Demier Geplaatst: 26 september 2017 Geplaatst: 26 september 2017 Let maar op, want veel aardappels zijn alleen geschkt voor de zetmeel bedrijven.Zo klote ik mij een keer door 200 kilo bij elkaar te zoeken.Aardappels waren niet te eten. Quote
de deerhounder Geplaatst: 26 september 2017 Geplaatst: 26 september 2017 Ik heb eerst een portie geraapt en gekookt en opgegeten en lekker gevonden.Pas daarna ben ik een grotere hoeveelheid gaan rapen.Ik vind het niet de moeite zelf aardappels in de tuin aan te planten. Quote
roeier Geplaatst: 27 september 2017 Geplaatst: 27 september 2017 Ik geef de mensen groot gelijk die aardappelen rapen. Als het ook nog ruimte geeft voor wat leukere dingen op de tuin (hier in het noorden staan volkstuinen vol met aardappelen en is er sociale druk om te spuiten, ik weet niet hoe het elders is) dan lijkt het me alleen maar een goede zaak.Ik wist niet dat er zoveel aardappels bleven liggen; honderden kilo's soms? Dat is toch verkwisting!? Rapen dan maar!Weinig aardappelboeren waar ik woon, dus ik kan er niet over meepraten. Quote
appelvrouw Geplaatst: 28 september 2017 Geplaatst: 28 september 2017 Poe, ik zou het ook best willen doen. Wij hebben veel moeite gedaan om een winteraardappelvoorraad te kweken, Texla`s in dit geval. Vorige week hebben we zo geoogst en meer dan 50 procent is opgegeten door de woelmuis en dan nog eens 10% extra aangevreten die hebben we gekookt voor de kippen zodat er nog enig gebruik van is. Een schamele twee kratjes voor al dat werk!Helaas worden hier geen aardappels gekweekt anders zou ik het wel weten. Eerst inderdaad enkele proeven, dan een grotere hoeveelheid halen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
henkg Geplaatst: 29 september 2017 Auteur Geplaatst: 29 september 2017 Uit nieuwsgierigheid naar het verschil tussen eetbare en niet (goed) eetbare aardappels: Vaktermen:Consumentenaardappel: kun je etenPootaardappel: voor vermeerderenZetmeelaardappel: voor industriële verwerking tot heel veel, maar veel minder/niet geschikt voor directe consumptie(Fabrieksaardappel: onjuiste term, kan zowel zetmeel- als consumentenaardappel zijn) Dan weet je nog niks, als je niet via de boer te horen krijgt om welke soort (en liefst ook welk ras) het gaat. In Zeeland (klei) blijken vrijwel uitsluitend consumentenaardappels te worden geteeld. In veengebieden vaak (ook) zetmeelaardappelen. (Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/1998/39/de-veelzijdige-aardappel)Het gaat hier om het aantal bedrijven, niet om volume verhoudingen. In met name Drenthe en Groningen heb je dus beduidend meer kans dat het om zetmeelaardappelen gaat. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Cupcakeje Geplaatst: 29 september 2017 Geplaatst: 29 september 2017 Hier ook een aardappelVeld achter de tuin. Van de buurvrouw inderdaad geleerd om aardappels te rapen. Ook zei vertelde dat het niet gevraagd hoeft te worden. Ik heb het toch maar gevraagd. En achteraf sprak ik met de buurvrouw twee huizen verder op. Zei vertelde dat een vriendin van haar aardappels rooit en de boer heel boos wordt als je het niet vraagt.Blij dat ik het dus had gevraagd. En soms vinden buurvrouwen dus ook gewoon dat het niet hoeft terwijl het zeker wel gewaardeerd wordt ☺️ Buurvrouw woont hier trouwens ook al haar hele leven. Quote
henkg Geplaatst: 30 september 2017 Auteur Geplaatst: 30 september 2017 Gisteren voor het allereerst uien geraapt.Dat uien rapen heb ik nog niet echt onder de knie.Toch een leuk beetje, ongeveer 10 kilo.De tweede helft van het veld zal nu ook wel gedaan zijn, dus vandaag weer even gaan kijken, en “studeren” … Edit za 11:00u: Nu in 20 minuten ongeveer 20 kilo. Ik begin de goede plekjes te herkennen.Want alles scannen op dit veldje van 400 x 200 meter: met een scanbreedte van 2 meter is dat 40 kilometer lopen. Op sportschoenen op asfalt schijnt dat in 2:02:57 u te kunnen, niet op laarzen in de natte klei. Goed uitgerekend, RobO? Aardappels rapen, daar ben ik nu –als 3e jaars “student” redelijk handig in. Langs de randen / even kijken of er ergens een slordige overstort is geweest / speciale aandacht voor plekken waar de rooimachine uit het spoor gelopen is (daar blijven soms ruggen met aardappels mooi staan, een kleine spitvork of pootschepje is dan wel handig). En anders op naar een ander veldje. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
