Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Licht- en donkerkiemers


aalterse-willy

Aanbevolen berichten

Reeds een hele tijd ben ik op zoek naar een lijstje waarop ik gemakkelijk kan zien of een zaad een licht- of een donkerkiemer is.

Dat staat niet steeds op het zakje vermeld, meestal niet zelfs

Mogelijks heeft iemand ergens een database waar dit op te vinden is en wil die mede-tuinier ons dat wel mededelen

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste planten zijn volgens mij donkerkiemers. Ik kijk altijd op het zakje, zaaidiepte 0,1 mm is iha een lichtkiemer.

 

Als ik het zeker wil weten kijk ik op deze website: http://tomclothier.hort.net/ en voer de latijnse naam in. Probeer Lactuca maar eens Voor jeweetnooit heb ik de site zelf even gedownload

 

Omrekenen van temperatuur, ik ben heeeeel lui , http://www.goodcooking.com/conversions/temp.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Over de peterselie twijfelde ik Dennis. Ik zaai peterselie atijd door het zaad over een stukje grond te strooien. Dan 'rommel' ik er een beetje met een hark doorheen. Het karweitje is dan in een mum van tijd gefikst alleen heb je op die manier wel een gedeelte van het zaad onder de grond liggen en een gedeelte blijft boven. Ik heb me nooit afgevraagd welk deel nu daadwerkelijk kiemt.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meningen over een aantal genoemde planten zijn idd verdeeld.

Zoek voor de grap maar eens op 'peper en lichtkiemer' en 'peper en donkerkiemer'.

Als de zaaidiepte 0.5 cm of minder is wordt het meestal gezien als lichtkiemer.

 

Ik heb de lijst trouwens samengesteld aan de hand van zaaivoorschriften op de zaadverpakkingen, boeken en internet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien beter om eens te kijken wat een lichtkiemer nu eigenlijk is .

 

Definitie lichtkiemer :

 

Een lichtkiemer is een plant, waarvan het zaad alleen kiemt onder invloed van licht. Het licht zorgt voor prikkeling van het phytochroom. Lichtkiemers moeten zeer oppervlakkig gezaaid worden, omdat ze anders niet kiemen.

 

Bron: wikipedia

aangepast door Gast

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Definitie lichtkiemer : ............

 

Bron: wikipedia

Frans, vergeet niet dat Wikipedia géén wetenschappelijke website is. Een ieder kan daar zijn of haar gedachten/bevindingen/mening over een onderwerp plaatsen. Ben het in dit geval eens met de omschrijving, zegt echter niets over het feit of je het zaad van een lichtkiemer nu wel of niet moet afdekken. Zaaidiepte van 0,5 cm voor een lichtkiemer acht ik persoonlijk redelijk 'diep', zou dat zelf nooit doen. Denk zelf meer aan de zaaddikte als gemiddelde max. voor lichtkiemers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi lijstje Malouis. Nog enkele aanvullingen van groenten/fruit die als lichtkiemer omschreven worden:

Blauwe bes

Framboos

Tuinkers

Mosterd (?)

 

Moeten we, zoals enkelen hierboven al opmerkten, de vraag eigenlijk niet andersom stellen? Ik ken zelf maar weinig (groente)soorten die complete duisternis nodig hebben om te ontkiemen en veel soorten die zowel vlak aan de oppervlakte, als wat dieper onder de grond, kiemen. Herkenbare voorbeeld zijn paprika en tomaat, die kiemen zowel onder de grond als op de grond (of met bijvoorbeeld de deno methode). Het verwondert me ook niks dat soorten met kleine zaden het meest gebaad zijn bij het beste ontkiemen in de aanwezigheid van licht. Nog een tweetal interessante linkjes:

'Technische uitleg invloed licht op ontkiemen': http://books.google.nl/books?id=K-gQh6OI7GcC&pg=PA65&dq=Light+affects+the+germination&hl=nl&sa=X&ei=NYv1UI3UFKTL0AWzs4C4BQ&ved=0CDEQ6AEwAA#v=onepage&q=Light%20affects%20the%20germination&f=false

Tabel licht/donker kiemers (pagina 3): http://cru.cahe.wsu.edu/cepublications/pnw0170/pnw0170.pdf

 

Sla zaden stop ik zelfs helemaal niet onder de grond:

2405201268283601339174139.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuinkers

Mosterd (?)

 

Mostedkers als kiemgroente lukt als lichtkiemer. Eigenlijk alle kiemgroentes die er ook als plant zijn dan, rucola, mosterdkers, radijs..

Ok, met plantjes voor in de vollegrond.. Lijkt me dat ze dan sneller "omvallen".

 

- EDIT; Deze conclusie klopt niet. Check de post hieronder. -

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is wel een topic dat voor de nodige verwarring zorgt over wat men onder een lichtkiemer verstaat. Als zaad kans ziet om te kiemen wanneer het boven op de aarde ligt , of nauwelijks bedekt is door die aarde , dan hoeft dat nog geen zaad van een lichtkiemer te zijn. Ik doe een poging om het wat duidelijker te maken.

 

Zaden hebben factoren als warmte , water en zuurstof nodig om te kunnen ontkiemen. Sommige zaden hebben buiten die factoren nog een extra trigger nodig om tot kiemen over te kunnen gaan en dat is licht . Alleen wanneer de aanwezigheid van licht een absolute voorwaarde is om te kunnen ontkiemen dan is het pas zaad van een lichtkiemer.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb het idee dat ik het nu niet meer snap

mag ik vragen om een voorbeeld van echte lichtkiemer, een halve lichtkiemer en een donkerkiemer?

[en wat dat artikel betreft.....my english is niet zo goed om het verhaal te kunnen volgen, dat is altijd zo jammer]

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

- Een lichtkiemer, zie de definitie van Frans in voorgaand bericht, is bijvoorbeeld sla. De zaden bedek je met een zeer dun laagje grond.

- Bij de meeste groente zaden heeft licht of donker/bedekt geen of zeer beperkt een vereiste voor het ontkiemen. In de praktijk betekent dit dat ze zowel onder een laagje als op de grond kunnen ontkiemen. Of laat ik het zo zeggen andere factoren hebben meer invloed op het ontkiemen dan licht.

- Bij een donkerkiemer gaat het er om dat de kieming wordt vertraagd of zelfs voorkomen door licht. Ik weet zo gauw geen groente waarvan de zaden alleen kiemen na duisternis, maar verbena is volgensmij een voorbeeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Dankjewel, Greet! Stom eigenlijk dat dit zo vaak dus niet op het zakje staat, dus dan blijft het een gok of je nu goed zaait of niet.

Alvast een opzetje voor een kou/warm lijst:

 

Warm:

Pepers en paprika's

 

Kou:

Uien, preien, bieslook etc.

 

En tot zo ver mijn kennis

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...