Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

serre klaarstomen voor moestuin + stuk tuin


Karietje

Aanbevolen berichten

hoi iedereen ,

 

 

mijn schoonpa heeft een grote mooie serre voor mij gemaakt , die in onze tuin gezet is op een stuk aarde waar vroeger gras groeide, de grond is hier redelijk hard, als ik er nu iets op plant blijft het heel lang vochtig , en vanaf het opdroogt is de bovenste laag steen hard,

hoe kan ik best mijn serre klaarstomen tegen het volgende seizoen?

 

 

En als ik van een stuk gras moestuin wil maken , hoe begin ik hieraan? zelfde grondstructuur

 

alvast bedankt van een beginnerke

Levensmotto Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Ik vermoed dat je een leemgrond of kleigrond hebt, hier hebben we zware leemgrond en heb die verbeterd met flink wat compost erin te mengen, aangezien de ph redelijk hoog stond heb ik er ook een paar bulken turf ingedaan....maar pas op turf verzuurd de grond[WINKING FACE]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door je serre zou ik flink wat compost halen.

 

Wat ik met het gras zou doen is nu afdekken met bijvoorbeeld worteldoek. Begin volgend jaar is dat dood en kun je er compost doorheen doen. Er is ook een manier van karton erop en daarop compost, maar vanwege de tijd in het jaar gaat veel van de compost verloren zonder dat je er gebruik van maakt.

 

En uiteraard op beide stukken gaan mulchen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Balto schreef:

vanwege de tijd in het jaar gaat veel van de compost verloren zonder dat je er gebruik van maakt.

 

Snap ik even niet, Balto. Leg eens uit......Hoe gaat compost verloren?

 

Maar de kartonmethode is een kas niet zo praktisch, omdat het daar vanwege droogte vrij lang duurt voordat karton verteert. Zou wel kunnen hoor, maar dan moet je plantgaten erin maken voor wat je in je kas zet tijdens eerste seizoen.

 

Je kunt het gras afplaggen als het een soort gazon is. (vlak afsteken aan oppervlakte) En dan inderdaad compost bovenop de bodem als mulchlaag. Compost verrijkt en voedt de bodem geleidelijk, geeft langzaam voedingstoffen af, geeft betere structuur en waterhuishouding. Een keer spitten (bijv. 1 spade diep) en plaggen netjes keren zodat het gras doodgaat (en als wat voedsel voor de planten verteert) kan ook werken.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met plaggen heb ik zelf geen goede ervaringen. En het is veel werk. Ik denk dat het gemakkelijker is om buiten de serre uw grond af te dekken met karton. Daarbovenop kan dan een laag compost. Perfect om in deze tijd van het jaar te doen.

 

Betreft de serre : ik heb enkele weken geleden de tip gekregen een laag paardenmest te leggen en daar bovenop een laag stro/hooi. Ik merk nu al resultaten in de vochtigheid van de grond. Logisch ook want het aanwezige vocht verdampt niet meer door de goede mulchlaag. Als je wilt beginnen te planten volgend jaar in de serre , kan je de mest die nog niet verteerd is verder onderwerken en de stro kan je dan verder gebruiken als mulchlaag om de vochtigheid van de grond stabieler te houden.

Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Balto schreef:
vanwege de tijd in het jaar gaat veel van de compost verloren zonder dat je er gebruik van maakt.

 

Snap ik even niet, Balto. Leg eens uit......Hoe gaat compost verloren?

 

Maar de kartonmethode is een kas niet zo praktisch, omdat het daar vanwege droogte vrij lang duurt voordat karton verteert. Zou wel kunnen hoor, maar dan moet je plantgaten erin maken voor wat je in je kas zet tijdens eerste seizoen.

 

Je kunt het gras afplaggen als het een soort gazon is. (vlak afsteken aan oppervlakte) En dan inderdaad compost bovenop de bodem als mulchlaag. Compost verrijkt en voedt de bodem geleidelijk, geeft langzaam voedingstoffen af, geeft betere structuur en waterhuishouding. Een keer spitten (bijv. 1 spade diep) en plaggen netjes keren zodat het gras doodgaat (en als wat voedsel voor de planten verteert) kan ook werken.

 

Ook in compost zijn sommige voedingstoffen in water oplosbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...