Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Grond verplaatsen - tips?


pippi

Aanbevolen berichten

Ik heb besloten om - nu ik toch de tuin aan het reorganiseren ben - twee stukken van circa 2,5 x 2,5 meter om te wisselen. Waar dat nu terras is, komen planten in de volle zon, en waar het nu gras is, komt een klein schaduwterrasje om lekker met een stoel en tafeltje koel te kunnen zitten als het erg warm is. Ik heb er al een plan voor gemaakt, maar hoor graag jullie ideeën en tips.

 

Wat ik zo bedacht had:

 

- graszoden en een forse laag grond (dat is immers goeie grond) eruit scheppen en even 'parkeren' op een plek waar nu nog geen planten staan

- tegels weghalen waar planten moeten komen, de laag zand eronder (tegels heb ik drie jaar geleden gelegd, ik neem aan dat het meeste zand eronder nog zand is) eruit scheppen en op de nieuwe plek storten

- de plek waar de planten komen een beetje zoals een hugelbed opvullen met dooie takken en ander oud hout, de afgedankte graszoden (ondersteboven) erop, een laag half verteerde compost erop en dan met aarde nog wat ophogen en vormgeven, stro en bladeren eroverheen als mulch en dan wachten tot het tijd is om er dingen te planten/zaaien

- terrasje met tegels op de nieuwe plek leggen, wellicht daar eerst nog wat nieuw zand gooien

 

Ik denk dat ik tegelijkertijd een deel van de tegels naast het 'nieuwe' terrasje er even uit haal en daar de boel ook wat ophoog, dat betekent wel nog een zooi zand storten en meer gesleep met die zware dingen, maar goed. (Het zijn van die vreselijk oubollige en pijn-aan-je-blote-voeten 40x60 gewassen grinttegels die ik 3 jaar geleden allemaal opnieuw, maar dan ondersteboven heb gelegd, dus met de gladde en prettig te belopen kant boven, heb schoongemaakt en met wat verf opgeleukt zodat ik voor nop best hele sjieke tegels had. Perfect resultaat hoor, maar ik had beter na moeten denken over schaduwplekjes om te zitten, want die heb ik nu niet.)

 

Het wordt in elk geval wel een forse klus voor mijn ouwe rug, en ik wil het gedaan hebben voor het vroege voorjaar, want dan moeten er plantjes in. Dus hoe sneller en efficiënter het kan hoe beter. Graag jullie inbreng!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoeveel je je rug waard is maar denk eens aan het huren van een mini graafmachientje.

Hier een tuin van 400m3 die uit keiharde zandgrond bestond en waar geen spade in te krijgen was. Na wat rondvragen kostte mij het omspitten en losmaken tot een diepte van 50cm mij 230 euro, incl transport van graafmachine en machinist!. Ik heb gelijk een 12 meter lange vijver laten graven en de uitgegraven grond laten verdelen. Mijn rug is wel meer waard dan dat dus heb hem laten komen en ik was in een ochtend klaar. Ben nu nog steeds blij dat ik dat gedaan heb.

Groetjes,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bram, ik heb het over een paar vierkante meter he? Om daar nou een graafmachine voor te huren is een beetje overkill.

 

Ik denk dat het zware werk in dit geval ook niet in het afgraven zit, maar vooral in het gesjouw met de tegels. Mijn zoon kan ze wel van de ene plek naar de andere versjouwen, maar het leggen wil ik zelf doen (ik vind het gek genoeg echt leuk werk ), en dan ontkom je toch niet aan wat tilwerk en die krengen zijn best zwaar.

 

Nou ja, we zien het wel, ik hoop dat het in de eerste maanden van 2016 even een week of zo droog weer is en niet al te koud, dan neem ik wat vrije dagen op en dan kan ik effe lekker doorwerken aan mijn tuintje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ge kunt die krengen ook in vier slijpen met een diamantschijf hé, zijn ze zo zwaar niet meer en véél gemakkelijker te hanteren.

Mijn paadjes liggen, nu al een paar jaar, gewoon op twee cm dik zand, zonder cement en blijven goed liggen.

Enkel waar de mollen er onderdoor hebben gewroet is een kleine verzakking.

 

IMG573956281393152036.JPG

 

IMG810164801448694635.JPG

 

Alles bijeen heb ik zo heel wat m² liggen.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...