JHoppenbrouwers Geplaatst: 25 april 2016 Geplaatst: 25 april 2016 Nogmaals herhaal ik het! Lijm de ruitjes vast met een goede lijm/kit. Met alleen de klemmetjes ben je de halve kas kwijt met een flinke storm. Vooral ook de klemmetjes in de kit zetten zodat deze er niet zomaar uit geblazen worden. Groeten Jeroen. Quote
frankberg60 Geplaatst: 28 april 2016 Geplaatst: 28 april 2016 Gisteren alle platen gemonteerd en mijn oude Lidl kas afgebroken. De fundering moet ik nog maken en daarna de kas erop monteren. Ik moet wel gaatjes boren aan de zijkanten van de kas. Die zijn niet voorgeboord. De plantjes van mijn oude kas moesten in mijn nieuwe kas en daar een aantal foto's van gemaakt. Wat een ruimte en wat genoot ik ervan! Echt een heerlijk gevoel! Dit moest ik eerder doen. Mensen die een kas willen, gelijk doen! Twijfel niet. Het is het echt waard. De foto's : @Moestuiniertje: Mag ik vragen waar je die rekjes hebt gekocht? Even een tip voor diegene die hem misschien nog wil kopen (of dat al gedaan heeft), zorg dat je een goede fundering maakt/koopt en kit de klemmetjes vast. Ik heb de platen een dag later vastgekit, en in die nacht zijn er 5 uitgewaaid. Quote
AnnekeW Geplaatst: 28 april 2016 Geplaatst: 28 april 2016 De mijne is vandaag binnen gekomen, dus ik kan ook beginnen met opbouwen. Quote
Moestuinertje Geplaatst: 28 april 2016 Auteur Geplaatst: 28 april 2016 @frankberg60 Die rekjes zijn van mijn oude Lidl kas. Ik heb vaak advies gekregen om de platen te kitten, ook van de verkoper zelf. Dus ik zal aan de slag moeten binnenkort. Haha. Met welke kit kan ik het doen? Zijn ze allemaal geschikt? @AnnekeW Welke kas heb je besteld? Succes met bouwen! Tip van mij: Kijk eerst goed naar de opbouwfilmpjes. Ik moest zelf een aantal keer een stapje terug doen in het bouwproces. Quote
JHoppenbrouwers Geplaatst: 28 april 2016 Geplaatst: 28 april 2016 Na een jaar zo'n kas te hebben moet ik zeggen dat ik er heel erg tevreden over ben! De mijne heeft al meerdere malen flinke stormen vol in de wind overleefd (met glans). Wel heb ik alles met alu strips verstevigd en de ruitjes met Sikaflex crystal clear verlijmd. Deze kit hecht nog steeds heel goed en vergeelt niet in de zon. Ook staat deze op een stevige houten fundering (zie mijn eerdere post voor foto's). Wel heb ik mijn dak ruitje voorzien van twee slotjes (toch wel het zwakste punt van de kas) En voor het sluiten van de deur heb ik eindelijk DE oplossing gevonden! Omdat er niets is wat de deur dicht houd. Ik gebruik hiervoor een houtklem zoiets als dit https://www.gamma.nl/assortiment/gamma-lijmklem-met-veer-40-mm/p/B400743 (maar dan uit de euro bak) Deze klem je op de rails achter de deur en geen storm die de deur nog open geblazen krijgt. Quote
[email protected] Geplaatst: 28 april 2016 Geplaatst: 28 april 2016 Wel heb ik mijn dak ruitje voorzien van twee slotjes (toch wel het zwakste punt van de kas) JHoppenBrouwers,Wat bedoel je hier juist mee? Kan me niet voorstellen wat je juist gedaan hebt.Kan je een foto sturen? Quote MvrgJacques http://bonsai.diyhomegarden.eu/
JHoppenbrouwers Geplaatst: 28 april 2016 Geplaatst: 28 april 2016 @ Jacques, Ik zal er morgen even wat foto's van maken. Maar heb gewoon twee kleine kast slotjes met een paar schroefjes in het aluminium gedraaid van het raampje (wel even met een klein boortje voorboren). En twee gaatjes geboord in het frame van de kas waar deze in vallen. Zodoende blijven de slotjes altijd in het gat (omdat ze omlaag in het slot gaan) . In een flinke storm zie je gewoon in de kas dat het klepraam opgetild word als de slotjes er niet in zitten.Daarom voor mij ook geen automatische openers op het klep raam. Zolang het raam dicht is met een storm, is er geen probleem maar als een flinke zomer storm vat kan krijgen op het raam wat open staat weet ik zeker dat je het kwijt bent met alle extra gevolgen van dien. (in zo'n lichte kas wil je geen wind hebben die binnenin vat kan krijgen op de rest van de kas). Hetzelfde met de deur, waait deze open in een storm is het probleem nog groter. vandaar ook mijn tip om een houtklem te gebruiken voor de deur. Quote
