Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Bijna een jaar geleden zijn we verhuisd en sindsdien zijn we de gelukkige bezitter van een appelboom. De boom is al minstens twee jaar niet gesnoeid en heeft veel waterloten. Ik heb al veel snoei info bekeken en heb ook gelezen dat je de waterloten beter weg kunt halen.

Maar het zijn er veel en ze zijn inmiddels best lang geworden. Kan ik deze allemaal in 1 keer snoeien of is dat te veel ineens?

Ondanks dat de boom al even niet is gesnoeid hebben we afgelopen herfst veel appels kunnen plukken appelboom52301454789000.jpg[/img]

Geplaatst:

Waterloten NU weghalen zou ik zeker NIET doen want je krijgt er hierdoor evenveel weer terug, persoonlijk zou ik nu de Helft weghalen en verderop in Juli zou ik zomer snoei toepassen m.a.w dan haal de overige scheuten die je nu hebt laten staan helemaal weg, op deze manier zorg je voor een soort balans in groeikracht.

Haal je nu alles in 1 keer weg dan komt het niet goed.

Succes.

Geplaatst:

Helemaal eens met Persica, met dien verstande dat hij zijn advies begint met 'waterloten nu weghalen : niet doen. Wel dus, maar een deel. Inderdaad, en dat vergeten de mensen vaak, is zomersnoei voor een dergelijke ingreep veel slimmer. Nu veel weghalen betekent alleen maar dat je straks in de zomer nóg meer hebt.

Idee er achter is : nu een deel weghalen, dan kan de boom zijn groeiwens kwijt in de takken die je hebt laten staan. Van de zomer weer een deel weghalen ( juli ), komende winter nog iets, niet te veel en de zomer er op nóg een keer.

Zo kun je zo'n boom toch heel aardig in een jaar of 3 terug krijgen zoals hij het best vrucht zet en bloeien zal.

Snoei in de huidige pruiken, per pruik max 1/3 ( is al veel hoor ) weg, en dan vooral de takken in het centrum van elke pruik, die het meest rechtop naar boven gaan. wat aan de buitenkant van elke pruik zit kun je naar toewerken daar een deel van te behouden. op buitenste naar buiten toe gerichte knoppen snoeien. Ook van de zomer.

idee = schuin horizontale of horizontaal geplaatste takken zijn het eerst bloeiwillig. Daar moet je naar toe werken over die jaren heen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...