Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bietensap met behulp van een stoomextractor, kan dat ?


Jeroen123

Aanbevolen berichten

Enkele jaren geleden al eens een stoomextractor gekocht om vlierbessen mee te ontsappen voor het maken van wijn (daar zijn we mee gestopt)

Maar nu hebben we een grote hoeveelheid bieten en zouden naast een deel wecken van een ander deel graag bietensap willen maken

Kan dit met behulp van een stoomextractor (sappan) en zo ja, welke werk wijze aanhouden/recept ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou anderhalf uur stomen verder en er is slechts een goed gekleurt watertje, niet zoals ik bietensap ken uit de flessen (reform winkel)

eerst maar af laten koelen en dan maar zien of ergens naar smaakt

 

[EDIT] te vroeg geklaagd, eenmaal in de fles ziet het er precies uit als de flessen uit de reform winkel

Ik weet niet hoeveel bieten het waren (in gewicht) maar het is een 10 liter stoomextractor maar de bieten zaten tot aan waar de gaatjes in de pan zitten

 

daar is ongeveer 1,2 liter sap uit gekomen, morgen zal ik laten weten hoe deze smaakt, het is puur sap zonder enige toevoegingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan goed kloppen, maar dit was wel wat er in het boekje stond, ik zal het een beetje spelenderwijs moeten uitvinden wat de goede tijdsduur is

Vandaag geproeft/gedronken... de smaak is goed, echter iets minder sterk dan de reformflessen, maar het is wel lekker

Voor herhaling vatbaar dus

 

Ik vraag me af of een sapcentrifuge meer sap uit de bieten weet te halen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren weer een berg bietjes verwerkt

Dit keer de boel wat beter in de gaten gehouden, dus hier wat data.

 

5 kg bietjes, de pan dus goed vol

dit keer niet in plakjes maar geraspt, het idee was dat de kleinere stukjes beter het sap loslaten ?!

totale stoomtijd 1 uur en 15

 

De smaak is goed, een mooie donker sap en de opbrengst was exact 2 liter sap op 5kilo bieten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...