Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Snijbloemen icm wisselteelt


4leafclover

Aanbevolen berichten

Beste allemaal

 

Ik lees al een geruime tijd mee en heb al veel tips en antwoorden gevonden. Volgende maand krijg ik een mooie moestuin aangewezen van 150m2. Ik heb al een mooie indeling hiervoor gemaakt en de zaden zijn ook al besteld. Ook heb ik zaden van snijbloemen mee besteld. Vind het erg mooi in de tuin en leuk voor ons dochtertje om zelf bloemetjes te plukken voor thuis in een vaasje.

 

Ik heb een vraag waar ik het antwoord niet van kan vinden. Hopelijk kunnen jullie mij helpen: wat zou de beste plaats zijn voor snijbloemen te plaatsen in de moestuin ivm wisselteelt? Ik wil voor de snijbloemen een apart vak aanhouden. Kan ik deze toevoegen ipv aardappelen ( ik ga geen aardappelen verbouwen), zodat de snijbloemen het jaar erop naar het vak van de wortel groep gaat en zo verder mee draaid? Of is het beter om, net zoals de aardbeien, juist een vak apart te houden en niet mee te draaien in de wisselteelt.

 

Groeten, Suzanne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ligt natuurlijk aan welke snijbloemen. Als het vaste planten zijn dan zijn aparte stukken voor de hand liggend. Een en 2 jarigen kun je makkelijker laten meegaan in een wisselschema.

 

Over het algemeen zal de voedselbehoefte veel minder zijn, dan van groenten dus kunnen ze bijna altijd wel op een "oude-kracht" stukje....waar het seizoen ervoor kool of vruchtgewassen hebben gestaan en toen redelijk bemest....maar eigenlijk zijn ze nergens echt problematisch (tenzij het echt heel toevallig familie is van een gewas dat je teelt....kan er even zo geen bedenken) Een uitzondering voor wat betreft voedselbehoefte is misschien de gladiool.

 

Enkele gedachten die misschien het bekijken waard zijn bij het indelen van je tuin:

- Keuze van groenten/kruiden die ook goed als snijbloem voldoen. Zo uit het vuistje denk ik dan bijvoorbeeld aan Chinese bieslook (vast) of rozemarijn (vast) en bij groenten aan artisjok (wel groot, maar als je ze niet oogst krijg je prachtige sterke bloemen)

- Misschien zijn er bloemen die nuttig zijn in de moestuin, die ook als snijbloem geschikt zijn (Ik denk aan goudsbloemen)

- Voor het zicht is het erg leuk als tussen het blad van je groenten ook her en der kleurige bloemen staan. Door iets minder strak vast te houden aan vaste vakken (stroken ertussen bijvoorbeeld voor eenjarige bloemen of een aantal bloembakken/potten her en der ertussen of de vakken iets groter maken zodat je de randen voor snijbloemen kunt gebruiken) kun je een heel aantrekkelijke bloemen & moestuin bedenken. Mogelijkheden volop en weinig echte problemen te verwachten door het te combineren

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super, dank je wel!

 

Heb inderdaad ook goudsbloem in bestelling en ook div. kruiden waaronder ook rozemarijn. Ik ga sowieso een vak apart maken die samen met de wisselteelt ook gewoon doorschuift. Goede tip ook om aan randen van de vakken ook bloemen te planten

 

Hoop volgend jaar ook wat foto's te kunnen gaan plaatsen zodra de tuin is ingedeeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Wat ook een hele simpele optie is, is om een teeltbed een aantal jaren 'rust' te gunnen en dus uit de wisselteelt te nemen, en daar dan je bloemen, vaste planten, eenjarigen, bollen en wat dan ook te zetten.

Moet je ook maar kunnen natuurlijk, als je tuin niet al te groot is en je moet er zeker bij nadenken wat je zet ( sieruien zijn uien en een mooie Crambe is kool ), maar goed; het kan zeker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...