Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kweekbaaltjes een tweede leven inblazen


bart69

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal

Ik heb 4 verschillende groeibaaltjes gekocht ,te weten :reishi ,eikhaas ,pruikzwam en koningsoesterzwam .Nou lijkt het me leuk om straks het uitgeputte substraat te gebruiken om weer een nieuw baaltje te enten . Nou heb ik begrepen dat de ene soort op gepasteuriseerd stro moet en de andere op beukensnippers. Kan iemand mij vertellen welke soort op welk substraat moet want het is nu niet te zien ? Of zijn er nog meer substraatsoorten waar ik niet vanaf weet ? Alle informatie is welkom .

Alvast bedankt

groeten Bart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kweek niet op stro, maar op stammetjes. Kan dus maar een beetje meedenken.

 

De koningsoesterzwam (en andere oesterzwammen + beukenzwam + shi-taki en nog wat andere) kun je vanuit de wortel of wat mycelium "bewaren" en vermeerderen op bijv. golfkarton en gepasteuriseerde beukensnippers in een gesloten plastic doosje of zakje.

Die manier leerde ik van forumlid Stan en gebruik ik sindsdien voor het maken van pluggen. Maar ook voor het maken van een ent-start in stro zou dat moeten kunnen.....

 

Ik denk dat je het best dit zeer informatieve topic eens doorleest...staat heel veel informatie in!

https://www.moestuinforum.nl/kweek-technieken-t8367.html

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Weknow

Bedankt voor de informatie .Ik had dat stuk inderdaad al gelezen,erg leuk en informatief .Ik denk dat ik wat verschillende dingen ga proberen per soort; een deel op stro,een deel op beukensnippers ,wat pluggen en mischien wat op agar. Ik laat wel weten hoe het afloopt .3 van de balen zijn goed doorgroeid ,de eryngii begint al paddestoelen te vormen alleen de eikhaas doet nog niet zo veel.

groeten Bart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...