angela († maart 2025) Geplaatst: 15 oktober 2016 Geplaatst: 15 oktober 2016 Net over de nieuw aangeplante aardbeien gelegd want de konijnen waren de nieuwe uitlopers al weer aan het opeten.Het veld met de oude plantjes en uitlopers laten ze dan wel met rust??
Ralf63 Geplaatst: 15 oktober 2016 Geplaatst: 15 oktober 2016 In andermans tuin een kas afgebroken en getransporteerd naar mijn tuin. Als ik buiten ga roken, is dat meestal op eiken of beuken, maar ook wel op appel- of kersenhout...
sixert Geplaatst: 16 oktober 2016 Geplaatst: 16 oktober 2016 Even water gegeven en onderhoud gepleegd. Moet ook gebeuren. Neem een kijkje op mijn website over planten, samen kunnen we de klimaatsveranderingen stoppen!http://www.BlessThePlants.com
Goldfish Geplaatst: 16 oktober 2016 Geplaatst: 16 oktober 2016 Stekken genomen van vijgen voor o.a. Yuras en nog iemand die ik hoop te ontmoeten op de Lente 2017 MTFD.
prettig gestoord Geplaatst: 16 oktober 2016 Geplaatst: 16 oktober 2016 Ja Vincent, ik snap de hint en zal mijn best doen er te zijn Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
mkleinman Geplaatst: 16 oktober 2016 Geplaatst: 16 oktober 2016 Twee compostbakken in elkaar geschroefd. Al het oude hout wat we nog hadden liggen in kleinere stukjes gezaagd van ongeveer 50cm. Verder nog een groene compostbak vol gegooid met paardenstront om te laten vergaan. En nog meer paardenstront gehaald voor op de composthoop. En nog een heleboel zooi van de tuin gehaald en afgevoerd. Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
angela († maart 2025) Geplaatst: 16 oktober 2016 Geplaatst: 16 oktober 2016 Stekken genomen van vijgen voor o.a. Yuras en nog iemand die ik hoop te ontmoeten op de Lente 2017 MTFD. Zou je die ene rode voor mij ook nog een keer willen doen want ik heb mijn twijfels of de 2 stekken die ik van je heb gehad gaan aanslaan?
Goldfish Geplaatst: 16 oktober 2016 Geplaatst: 16 oktober 2016 @ Angela, Dat is jammer want ze hadden t onderhand wel moeten doen dacht ik zo (geloof dat je na een dag of 10 wel iets zou moeten zien) Dus... maar goed dat ik er drie (hielstekken deze keer) van elk genomen heb en dus nu Yuras, PG en jouw naam genoteerd heb staan. De volgende keer op de tuin zal ik nog wat reserve exemplaren nemen. Ik moet overigens zeggen dat ik de vijgen nu niet bepaald erg rood vond, maar ja... het label wat aan de plant hangt oogt betrouwbaar.
Schuli Geplaatst: 17 oktober 2016 Geplaatst: 17 oktober 2016 Kastanjes geraapt Het lijkt me wel heel leuk om kastanjes in je eigen tuin te kunnen rapen. Hoewel wild rapen ook geen straf is; ik loop elke dag met de honden even langs de kastanjes en walnootbomen in het park, en al met al is dat toch wel een forse opbrengst. Heerlijk walnotenbomen in het park zeker geen straf gezellig juist
mkleinman Geplaatst: 17 oktober 2016 Geplaatst: 17 oktober 2016 Vanavond even snel 28 30x30 tegels naar de tuin gebracht en 21 Bruin/rode betonnen bloembakken. Daarna werd het te donker om wat te doen. Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
gewoon peter Geplaatst: 18 oktober 2016 Geplaatst: 18 oktober 2016 Knofloken gepoot, en tussen de buien door 3 kruiwagens blad verzameld, twee wagens als mulch laag onder de appelboom gestort, en een wagen in de compost bak. Peter.
