Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wel of niet spitten?

Featured Replies

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Ik kom erg vaak tegen dat je je moestuin het beste niet kunt spitten. Zo ook in het boek mijn moestuin.

Echter geeft hij aan dat je stalmest kunt gebruiken om te bemesten. Je krijgt die stalmest op geen andere manier onder dan het erin te spitten toch?

Hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen.

Overigens heb ik inmiddels paardenmest in het kolenbed gespit, in de kas waar tomaten en peper/paprika komt en binnenkort nog in het aardappelbed.

Wat kan ik het beste doen met de bladgroenten, wortelveld, bonenveld en vruchtgewassen? Een deel hiervan staat winterrogge als groenbemester op.

Alvast bedankt

Geplaatst:

Je hebt spitten en spitten denk ik. Ik woel mijn oude stalmest door de toplaag (max 20 cm) en laat de wormen de rest doen. Een spade diep spitten doe ik niet.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:
Hallo allemaal,

Ik kom erg vaak tegen dat je je moestuin het beste niet kunt spitten. Zo ook in het boek mijn moestuin.

Echter geeft hij aan dat je stalmest kunt gebruiken om te bemesten. Je krijgt die stalmest op geen andere manier onder dan het erin te spitten toch?

Hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen.

Overigens heb ik inmiddels paardenmest in het kolenbed gespit, in de kas waar tomaten en peper/paprika komt en binnenkort nog in het aardappelbed.

Wat kan ik het beste doen met de bladgroenten, wortelveld, bonenveld en vruchtgewassen? Een deel hiervan staat winterrogge als groenbemester op.

Alvast bedankt

hoi

niet spitten heeft de voorkeur omdat je het bodemleven van de teellaag niet verstoort

maar het hangt ook af van je grondsoort, wij hebben veen en spitten soms de mest onder omdat de grond dan weer lekker omhoog komt

goed verteerde oude koemest leggen we gewoon bovenop, als mulch, op de stukken die we vorig jaar/ twee jaar geleden hebben gespit

ik hoop dat jouw paardenmest al verteerd was, verse paardenmest is vrij scherp, die composteer je beter eerst

bladgroenten kunnen wel wat mest gebruiken, koekorrels of oude mest

wortels en bonen maar liever niet mesten

vruchtgewassen afhankelijk van de soort, pompoen wil wel aaardig wat een voorbeeldplan

winterrogge kun je onderspitten, dan verteert het in de grond en zorgt voor humus; wijzelf rooien het en laten het composteren op de hoop of we laten het doorgroeien voor een roggebroodje

aangepast door Gast

Geplaatst:
  • Auteur

Bedankt voor de reacties!

De paardenmest is van vorig jaar, dus niet al te scherp meer. Ik heb eigenlijk nog net genoeg voor de aardappelen. Dus dan zou ik niks meer over hebben voor pompoen. Kan dit ook op een andere manier bemest worden. Ik heb nog koemestkorrels en culterra.

Geplaatst:

ja, is allebei prima, wel bijmesten tijdens de groei en rijping

Geplaatst:
  • Auteur

Bedankt vd reacties

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.