Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hakselen van afval


Stoyanov

Aanbevolen berichten

Beginner die ik nu eenmaal ben loop ik regelmatig tegen 'openbaringen' aan.

Zo zag ik van de week een zogenaamde Hakselaar.

Ideaal... op het eerste gezicht.

Ik ben namelijk begonnen met het ontruimen van de tuin.

Alle afrikanen en zonnebloemen gerooid. Stokbonen; affijn, ik hoef jullie niets te vertellen.

Op youtube heb ik filmpjes zitten kijken over het verhakselen van afval om te 'mulchen en/of composteren'.

Het zijn echter vaak gesponsorde filmpjes, heb ik het idee.

Overal zie ik machines die boomtakken aan barrels hakken... niks is te moeilijk.

Ik heb echter geen boomafval, maar gewoon tuinafval.

Zoals gezegd; afrikanen, zonnebloemen, phacelia, dahlia's, zinia's, leeuwebekken, etc.

Welke machine is hier nou het meest geschikt voor?

Eentje met een wals of eentje met messen?

Ik wil de zooi kort en klein hebben en dan, bij het spitten, in de veur gooien en onderspitten.

Wat is wijsheid?

Link naar reactie
Delen op andere sites

zachtspul doe ik nooit hakselen, zonde van de energie. op de compost hoop. compost is mi de basis van iedere tuin, het goud van de tuin.. houtachtig spul zoals takken kun je evt. wel versnipperen, maar dat heb je niet. ikzelf maak er takken hopen van die na 10 jaar omgezet zijn in humus. ik heb een versnipperaar staan, maar die gebruik ik niet, ach we maken allemaal wel eens een overbodige aanschaf. de promotiefilmpjes zien er ook zo gelikt uit, je moet gewoon zo'n ding aanschaffen, net het gourmetstel, broodbakmachine,fondupan,steengril, rookkast, kaasfonuepan, keukenmachine met 100 hulpstukken, slowfoodpresser, quickfoodpresswer, buitenfornuis, enz enz.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

zacht groen spul hakselen we hier ook niet, de messen-hakselaar en de wals-hakselaar lopen er allebei op vast

we knippen het met de hand in stukjes

takken en ander houtachtig spul doen we wel, meestal in november, het gaat tussen de bessen of in de composthoop

dus almetal een fijn aankoop bij de Lidl 3 jaar terug

Link naar reactie
Delen op andere sites

de stelling van non haksel gaat natuurlijk enkel op als je ruimte genoeg tot je beschikking hebt.

een takkenril/hoop is ook erg goed voor bevordering van dieren. ik heb onder een van mijn hopen een vossenschuilplaats gehad, egel overwintering en salamander overwintering.en nog heel veel wat je niet ziet.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ruimte zat... ruim 500 vierkante meter.

Compostbak van anderhalve kuub en voldoende ruimte er om heen.

Dus dat is het probleem niet.

Heb nu gewoon anderhalve steek diep gespit en de hele meuk compleet in de veur gemieterd.

Grond is nat zat, dus het zal wel verrotten voor het voorjaar is.

We zien het wel.

Compostbak ligt een kop op van de zooi. Die moet zeker nog een jaar rotten eer het bruikbaar is.

Hakselaar wordt het dus niet.

Bedankt voor alle reacties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...