angela († maart 2025) Geplaatst: 30 september 2017 Geplaatst: 30 september 2017 Nog mooie grote uien ook!Lekker uien saus! Quote
tuinLB Geplaatst: 11 oktober 2017 Geplaatst: 11 oktober 2017 Net even snel in 20 min ruim 40 kilo aardappels voor de varkens geraapt. De aardappels werden hier rechtstreeks vanaf het veld in de vrachtwagen geladen. Hierbij ontstond een flinke hoop kleine aardappelen die uitgesorteerd werden samen met losse grond. Ik kon de aardappels zo in de zakken doen, zonder het hele veld rond te hoeven. Makkelijke manier om weer aan wat voer voor de varkens te komen. Quote
AshaiRey Geplaatst: 13 oktober 2017 Geplaatst: 13 oktober 2017 Leuk dat dit nog gedaan wordt. Als kind, 40 jaar geleden deed ik dit al graag. Was trots om ook een keer 'kostwinner' te zijn als ik sjouwend met een jutezak met aardappels thuis kwam. Ook uien en later mais rapen deed ik. Is wel een leuk tijdverdrijf en lekker in de buitenlucht. Mis het wel een beetje hier waar ik nu woon. Het zijn hier hoofdzakelijk boomkwekers hier. Quote Groetjes,Bram
henkg Geplaatst: 29 januari 2018 Auteur Geplaatst: 29 januari 2018 Over een paar dagen zijn de aardappels op.Van de uien raakt de bodem in zicht:Zowel de aardappelen als de uien zijn tot nu toe "als nieuw". Ze bewaren dus prima.Komend seizoen nog wat meer rapen, of wat minder weggeven ... Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
angela († maart 2025) Geplaatst: 29 januari 2018 Geplaatst: 29 januari 2018 Doe maar meer rapen Quote
henkg Geplaatst: 15 augustus 2018 Auteur Geplaatst: 15 augustus 2018 Wat krijgen we nou?Zowat overal op het hele eiland gekeken, ook vanaf allerlei smalle weggetjes waarover ik normaal niet kom.Heel veel aardappelen (aan het loof te zien zijn sommigen bijna klaar, anderen moeten nog zeker een maandje), winterpeen, bieten (weinig), heel veel voedermais, veel wintertarwe (is er al af)Maar nergens uien dit jaar, helemaal nergens!Het lijkt me stug dat ze al gerooid zijn, en een veld waar al gerooid is kan ik ook wel herkennen. Bah! Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
angela († maart 2025) Geplaatst: 15 augustus 2018 Geplaatst: 15 augustus 2018 Kan Henk ivm wisselteelt Quote
henkg Geplaatst: 14 september 2018 Auteur Geplaatst: 14 september 2018 Toch nog (al iets eerder) een veldje met ui gevonden. Nu uien geraapt.Vanochtend, op weg naar boodschappen doen, kwam ik -zoals altijd- langs het enige uienveld dit jaar, en ik zag dat ze begonnen waren.Dan is haast geboden. De mooiste plekjes -daar waar er iets misgegaan is met de overstort van raapmachine naar vrachtwagen- zijn anders al leeg. Verder wordt er hier meestal de volgende dag alweer geploegd. Door de droogte een slecht uienjaar. Sommige boeren die niet hebben kunnen/mogen beregenen, hebben alles ondergeploegd, zonder te oogsten. Hier is wel beregend. In een klein uurtje ruim 30 kilo gescoord (vrij kleine uien), en ze zijn al redelijk goed droog: [Edit]: De volgende ochtend kwam ik er weer langs. En jawel, driekwart was alweer geploegd. En daar waar nog niet geploegd was, lag geen enkele ui van een beetje formaat meer. Gisteren dus veel mede-rapers, gelukkig pas na mij.Haast is dus geboden, zo ook bij aardappels. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
buitenvogel Geplaatst: 14 september 2018 Geplaatst: 14 september 2018 Leuk! Jammer dat ze hier in België in binnenland geen uien zetten. En aardappelen moet je eerst al de boer kennen voor het mag... Quote
appelvrouw Geplaatst: 14 september 2018 Geplaatst: 14 september 2018 Mooi zeg en dat wordt een lekker uienwintertje, hachee bv?!Normaal rapen we hier mais maar die is vroeg geoogst( en toen waten we er niet) en met weinig korrels eraan.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
