Ga naar inhoud

Spruit plant meerjarig of als vaste plant?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Goedendag groente experts,

Ik ben de laatste tijd geïnteresseerd in planten en groentes omdat ze gezond zijn en in vele gevallen ook veel O2 produceren.

Dit laatste interesseerde mij omdat ik in een buurt woon waar veel mensen roken. Ik wil namelijk genoeg planten hebben om lucht te zuiveren.

De spruit plant, corrigeer mij als ik iets verkeerd zeg, produceerd volgens NASA de meeste O2.

Maar mijn vraag is. Kan men een spuit plant laten staan? Er komen dan geen nieuwe spuiten neem ik aan, maar de bladeren blijven niet?

Geplaatst:

Spruit is een kool, kool gaat op den duur bloeien. Na de bloei is het wel gedaan met de meeste kool, op enkele soorten na (zoals eeuwig moes).

Het is overigens niet zo verstandig om kool altijd maar op dezelfde plek te laten staan i.v.m. Knolvoet.

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Geplaatst:

Als je de lucht buiten in je buurt wil verbeteren zal je wel heel veel planten moeten neerzetten. Niks mis mee, integendeel, maar dan zou ik het wel veel diverser maken, en bijvoorbeeld ook zorgen voor een aantal grote planten die ook 's winters groen blijven.

Planten produceren overigens geen O2, maar gewoon O, zuurstof. De 2 in CO2 komt van de samenstelling van de chemische verbinding; 1 deel C (een koolstofatoom) met 2 delen O (zuurstofatomen). Ander voorbeeld is H2O (water), dat bestaat uit 2 delen H (waterstof) en 1 deel O (zuurstof).

Geplaatst:

Niet zo belangrijk maar toch een kleine correctie pippi. De in de lucht aanwezige zuurstof komt in moleculaire vorm voor waarbij het molecuul zuurstof uit 2 atomen van het element zuurstof bestaat . Ook planten produceren zuurstof in O2 vorm.

Ik ben de laatste tijd geïnteresseerd in planten en groentes omdat ze gezond zijn en in vele gevallen ook veel O2 produceren.

Dit laatste interesseerde mij omdat ik in een buurt woon waar veel mensen roken. Ik wil namelijk genoeg planten hebben om lucht te zuiveren.

Echt de lucht zuiveren doet een plant niet. Wel zijn groene planten in staat bij de fotosynthese CO2 (kooldioxide ) om te zetten in o.a. O2 (zuurstof) maar de CO2 die bij het verbranden van tabak ontstaat geeft nog het minste probleem. Aan al die andere troep die bij het verbranden van tabak ontstaat , waaronder kankerverwekkende stoffen , doet een plant niets.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Misschien dat jij, Frans, daar ook iets op weet te zeggen ? Zijn wintergroene bladplanten als spruiten überhaubt in de winter in rust, wel in staat de omzetting van C02 voort te zetten ? CO2 omzetting naar 02 vergt toch een groeiseizoen ? Zeg grofweg van maart tot november ? Staan die processen nu niet sowieso op een heel laag pitje, of zelfs stil ?

Maar goed, spruiten zijn dus min of meer wintergroen ja. Boerenkool ook , prei ook, rozemarijn ook enz enz.

Mag je je wel afvragen of planten nou zo veel doen tegen de overlast die jij ondervindt van mensen die roken , een auto hebben, barbecuen of een haard stoken. De processen welke planten inzetten zijn niet zo heel erg van de snelle he ? Zegt Frans al dat planten dus zuurstof produceren en de slechte stoffen dus niet verwerken, maar dan nog; de wind voert een hoop mee, waar planten niet zo heel veel tegen in kunnen brengen.

Fijnstof ( haard bv ) wordt overigens het best door coniferen 'tegengehouden' lol ! allemaal weer tuinen aanleggen vol met coniferen !!!

Geplaatst:
Het is overigens niet zo verstandig om kool altijd maar op dezelfde plek te laten staan i.v.m. Knolvoet.

Ik neem toch niet aan dat iedereen zijn eeuwige moes elk jaar verplaatst?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
Niet zo belangrijk maar toch een kleine correctie pippi. De in de lucht aanwezige zuurstof komt in moleculaire vorm voor waarbij het molecuul zuurstof uit 2 atomen van het element zuurstof bestaat . Ook planten produceren zuurstof in O2 vorm.

Dankjewel, weer iets geleerd!

• 2 weeks later...
Geplaatst:

dank allen voor de reacties.

Ik heb inmiddels enkele planten in de kamer: Krulvaren (40 cm omtrek), 3 lepelplant (40 cm hoog), arecapalm, een tropische plant die een nacht/dag cycles heeft (75 cm hoog), Hedera (klein), 2 x gras lelie (klein-middelgroot). 2 potjes met bosui aan het groeien. Bosui groeit vrij snel!

De tropische plant opent echt en spreid zijn bladeren uit, draait soms het blad richting het light. Leuk om te zien. De plant maakt daardoor geluid omdat het blad beweegt.

Met 4 groei/bloei leds a 10 watt.

De kamer 90-95% dicht gemaakt tegen lucht inlaat schat ik. Krijg de TFA kooldioxide meter binnenkort binnen, dan kan ik de luchtkwaliteit gaan meten.

Er komt vrijwel geen rook meer binnen in mijn kamer. Maar als ik buiten mijn kamer stap, dan ruik ik de rook meteen.

Ik leef nog, schijnbaar heb ik genoeg planten en genoeg kunstmatig licht in de kamer.

Info over kamer zuiveringsplanten:

http://www.intratuin.nl/ideetjes-weetjes/binnen/luchtzuiverende-planten/

https://en.wikipedia.org/wiki/NASA_Clean_Air_Study

http://huis-en-tuin.infonu.nl/interieur/44662-luchtzuiverende-kamerplanten-air-so-pure.html

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...