Geplaatst: 12 januari 20169 j Hallo, Ik heb een moestuintje op klei grond. Nu zag ik bij vrienden met een pellet kachel een bak met pellets staan (geperst hout pulp) . Zie foto. Zou ik dit kunnen mengen in de grond zodat het luchtiger wordt en beter vocht vast houd. En in de loop van het jaar composteerd in de grond? Gr nick 12 januari 20169 j aangepast door Gast
Geplaatst: 12 januari 20169 j Ik weet er het fijne niet van. Verleden jaar wel uitgebreid georiënteerd op aanschaf van een palletkachel. Maar ik zie meteen redenen om te denken dat je plan niet zo wijs zou kunnen zijn: 1. Er is blijkbaar veel verschil in kwaliteit (en ook in houtzuiverheid!) van pallets. Ik zou heel erg voorzichtig zijn om dit in een tuin te gooien zonder 100% zekerheid dat er alleen onbehandeld hout zonder enige chemische bijmenging in zit. 2. Het is ook een enorm dure toevoeging aan je tuin. Met een beetje rondvragen is hakselhout van snoei e.d. gratis of bijna gratis (bijv. alleen vervoerskosten) te verkrijgen bij groendiensten, gemeenten e.d. Dat is bovendien zeker een goede toevoeging ( concreet: om te mulchen tussen vaste planten/struiken/bomen of als bijmenging als"bruin" materiaal van een composthoop.) Bovendien is er nog een misverstand in je gedachtengang: Zou ik dit kunnen mengen in de grond zodat het luchtiger wordt en beter vocht vast houd. En in de loop van het jaar composteerd in de grond?Verteerd organisch materiaal zou eventueel nog in de bovenlaag van je bodem gemengd kunnen worden, hoewel ik er om diverse redenen de voorkeur aan geef om dat bovenop je grond aan te brengen. Het gaat hier om niet-verteerd hout: Als je bruin (koolstofrijk) materiaal in de bodem brengt onttrekt het nogal wat stikstof die het nodig heeft om te kunnen verteren. Verteren ervan in de bodem houdt een groot risico in bovendien dat er weinig zuurstof bijkan, waardoor er een schadelijke rotting en geen goede vertering plaatsheeft. De geëigende methoden om snel te bereiken wat jij wilt is vooral met compost, eventueel aangevuld met mulchen....liefst jaar na jaar. Dat is ook nog om andere redenen een goede en zinvolle manier om je bodem echt te verbeteren. 12 januari 20169 j aangepast door Gast In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 12 januari 20169 j Pas wel op met hakselhout, krullen of iets dergelijks het zou de stikstof huishouding in de grond behoorlijk kunnen verminderen tijdens het composteringsproces. Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW! http://ronniesmoestuin.jimdo.com/
Geplaatst: 13 januari 20169 j Auteur Bedankt voor jullie reacties! Kon van hun gratis zo'n zak krijgen. Maar ik houd het gewoon bij compost
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.