henkg Geplaatst: 24 augustus 2019 Auteur Geplaatst: 24 augustus 2019 Raap-alert 2019: Er wordt hier al druk gerooid. En van wat er nog op het land staat, is het loof aan het afsterven.Percelen met aardappels zijn er dit jaar genoeg (nog te rooien), maar uien zijn weer zeldzaam. Tot ik gisteren een rondje op de fiets maakte. Vlak bij huis (is bij die bomen rechtsboven), maar alleen over een smal weggetje bereikbaar:Daar moet binnenkort toch wel een paar kilo van te rapen zijn. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
henkg Geplaatst: 1 november 2019 Auteur Geplaatst: 1 november 2019 Zo, mijn raapseizoen 2019 zit er op.Al eerder, net vóór de afgelopen natte periode: 20 kg aardappels, 20 kg uien.Eergisteren ontving ik een soort audiovisueel alert. Ongeveer elk kwartier kwam een lawaaiige vrachtwagen voorbij, en vanuit mijn raam kon ik de aardappels zien (kleiner=ui, groter=biet). Gisteren, bij een lekker zonnetje even wat aardappels geraapt, op slechts één km van huis. Precies op tijd, want vanaf vandaag blijft het nattig.Na wassen en selecteren bleef er ongeveer 45 kg over:(Mijn tuinklomp: maat 42) Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Mellie Geplaatst: 1 november 2019 Geplaatst: 1 november 2019 WoW dat heb je goed gedaan! Ook echt wel veel aardappels zeg en een mooi formaat. Quote
RobO Geplaatst: 1 november 2019 Geplaatst: 1 november 2019 precies, de zakjes hier bij de appie zitten vol kleintjes...winstmarge? Quote
henkg Geplaatst: 2 oktober 2020 Auteur Geplaatst: 2 oktober 2020 Aardappel-raap alert. Zo, het grote rooien is hier eindelijk begonnen. Schuchter, want twijfel bij de boeren: nu vrij nat, maar straks misschien nog wel natter. Voordeel van het nattige weer: de rooier is minder efficiënt -> er blijft dus meer liggen voor de raper. Nadeel: Je laarzen worden per stuk minstens 2 kiio zwaarder, door de klei. En met je fiets of auto kun je nu echt het land niet op. Nou ja: wel er op, maar niet meer er vanaf. Eerste oogst, een half uurtje rapen (excl. schrobben / drogen / na-inspectie / en straks opslaan!): Nadrogen na schrobben moet nu helaas binnen. Deze van gisteren kunnen nu naar een koud donker schuurtje, in grote platte mandarijnen- of druivendozen. Straks weer even gaan kijken, het is minder dan 2 km van huis. Ook geschikt als alternatieve extra kerstcadeautjes. Leuker dan een bosje bloemen, en je hebt gelijk een verhaal te vertellen. Als voormalig stadjer in den vreemde (buitengebied), over oude volksgebruiken. En misschien een link naar een bijbeltekst, Leviticus 23:22: Ga bij het binnenhalen van de oogst niet tot aan de rand van de akker en raap wat blijft liggen niet bijeen, maar laat het liggen voor de armen en de vreemdelingen. (Dit enkel ihkv het naleven van regels: veel samenlevingsregels zijn zo gek nog niet.) O ja: Uien 2020: dat was dit jaar bijna niks. Werd weinig geteeld, en daarvan viel er ook nog eens heel weinig te rapen. Mijn raapberichten zijn trouwens voornamelijk voor stadjers die (gaan) verhuizen naar het buitengebied. Dat leeft immers steeds meer. Na een paar jaar registreer je bijna automatisch waar wat staat, en hoever het daarmee is. 4 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
angela († maart 2025) Geplaatst: 2 oktober 2020 Geplaatst: 2 oktober 2020 Ik had het al ergens gemeld maar ik was in Zeeland en ik had uien geraapt heb er al een boel weggegeven heb zelf nog een volle emmer over. Uien vind je hier in de buurt niet dus was er wel blij mee ook al kosten ze niets in de winkel. Deze zijn veel sterker van smaak en langer houdbaar. Quote
henkg Geplaatst: 24 september 2024 Auteur Geplaatst: 24 september 2024 Raapseizoen 2024 is hier begonnen. Na ruim een half uurtje lopen en bukken: ^ Zo op de gok ongeveer 25 kilo. Over een a twee weken wordt het hier tijd om de percelen met aardappels in de gaten te houden. Want voor je het weet wordt er alweer geploegd. 6 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Rookie Geplaatst: 24 september 2024 Geplaatst: 24 september 2024 Hier geen eetaardappelen, jammer genoeg, maar er wordt wel volop gerooid. Maar wel 1 ui geraapt, die van de trekker in de tuin viel. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.