatst: 7 oktober 2015 Ik ga vanuit van de gewone munt Mentha spicata, helaas benoemen ze zelf de naam niet, wat best jammer is. Jammer dat ik dan niet verschillende bij elkaar kan houden, eveneens best logisch wat je vertelt Bilt Quote
bio-fee Geplaatst: 7 oktober 2015 Geplaatst: 7 oktober 2015 Ik heb chocolademunt en een gewone munt door elkaar in een pot; ik merk niks van smaakvermenging... Quote
Marinus Ros Geplaatst: 29 november 2015 Geplaatst: 29 november 2015 Hoi, In een perkje had ik wel een twintigtal soorten munt bij elkaar staan. Toch nooit wat gemerkt van smaakvermenging of spontane cruising e.d. Doei, Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.