Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo!

Ik kan een aantal mooie kersenbomen overnemen voor in mijn moestuin. Helemaal leuk maar een paar vragen; De bomen zijn tussen de 10 en 25 jaar oud. Welke kluit grote moet ik minimaaal rekening meehouden? En zodra ik ze geplant heb moet ik ze dan gelijk snoeien (zoals bij appelbomen) om de wortel groei te bevorderen? En hebben jullie nog andere tips?

Alvast dank!

Geplaatst:

Dank voor je snelle reactie! Nee helaas niet.. De huidige eigenaar weet er helaas niets van. Wat ik weet is dat het laagstam bomen zijn en zoete kersen geven. Maar als ik je zo lees dan kan het beste de jongste bomen kiezen?

Geplaatst:

Ging het nou om een appel of peer gaan was ik enig sinds enthousiast, maar indien je er wil aanschaffen ja kies dan de allerjongste.

Ik blijf erbij , je hebt totaal geen achtergrond over soort of onderstam, persoonlijk vind ik het een hele grote gok, maar dit komt ook omdat ik zelf heel erg kritisch op dit soort dingen ben.

Want laten we eerlijk zijn, wie wil er nu iets kopen waarvan hij niet eens weet wat hij koopt? Als de verkoper alleen maar kan zeggen dat het zoete kersen zijn op laagstam.. Heb je al een boom kunnen bekijken...zijn ze goed onderhouden, goed in model gevormd?

Zit er vruchthout aan ?

Geplaatst:

Als ik plek had en ik kon een paar oude kersenbomen krijgen voor een leuke prijs zou ik ook toehappen hoor. Maar het is wel een hele operatie. Dit is misschien een handige link: http://www.neerlandstuin.nl/algemeen/verplant.html.

Verder zou ik (maar dat is gevoelsmatig en niet op enige kennis of ervaring gebaseerd), een oudere boom niet snoeien na het verplanten maar eerst even afwachten wat hij gaat doen.

Geplaatst:

Tenzij het je om een mooie oude sierlijke boom te doen is (en niet om een goed dragende gezonde kersenboom) zou ik persoonlijk weinig of geen geld uitgeven aan dit avontuur. Een gezonde jonge boom van een gekend en goed ras koop je als laagstam voor ongeveer 12 Euro als wortelgoed nu en levert binnen 2 jaar vruchten, kun je bovendien vormen naar eigen inzicht en heeft 99% slaagkans. Het verhaal van Persica is maar al te waar.

Als je fruitbomen verplant is snoeien zeker nodig omdat hoe dan ook het wortelgestel wordt beschadigd en je een evenwicht moet houden voor een gezond groeiende boom tussen groei en bloei. Voor een kersenboom moet je dat snoeien uitstellen tot het voorjaar (vanaf mei na de bloei of nog iets later in juli-augustus voor het ingrijpendere werk) omdat in de wintermaanden snoeien heel veel kans geeft op schimmelaantastingen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

ik zou het ook niet doen, je moet zo'n boom met een flinke kluit verplanten. ik voel m'n rug al kraken bij de gedachte. en zoals ook bij de andere schrijvers, niet iedere boom zal aanslaan. je zal veel dikke oude wortels moeten doorsteken/zagen en die oude stompen maken heel slecht nieuwe wortels. het gezegde, oude bomen moet je niet verplanten geldt nog steeds.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...