Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@ Nasuada,

Daar komen wij wel uit denk ik. Ik zal van dit weekend inventariseren wat ik precies nog heb staan aan kant en klare rode en zwarte bes in C2. Zijn rond de 45-50cm. De zwarte bes kan ik eventueel eenvoudig vermeerderen door wat uitlopers op te graven, heb 4 stokoude grote struiken staan.

Ik moet ook nog ergens een stek van een oranje kleurige braam hebben staan (met stekels). Schijnt erg lekker te zijn, maar heb zelf geen plaats waarschijnlijk. Je hoort nog van mij. In elk geval een leuk projectje die eetbare haag die je wilt maken als erfscheiding.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

@ Nasuada,

Het heeft even geduurd, maar 1x zwarte bes en 1x rode bes kan ik je aanbieden.

Ik zou een vrijwel onbeperkte hoeveel stekken kunnen maken voor je, maar de kans is aanwezig dat deze stekken overwinterende "bloedblaarluizen" bevat, daar de moederplant aangetast is. Nu zijn bloedblaarluizen relatief onschadelijk. Handmatig verwijderen van ernstig aangetast blad en het evt er vanaf spuiten van de luizen volstaat (zie fruitbomen.net). Mijn grote zwarte en rode bessenstruiken geven er niet minder vrucht om. Zeker omdat na een paar weken de larven van lieveheersbeestjes los gaan.

Semi-chemisch kan je ze in januari en februari uitroeien door een waslaagje aan te brengen op de plant ,ze verstikken dan. Ik wilde daarvoor vandaag bij Vreeken het zogenaamde VBC aanschaffen ,maar dat was uitverkocht. Maar ik tuinier sowieso liever zonder chemische middelen hoewel VBC bij sommige manieren van biologisch tuinieren wordt toegelaten.

Iemand als Ciska kan volgens mij wel een heleboel gezonde stekken voor je maken. De zwarte en rode bes die ik je aanbied zijn afkomstig van elders en hebben dat probleem niet. Voor de eventuele ruil wacht ik even op je lijstje met zaaigoed. En anders doet een pak geleisuiker speciaal het ook altijd goed.

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Dit jaar aangeschaft bij Vreeken. Uit de meeste verpakkingen kan ik wel wat zaden missen.

- Komkommer Marketmore (bio)

- Meloenkommer Silver Charm (F1) (Cucumis melo flexuosus)

- Kruisbestomaat (Solanum Spontaneum)

- Orchidee-kers (Orychophragus violaceus) blad en bloem eetbaar

- Afrikaanse Aubergine "African Medium F1" (Solanum aethiopicum)

- Vleugelboon (Tetragonolobus purpureus)

- (bos) Aardbei Yellow Wonder (hopelijk blijven de vogels er vanaf vanwege de kleur....)

- Appelmeloen "Sakata's Sweet" (eetbaar met schil)

Geplaatst:

Dank voor het gratis advies Bouwvrouwe. Je mag daarom gratis wat uitzoeken uit mijn lijstje!

Je correctie is grotendeels te recht. Inderdaad is na de oogst het beste en dat zou in mijn geval eind juli/ begin augustus betekenen..... niet echt najaar dus......

Echter, snoei in april voor de bloei is ook mogelijk volgens http://www.houtwal.be (Guy de Kinder).

Geplaatst:

Heb je heel misschien nog een blauwe bes over?

Ik heb voor jou misschien ook iets leuks gevonden: Boxcar Willie, een heirloomtomaat uit Amerika. Als je ze wilt zou ik ze hier al voor je kunnen uitzaaien? Ik heb ook nog een aantal andere bijzondere peper- en tomatenzaden uit Amerika gekregen, daar ik kan ik ook tussen kijken.

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Geplaatst:

@ Raquette,

Een 3jarige Amerikaanse Blauwe Bes moet nog wel gaan lukken, maar ik dacht dat jij de echte blauwe bes zocht, dus de bosbes....

Eenmaal een heirloom als Boxcar Willie is welkom evenals zaailingen van andere aparte tomaten. Pepers worden hier zelden gegeten. Ik heb plek in mijn kas, maar als ie redelijk tegen phyto en meeldauw kan gaat ie naar buiten.

Geplaatst:

Um...nou ben ik ook weer in de war.

Die je in de AH diepgevroren koopt als 'doosje blauwe bessen'...zijn dat dan eigenlijk bosbessen?

Boxcar Willie ga ik een voor je apart houden. Is (schijnbaar) een sterk oud ras dat grote, smaakvolle vleestomaten maakt die zowel op brood/rauw als in sauzen verwerkt kunnen worden.

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Geplaatst: (aangepast)

De AH dingen zijn Amerikaanse blauwe (bos)bessen. En laat ik die nu voor je hebben! De echte Europese bosbessen zijn kleiner (maar nauwelijks te koop), maar smaken beter en zijn ook van binnen blauw/paars.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Hoe zuurder hoe beter! (PH 4 a 5). Maar is vooral kalkvrezend.

Fruitbomen.net heeft trouwens een ras te koop die ook meer neutrale gronden kan overleven...

Geplaatst:

Die haverdinges heet haverwortel. Wat jammer dat de mirthe het niet overleefd heeft! Hopelijk komt er voor een volgende keer spontaan een nieuw stekje op.

Geplaatst:

De Kas op geruimd en nog een stuk erfenis tegen gekomen van de voorgangers van mijn voorgangers: een paar exemplaren van het "Rozenbulletin" van de Nederlandse Rozenvereniging dat elk kwartaal verschijnt.

- juli 2010

- nov 2010

- jan 2011

- apr 2011

- juli 2011

- jan 2012

- apr 2012

- juli 2012

- nov 2012

- jan 2013

Geplaatst:

Genoteerd ....er zit een pad de hele avond te brommen dus kan heel goed zijn dat er kleine padjes in de waterplantjes verstopt zitten....tís maar dat je t weet

Geplaatst:

De padden zijn welkom. Wil je ze van te voren waarschuwen dat er veel ringslangen leven in de omgeving van mijn volkstuin? Die eten heel graag.....padden.

• 4 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...