Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dit jaar wil ik een mooie kas kopen. Liefst glas, maar heel stevig polycarbonaat mag ook. Moet liefst wel tegen een hagelbuitje kunnen en windkracht 6 (dat is hier maximaal in het dal als het stormt) aankunnen in noodgevallen.

Nu heb ik elders een link gezien naar een goedkope kassenwebsite. Mijn oog viel op dit exemplaar:

http://www.hettuinpaleis.nl/kassen/giga-300-x-300-cm.html

De grotere variant is nog mooier, maar deze kas vind ik ook mooi eruitzien. De kas heeft dakramen, een schuifdeur en ziet er met de groengespoten spijlen nog sjiek uit ook. Nu staat er bij de omschrijving dat de platen van polycarbonaat voor deze kas steviger zijn dat glasplaten. Daar heb ik echter mijn twijfels bij. Klopt dat of is dat onzin? Een kas moet in mijn ogen jarenlang meegaan en voor deze prijs mag ik dat wel verlangen lijkt mij. Of slijten deze platen ook zo snel dat ik om de paar jaar nieuwe platen moet kopen?

Bedankt alvast voor jullie adviezen.

Geplaatst:

Heb de site eens bekeken , ik heb toch enkele bedenkingen ?

- Wat ik zie op hun site.

Extra informatie

Hoogte deur en hoogte neen , hoogte denk ik uit maten kunnen afleiden 2m50, hoogte deur ? Moet je hier gokken en ik mis nog juist bij foto dat dient voor een gedacht te geven maar iets kan afwijken van foto's ? Is wel zeer vervelend dat je er juist niet onder kunt. Foto fundering met verankeringspin , uit afmetingen van 2 de doos 180 x 86 x 20 cm vermoed ik dat dit de platen zijn dus hoogte wanden tussen de 1m80 en 1m70 en dit op 3m heel wat kracht van de wind die hier op komt en dan op elke hoek zo een paaltje . Pvc heeft op zich ook geen massa voor de boel op de grond te houden . Dus windbestendig ????

2de doos 310 x 20 x 27 cm daar vermoed ik zit alles in behalve de platen ook nogal aan de kleine kant mijn inziens voor een stevige serre te stoppen van 3m op 3m en 2m50 hoog .

Geplaatst:

Bedankt voor je antwoord.

Naar de fundering had ik nog niet eens gekeken, maar ook bij een aluminium + polyester kas is dat belangrijk. Ik dacht dat het alleen bij glazen kassen belangrijk was, vanwege het gewicht, maar dat is verkeerd gedacht.

De deur hoeft van mij niet hoger dan 1,80 meter te zijn, daar pas ik net doorheen. Het gaat mij er ook om dat de zijkanten minstens 1,50 meter hoog zijn. Dan passen de paprika's, pepers en sommige tomatenrassen er ook, anders is het een verloren ruimte en dat is zonde.

Het liefste zoek ik een goede glazen kas die inclusief fundering door de firma zelf gebouwd wordt in onze tuin. Zelf bouwen is niet mijn sterkste kant, vandaar. Helaas ken ik geen Duitse firma's die dat doen, maar misschien zoek ik ook wel verkeerd.

Geplaatst:
Bedankt voor je antwoord.

Naar de fundering had ik nog niet eens gekeken, maar ook bij een aluminium + polyester kas is dat belangrijk. Ik dacht dat het alleen bij glazen kassen belangrijk was, vanwege het gewicht, maar dat is verkeerd gedacht.

Fundering glazen of polyester serre heeft ook een ander doel in mijn ogen .

Glazen stabiliteit bieden voor het grote gewicht van de serre.

Polyester serre door gewicht ga de serre niet onmiddellijk verzakken , maar moeten grotere krachten opgevangen worden door de wind.

Model bij deze serre zou ik liever zien bij glazen serre . Bij een polysteren serre zou ik gaan voor grondankers voor tunnelserre. Dus spiraal als het ware als kurkentrekker . Met een nagel ga je geen kurk uit een wijnfles trekken omdat de verankering in de kurk niet goed is , met een spiraal zoals kurkentrekker wel . Verankering in de grond is zelfde in mijn ogen .

Geplaatst:

Wederom bedankt voor de antwoorden.

@Ralf63

De kassen van ACD zijn erg mooi, zal nog even informeren of zij ook naar Duitsland verkopen én bezorgen.

@Waaslander

Bedankt voor de toelichting, ik ga mij hierin verder verdiepen. Wij wonen in een dal en daardoor waait het hier minder hard, maar dan nog moet de fundering wel de krachten goed opvangen van de kas. Beter te stevig dan te licht.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

@waaslander: een goede fundering heeft niet alleen met de wind te maken, maar ook met vorst e.a. weersomstandigheden waardoor de grond gaat 'werken'. En vergeet niet dat het in 'jouw' dal evengoed kan sneeuwen! Het materiaal moet de sneeuwlast kunnen dragen.

Zelf vrees ik een beetje dat goedkoop wel eens duurkoop zou kunnen zijn. Ik ben daarom op zoek naar een 2e hands kas, en tot nu toe heb ik de beste indruk van Batist. Mede omdat de goothoogte minimaal 1.80 m is.

Maar ja, er hangt wel een prijskaartje aan...

Geplaatst:

Bedankt voor de antwoorden weer.

Een goede tip dat het dak ook de sneeuw moet kunnen dragen, daar had ik helemaal niet bij stilgestaan.

Geplaatst:

waarschijnlijk is het reëel als je er vanuit gaat dat een goedkoop kasje van licht aluminium met de "plastic" platen, ergens binnen 10 jaar sneuvelt, of groot onderhoud nodig gaat hebben (lees: vervanging platen/frame e.d.).

Een (tweedehands) gewone "ouderwetse" kas die is opgebouwd met stalen frame, dragers en goot, betonnen poeren, aluminium glaslatten/roedes en echt 4mm+ glas, gaat zo maar 30 jaar mee.

uiteindelijk hebben beide over dertig jaar verspreid grofweg dezelfde prijs, de investering nu direct is echter drie keer zo hoog......

alternatief:

op marktplaats kun je met wat zoeken voor ongeveer 500-700 euro een redelijke tweedehands (stevige!) kas op de kop tikken. Je zult dan echter wel zelf moeten afbreken/opbouwen, of ongeveer 4 mandagen aan uren aan iemand willen betalen (2 voor breken/2 voor bouwen), transport niet meegerekend...

Op het complex waar ik mijn moestuin/kas heb, bouwt de terreinmeester (semi-vrijwilliger) met wat mensen, kassen met tweedehands materialen (ik woon in kassengebied, ruimschoots tweedehands materiaal). deze kassen kosten tussen 1200-1800 euro. zijn er bij jou geen mogelijkheden hiervoor?

Geplaatst:

Nee, die mogelijkheden heb ik helaas niet hier. Was het maar waar, dan had ik dat allang gedaan. Ik spaar wel even door, uiteindelijk moet er een stevige kas komen die heel lang meegaat.

Geplaatst:

2e hands kas zou betaalbare oplossing zijn, staat er veel op het internet voor leuke prijs. Ook in België en Duitsland ...

Wij zoeken nog een koepelkas 5 m breedt ongeveer, koepels zijn voldoende rest komt dan wel.

Geplaatst:

IK heb sinds vorig jaar een kasje van ACD (met van die schuine wanden) en ben er zeer tevreden over.

Zou er zeker eens naar kijken. Glas zit niet met klemmetjes maar met rubbers, wat ik een voordeel vind.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...