pippi Geplaatst: 26 november 2015 Geplaatst: 26 november 2015 Het is mij werkelijk nog nooit gelukt om fatsoenlijke wortels te kweken. Nou heb ik er tot dusver ook nooit heel erg mijn best voor gedaan, maar toch, mijn meest recente ervaring is dat ik netjes gezonde plantjes uitplant en ze binnen een etmaal weggevroten zijn door slakken. Ondanks bakjes met bier eromheen, hebben die wortels van mij blijkbaar een enorme aantrekkingskracht op al het niet-comazuipende slakkenspul. Nu bedacht ik me een paar maanden terug dat wilde wortels nul tot geen last hebben van slakken, en ik heb een handjevol zaden meegenomen uit het natuurgebied hier in de buurt, en ik ga ze volgend seizoen mengen met mijn wortelzaad en samen uitplanten. Ik ben stikbenieuwd wat er dan gebeurt. Als het niet allemaal slakkenvoer wordt wil ik ook een paar plantjes laten staan, als het goed is gaan ze dan volgend jaar bloeien en waarschijnlijk kruisbestuiven en wie weet krijg ik wit/oranje gestreepte wortels. Al dan niet eetbaar. Hebben jullie wel eens dat soort experimenten gedaan en zo ja, met welk resultaat? Quote
Erny Geplaatst: 27 november 2015 Geplaatst: 27 november 2015 Ik hou mij ten zeerste aanbevolen voor de slakbestendige wortelsoort die je straks als resultaat hebt. Hier ook mega slechte wortelzaai... alles wordt weggegraasd. Heb nu pas de eerste worteltjes (late zaai) te oogsten, klein maar fijn. Quote
RobO Geplaatst: 27 november 2015 Geplaatst: 27 november 2015 leuk experiment! ben ook benieuwd! ik denk wel dat als ze kruisen de zaden van de kindjes een mix hebben van de oudereigenschappen, zeg maar F1als je die weer zelf zaden laat vormen er dus weer een variatie in eigenschappen komt F2 hier ook weinig wortels groot gekregen , ik wilde dit jaar maar eens gaan voorzaaien, zó Quote
Jeroen123 Geplaatst: 27 november 2015 Geplaatst: 27 november 2015 grappig, ergens achter in mijn geheugen ligt ergens opgeslagen dat dit het enige is dat lukte op de schooltuinen (ca 34 jaar geleden) En als je rondom je wortels die boswortels plaats, als soort van barrière, zou dat helpen ? Quote
pippi Geplaatst: 27 november 2015 Auteur Geplaatst: 27 november 2015 grappig, ergens achter in mijn geheugen ligt ergens opgeslagen dat dit het enige is dat lukte op de schooltuinen (ca 34 jaar geleden) En als je rondom je wortels die boswortels plaats, als soort van barrière, zou dat helpen ? Ja goed idee, dat ga ik ook proberen! Quote
loes Geplaatst: 28 november 2015 Geplaatst: 28 november 2015 ik lees dat je "netjes gezonde plantjes uitplant". wortels zijn niet echt geschikt om uit te planten, beter direct op de plek zaaien. Quote
pippi Geplaatst: 28 november 2015 Auteur Geplaatst: 28 november 2015 Ja dat heb ik ook wel eens geprobeerd, maar die werden direct opgevroten toen ze boven de grond kwamen. Quote
DennisUtrecht Geplaatst: 30 november 2015 Geplaatst: 30 november 2015 ik heb nog nooit een probleem gehad met wortels en slakken? Terwijl ik toch echt slakken heb! Naaktslakken, bijna geen huisjesslakken.Meestal amsterdamse bak wortel, of winterpeen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.