diesel4666 Geplaatst: 4 januari 2016 Geplaatst: 4 januari 2016 Ik heb vorig jaar mijn eerste moestuinseizoen gehad. Heb een nieuwe achtertuin, waarvan zo'n 60 m² als moestuin wordt gebruikt. Voor komend seizoen heb ik wat bedden uitgetekend, om toch wat aan wisselteelt te doen.Ook heb ik een strook van een kleine 8m voorzien voor kleinfruit. Dat border is zo'n 80 tot 100cm breed. Ik wil er een kooi rondbouwen tegen de vogels.Wat moet er zeker in: verschillende frambozen rassen, een doornloze braam, rode aalbessen, witte aalbessen en jostabes. (als er nog plaats over is, eventueel kruisbes) Nu zit ik nog met wat vragen:1) Ik heb nog zeker een weekje of 2-3 nodig om voor te bereiden, dan zou ik pas kunnen planten. Is dat nog een goede periode?2) Ik dacht om het fruit te leiden langs draad. Met frambozen, bramen en aalbessen is dit mogelijk. Maar is dit ook zo voor de jostabes? (en kruisbes?)3) Of raden jullie aan om niet te leiden, maar gewoon in struiken te laten groeien?4) Is er kruisbestuiving nodig/aangeraden bij mijn keuze?5) Kan ik onderaan ook nog aardbeien plaatsen? Of is dit niet aan te raden?6) Mijn ouders hadden vroeger ook wat bessen staan, maar de kruisbessen lukten nooit goed. Volgens mij iets meeldauw-achtig. Zijn er (ondertussen) goede rassen? Alle tips voor een fruithaag zijn welkom!Alvast bedankt. Quote
bassie76 Geplaatst: 5 januari 2016 Geplaatst: 5 januari 2016 Nu zit ik nog met wat vragen:1) Ik heb nog zeker een weekje of 2-3 nodig om voor te bereiden, dan zou ik pas kunnen planten. Is dat nog een goede periode?Ja hoor, geen probleem. Zolang de bodem maar niet bevroren is en het bij het planten niet vriest. 2) Ik dacht om het fruit te leiden langs draad. Met frambozen, bramen en aalbessen is dit mogelijk. Maar is dit ook zo voor de jostabes? (en kruisbes?)3) Of raden jullie aan om niet te leiden, maar gewoon in struiken te laten groeien?Kruisbes kan zeker, alhoewel de ene soort daar meer geschikt voor is dan de andere. Van de jostabes weet ik het niet. Ken ze alleen als forse struik. Voordeel van leiden is een hogere opbrengst, meer planten kwijt op dezelfde oppervlakte, makkelijker snoeien e.d. 4) Is er kruisbestuiving nodig/aangeraden bij mijn keuze?Niet nodig, maar schijnt wel bij te dragen aan een hogere opbrengst. Tenminste, dat is mij ooit verteld wat kruisbessen betreft. 5) Kan ik onderaan ook nog aardbeien plaatsen? Of is dit niet aan te raden?Geen idee eigenlijk. 6) Mijn ouders hadden vroeger ook wat bessen staan, maar de kruisbessen lukten nooit goed. Volgens mij iets meeldauw-achtig. Zijn er (ondertussen) goede rassen?Tegenwoordig is er veel keus uit rassen die nauwelijks gevoelig zijn voor meeldauw. Dan kom je al snel uit bij Invicta en de hinnonmaki's die alomvertegenwoordigd zijn. Leuker is natuurlijk om bij een kweker wat minder gangbare soorten uit te zoeken. Quote
Bit Geplaatst: 5 januari 2016 Geplaatst: 5 januari 2016 Met Jostabes is het wél mogelijk, maar daar moet je dan bovenop zitten. Daar bedoel ik mee : is een dermate vlotte groeier, dat je die echt heel streng in de gaten moet houden en constant moet begeleiden. De snoeren die je laat vormen zullen wat minder zijtakken maken, omdat de afstande tussen de knopen zo groot zijn, maar het gaat wel. het zijhout zal je wat langer kunnen laten Ik heb ooit Josta-snoeren gehad ( dubbele snoer dan ) Werden wel ruim meer dan 220 hoog het 3e seizoen al, vanuit stek. je moet blijven bijsnoeien, begeleiden en de groei dempen, ook zomers.Kruisbes is goed te doen, al heb je daar ook 'treur' varianten onder ( gewoon met van nature hangende zijtakken ) en die moet je dus ook goed leiden, ook de zomer door, omdat dat hout van de kruisbes zich vrij snel verhard. Maar er zijn ook soortjes die mooi vlot hoog gaan. Jawel. de meeldauw kan de kop opsteken. Echt helemaal zónder meeldauw bestaat er niet 1 dacht ik. Invicta is inderdaad minder bevattelijk , maar ja, die vind ik niet zoet genoeg. Ik heb de zoetere soorten, meeldauw gevoeliger, maar heb eigenlijk zelf bijna nooit meeldauw, daarom heb ik ook snoeren he ? snoeien helpt al heel veel er tegen ( lucht / licht / wind ) Quote