gewoon peter Geplaatst: 21 oktober 2016 Geplaatst: 21 oktober 2016 Vandaag mijn gereedschapskist leeg gemaakt en gesloopt, hij was goed gaar, eigenlijk was hij al bedorven. Peter.
angela († maart 2025) Geplaatst: 21 oktober 2016 Geplaatst: 21 oktober 2016 Appels geoogst omdat de vogels ze erg lekker begonnen te vinden, 2 heb ik er laten hangen daar waren ze al verder mee gevorderd. Ook de laatste rabarber eraf gehaald.En wat stukjes van de tomaten plant die ik wil bewaren mee genomen.Voor meer had ik geen tijd moest op feest.
Johmir Geplaatst: 22 oktober 2016 Geplaatst: 22 oktober 2016 Niet vandaag maar gisteren bieten en aardappels geoogst. iets van 5 en 15 kg resp. Verder een vak gespit (eerste spitactie van het jaat). En daarna knoflook gepoot, twee regels van ca. 3 meter.
Johmir Geplaatst: 22 oktober 2016 Geplaatst: 22 oktober 2016 Ook de laatste rabarber eraf gehaald. Ik dacht dat je rabarber zo'n beetje tot de langste dag kon oogsten en dat je daarna de plant met rust moet laten. Oogst jij het hele jaar door en zonder problemen?
angela († maart 2025) Geplaatst: 22 oktober 2016 Geplaatst: 22 oktober 2016 Nou het hele jaar door word lastig want op een gegeven moment zit er niets meer aan. Ik oogst gewoon zolang er stelen aan zitten.
speets Geplaatst: 22 oktober 2016 Geplaatst: 22 oktober 2016 Plukken tot de langste dag, dat doe ik ook (meestal).Ten eerste om de plant niet uit te putten, maar belangrijker: het gehalte aan oxaalzuur neemt daarna flink toe.Oxaalzuur bindt kalk. Dat kan bij overdosering botontkalking en nierstenen geven "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Johmir Geplaatst: 22 oktober 2016 Geplaatst: 22 oktober 2016 @Angela @Speets dank voor de reactie. Volgend jaar misschien toch maar wat langer doorgaan met oogsten, maar niet te lang. Jam ervan maken is denk ik prima, omdat je daarvan geen grote hoeveelheden tegelijk eet en dan blijft de inname aan oxaalzuur ook beperkt.
Goldfish Geplaatst: 22 oktober 2016 Geplaatst: 22 oktober 2016 Stekken genomen en tegelijk vruchtjes gezaaid van Chileense Mirte (Mirte Ungi). Levert die kleine sterk geparfumeerde besjes op die op de MTFD goed in de smaak vielen. Verder wat vragen gesteld aan de voorzitter van de volkstuinvereniging tijdens het wekelijkse koffieuurtje in het clubhuis vanmorgen. Oh ja.. nog een stuk of 6 buitentomaatjes geoogst.
pippi Geplaatst: 22 oktober 2016 Geplaatst: 22 oktober 2016 Nog een kilo of wat kruisbestomaten geoogst en toen de planten gerooid. Er zat nog wel een paar kilo aan, maar dat zag er niet zo heel fris meer uit. Na het rooien lag de grond bezaaid met afgevallen tomaatjes, zoveel mogelijk weg geraapt, maar om te voorkomen dat daar volgend jaar toch tomatenzaailingen opkomen wat karton neergelegd, de laatste eigen compost eroverheen gegooid en bedekt met stro. Ik weet nog niet wat er volgend jaar komt, maar het bedje is alvast gespreid. Rest van de compostbak omgeschept en weer een stukje achterin de bak met wat planken vrijgemaakt voor vers afval. Ik had een enorme berg restanten van de tomatenplanten, een deel daarvan vermengd met een deel van het 'bruine' spul dat ik ook nog heb staan (twee vuilniszakken vol takjes), en dat is dan weer het beginnetje voor de volgende lading compost. Ik ga binnenkort die compostbak echt wat vergroten (met drie houten pallets en wat touw moet dat lukken), zodat ik ook de groene hoop die nu tegen de schuur aanligt en die anderhalve zak takken kwijt kan. Ik hoop dat er in het voorjaar wat meer compost 'klaar' is, want heel veel was het niet wat ik nu heb neer kunnen leggen. Maar wel mooie compost zeg. Ik was bang dat er meer slakkeneitjes in zouden zitten, maar dat was alleen aan het randje en die heb ik er allemaal uit kunnen vissen. Ook nog wat takjes en andere stukjes hout eruit gepikt en terug gegooid, en wat ik overhield was helemaal mooi kruimelig en het rook naar vakantie op de Veluwe. Verbazingwekkend toch, dat al dat tuinafval en koffiefilters en groente- en fruitafval in een paar maanden zo kan transformeren.
