Ga naar inhoud

ajuin zaaiingen komen nooit uit

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dag allemaal ,

Kan er mij iemand tips geven waarom mijn zaaiingen nooit uitkomen?

het gaat om de volgende ajuins :

Oignon géant

Oignon Vertus

Voor de grond in mijn kweekbakje gebruik ik 1/3 stekkegrond en 2/3 potgrond/compost

en er is nog nooit 1 uitgekomen of zelf gekiemt als het ware....

De potjes staan ook in een constante temp. in de kweekbak met veel licht. waar ook al de andere zaaiingen staan en die doen het allemaal uitstekend!

Tips? ...

Bedankt!

Geplaatst:

tsja, lastig

uienzaad is maar kort kiemkrachtig, heb je verse zaden gebruikt?

optimale kiemtemperatuur is 27 graden, zat jij in de buurt?

grond niet te nat/droog?

Geplaatst:

Kwestie van temp. zat ik wel niet in de buurt ik zat namelijk zoals mijn meeste ontkieming 20/22 °c

Vers zaad weet ik eigenlijk niet precies , ik had een zakje gekocht met dit zaad die nog "goed" was tot 2017 dus denk wel dat dit nog OK is?

En ik bevochtig enkel mijn potjes van onder tot de aarde "zwart" ziet en dan bevochtig ik meestal niet extra tot er een ontkieming is...

het ligt dan misschien dat het te koud is?

thnx!

Geplaatst:

Waneer heb je deze gezaaid ?

Hier winter zaai ajuin (echo) gezaaid in tray's rond 10/8 al 2 jaar na elkaar . Tray's gevuld met stek en zaaigrond 1 zaatje per potje en zo goed als alles opgekomen tray's gewoon buiten laten staan op de oprit 2 jaar na elkaar uit zelfde zakje zaad.

Geplaatst:

Die 20 graden zal het probleem niet zijn. Ik zaai vroege uien ook wel op kamertemperatuur, maar vanaf maart/april zaai ik ze eerder in een kasje voor en daar zal het dan vaak kouder zijn...en dat gaat goed. Boeren zaaien uien eind april en mei direct in de vollegrond en dan is het zeker nog lang geen 20 graden gemiddeld en de bodem ook nog niet echt opgewarmd......

Ik zou zeggen...probeer het eens met vers zaad van een gewoner, gangbaarder, Nederlands soort ui en dan liefst een klassieke robuuste soort (sterk in ons klimaat en een sterke snelle opkomst, zodat onkruid niet te veel kans krijgt). Bijv. Stuttgarter of Rijnsburger of Noordhollandse bloedrode. Sowieso heb je daarmee meer kans op een goede oogst.

Lukt dat ook niet, dan is er iets fout aan je werkwijze. Maar de 2 rassen waarmee je het nu probeerde zijn vrij exotisch en wellicht ook minder geschikt voor Nederlandse sorry: Vlaamse omstandigheden, wat is de leverancier van je zaad...hoe lang lag het al in de winkel......hoe is het zaad bewaard....enz...dus het hoeft echt niet aan jouw werkwijze te liggen. Staar je niet blind op de datum op een zaadzakje. Die is meestal 5 jaar standaard bij veel commerciële zaadbedrijven...terwijl bij uien na 2 seizoenen de kiemkracht al serieus minder wordt.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Hoe zit het met het licht?

Ik heb eens zitten klooien met mijn broeikast voor eieren! Temp op 27 °c.

Pompoenen komkommer e.d. Kwamen uit op 2 dagen.

Prei waar ik nooit last mee heb kwam niet uit zolang hij in het donker stond.

Misschien te weinig licht of te diep gezaaid. Het kan bij lagere temperaturen ook best even duren voor de zaden kiemen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...