sugar Geplaatst: 6 januari 2016 Geplaatst: 6 januari 2016 1) Ik heb nog zeker een weekje of 2-3 nodig om voor te bereiden, dan zou ik pas kunnen planten. Is dat nog een goede periode?Hnagt er vanaf. Ja indien het niet de stenen uit de grond vriest. Bij de huidige temperaturen is het perfect weer om te planten, tot ergens maart of april (hangt wat af van de temperatuur) 2) Ik dacht om het fruit te leiden langs draad. Met frambozen, bramen en aalbessen is dit mogelijk. Maar is dit ook zo voor de jostabes? (en kruisbes?)Jostabes zou ik niet zetten, die neemt snel veel te veel plaats in, groeit veel te snel, en ga je veel te hard moeten snoeien. tenzij je dat er voor over hebt natuurlijk. Jostabessen brengen ook niet echt veel extra tov kruisbessen. Een zwarte kruisbes (Orus, Black Velvet,...) smaakt ook ongeveer 't zelfde en is volgens mij veel productiever als snoer. Nu groeien zwarte kruisbesrassen ook wel redelijk snel... 3) Of raden jullie aan om niet te leiden, maar gewoon in struiken te laten groeien?Neen, alles leiden geeft een beter resultaat (meer opbrengst en meer planten op dezelfde afstand) 4) Is er kruisbestuiving nodig/aangeraden bij mijn keuze?Neen, de planten die jij aangeeft zijn allen zelfbestuivend5) Kan ik onderaan ook nog aardbeien plaatsen? Of is dit niet aan te raden?Ik heb onderaan bosaardbeithes staan, aarbeien zullen in theorie ook wel lukken maar probleem is dat je die dan niet o de twee jaar kan wisselen, zeker niet onder aalbessen en zwarte bessen (die hebben een erg oppervlakkig wortelstelsel dat je dan steeds gaat beschadigen)6) Mijn ouders hadden vroeger ook wat bessen staan, maar de kruisbessen lukten nooit goed. Volgens mij iets meeldauw-achtig. Zijn er (ondertussen) goede rassen?Er zijn heel wat rassen die helemaal geen last hebben van meeldauw. Mucurines, Invicta en Resulfa om er maar enkele te noemen. Tips : op 8 m zou ik gaan voor 1,5m zomer en herfst frambozen . Dan 2 m voor een doornloze braam. Dan heb je nog 3 m voor aalbessen en kruisbessen in snoer. Plant geen rode aalbessen maar kies voor een witte of roze bessen, veel lekkerder dan de rode Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
diesel4666 Geplaatst: 6 januari 2016 Auteur Geplaatst: 6 januari 2016 Heel hard bedankt voor al de antwoorden, hier heb ik veel aan!Ik ben aant overwegen om dan misschien 1 jostabes als struik te houden. Heb nog een plaatsje vrij van ongeveer 1m2. Quote
Bit Geplaatst: 6 januari 2016 Geplaatst: 6 januari 2016 Oh ja, de aardbeien. Ik heb ook aardbeien aan de voet staan en nog wat Rubus arcticus ( poolbraam ). Gaat allemaal best, maar ik blijf het lastig vinden ivm mesten en ook zeker ivm het terugtrekken van de larven van de bessenwespen. Quote
diesel4666 Geplaatst: 6 januari 2016 Auteur Geplaatst: 6 januari 2016 De aardbeien ga ik voorlopig laten. Ga zorgen voor een goeie mulchlaag, zodat de wortels niet makkelijk uitdrogen (zandgrond), want net gelezen dat bessen oppervlakkig wortelen. Heb online wat zitten zoeken om mijn planten te bestellen. Iemand tip voor kweker met mooi assortiment bessen, in (buurt van) Belgisch Limburg?(Of eventueel online.) Quote
sugar Geplaatst: 9 januari 2016 Geplaatst: 9 januari 2016 Het Plantencentrum in Genk heeft een redelijke keuze aan rassen. Ook Houtmeyers (Laakal) heeft wel een en ander in de aanbieding. Indien je echt speciale rassen wilt hebben, moet je in België volgens mij bij de proeftuin (Zomergem) zijn (www.proeftuin.eu), maar er zijn ook in Nederland enkele online verkopers. Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
weknow Geplaatst: 9 januari 2016 Geplaatst: 9 januari 2016 In Nederlands Limburg voor fruitbomen: http://www.boomkwekerij-frijns.nl/catalogus/-fruit-pz45ye38-pdf-url-com Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.