Erny Geplaatst: 23 oktober 2016 Geplaatst: 23 oktober 2016 Gisteren kwam ik bij de moestuin aanfietsen en zag mn favoriete grondkruiers weer lopen met kruiwagentjes vol aarde. Heb ze gelijk weer naar mijn knoflookbak gedirigeerd alwaar ze weer een stuk of 6 kruiwagentjes hebben ontladen.Dat kwam mij dus heel erg goed uit omdat ik zelf aarde winnen/zeven/sjouwen op het program had staan omdat het laagje aarde nog wat te dun was voor de knoflook (er zit een dikke laag mest/stro onder).Toen ze klaar waren heb ik er een extra laagje laminaat op gezet, gestampte eierschalen er over uit gestrooid, as verdeeld over het stuk én een laagje compost.Volgende keer nog even de kluiten kapot harken en dan kan de knoflook de grond in. Vandaag in de kas nog wat tomaten geoogst en het grootste gedeelte van de pepers geplukt.
speets Geplaatst: 23 oktober 2016 Geplaatst: 23 oktober 2016 Ontdekt dat er klaverzuring is komen aanwaaien. Blij mee Een deel van de manshoge Canna's in de compostton geknipt, met een emmer paardenmest. "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
pippi Geplaatst: 23 oktober 2016 Geplaatst: 23 oktober 2016 Een rondje gedaan door de tuin van mijn moeder, die ik dit jaar opnieuw heb betegeld en ingericht. Vooral de herfstaster is ontploft met paarse bloemen, maar ook andere herfstbloeiers die ik (ook) bij Bastin heb gekocht staan prachtig te bloeien, de aardbeitjes maken nog steeds aardbeien , mijn zelfgezaaide passieflora is druk bezig de schutting te bedekken (een andere zaailing die ik aan een kennis heb gegeven heeft dit jaar zelfs al gebloeid!) en al met al was ik stiktevreden met hoe alles erbij stond. Ik had er ook een ananaskers neergezet, beetje op een verkeerde plek dus hij is herhaaldelijk teruggesnoeid in de afgelopen maanden, en tot mijn stomme verbazing haalde ik er bijna 30 grote rijpe vruchten af. Mijn moeder blieft ze niet want te zuur, dus hop, mee naar huis en hoewel ze inderdaad iets minder zoet zijn dan de mijne vond ik ze heerlijk. Volgend jaar ga ik ook kijken of alsmaar agressief terug snoeien voor een betere opbrengst per m2 zorgt. Kreeg ook nog een zak appels mee van mijn moeders ouwe appelboom. Die boom ziet er niet uit, nooit goed gesnoeid en groeit alle kanten op, maar geeft jaar na jaar heel veel prima appels. Ze zijn goed uit de hand te eten maar ik ga er lekker moes van maken. Of appeltaart.
mkleinman Geplaatst: 25 oktober 2016 Geplaatst: 25 oktober 2016 Vandaag 100 stuks 30x30 tegels gehaald en naar de volkstuin gebracht. Verder de hele tuin geschoffeld en we zijn druk met schilderen. Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Aanbevolen berichten