AnnekeW Geplaatst: 29 april 2016 Geplaatst: 29 april 2016 @AnnekeW Welke kas heb je besteld? Succes met bouwen! Tip van mij: Kijk eerst goed naar de opbouwfilmpjes. Ik moest zelf een aantal keer een stapje terug doen in het bouwproces. Ik heb de langere besteld 3.80 x 1.90. Bij deze maat was er nog wel een fundering bij te bestellen en die wilde ik er graag bij. Met die fundering ben ik nu eerst aan het worstelen. Het materiaal is dunner dan verwacht en de lange kant bestaat uit 2 delen, wat het geheel nu niet echt stevig maakt. Ik wilde de fundering gebruiken als maat om de grond te egaliseren, maar daar is het niet echt geschikt vooŕ. Als de grond eenmaal vlak ïs dan is het wel stevig denk ik. Wat ook grappig was, er zaten een paar tentharinkjes bij om het fundament vast te zetten. Het lijkt me beter om de pootjes die op de hoeken zitten in beton te gieten. Quote
AnnekeW Geplaatst: 29 april 2016 Geplaatst: 29 april 2016 @JHoppenbrouwerGoede tips. Dat van die kastslotjes moet ik even zien denk ik. De houtklem/lijmklem voor de deur is handig. Ik wil de platen ook gaan kitten en ik heb 100 extra klemmetjes besteld. Dus eerst meer klemmetjes en die dan weer in de siliconenkit zetten is het plan. Ook las ik in een van de voorgaande posts twijfel of de platen een voor en achterkant hebben. Op de laatste pagina van mijn handleiding lees ik dat de kant met de witte beschermfolie binnen moet ivm de uv coating. Ik hoop dat er ook visueel verschil is anders wordt het lastig voor degenen die uitgewaaide platen moesten terugzetten. Quote
frankberg60 Geplaatst: 29 april 2016 Geplaatst: 29 april 2016 Ik heb vaak advies gekregen om de platen te kitten, ook van de verkoper zelf. Dus ik zal aan de slag moeten binnenkort. Haha. Met welke kit kan ik het doen? Zijn ze allemaal geschikt? Ik heb Sikaflex Crystal Clear gebruikt, die is voor binnen en buiten en waterproof. Ik heb de klemmetjes ook vastgekit. Is wel veel werk, dus succes Quote
JHoppenbrouwers Geplaatst: 30 april 2016 Geplaatst: 30 april 2016 @ Jacques, Hierbij een foto van de slotjes. Quote
[email protected] Geplaatst: 30 april 2016 Geplaatst: 30 april 2016 OK JHoppenBrouwers, bedankt voor de fotoIk zie nu wat het probleem is.Dat raampje ligt er gewoon 'los' op als het dicht is.... Eigenlijk toch allemaal een beetje raar hoor.Maar ja voor die prijs kan je geen kwaliteit verwachten.Er zal nog wat werk aan zijn om er iets fatsoenlijks van te maken. Quote MvrgJacques http://bonsai.diyhomegarden.eu/
JHoppenbrouwers Geplaatst: 1 mei 2016 Geplaatst: 1 mei 2016 @ Jacques. Het ruitje ligt er inderdaad gewoon op en scharniert aan de bovenkant met een aluminium profiel in het nok profiel. Dus geen echte scharnieren. Vandaar ook dat ik huiverig was met een automatische raam opener, ook omdat het raam niet altijd makkelijk sluit. Voor de rest is het echt wel een leuke degelijke kas maar er is wel het een en ander aan te verbeteren. Quote
AnnekeW Geplaatst: 4 mei 2016 Geplaatst: 4 mei 2016 Die van mij staat nu ook. Het valt me mee hoe stevig alles nu is, nu het helemaal vast staat. Ik ben er blij mee!.... . Quote
tuinLB Geplaatst: 23 mei 2016 Geplaatst: 23 mei 2016 De kas van hettuinpaleis.nl vandaag opgehaald. Behalve dar het lang duurde voor dat de kas er was ben ik tot nu toe tevreden over de service. Ook bij het ophalen vriendelijke mensen die hielpen met inladen en tips gaven over het opzetten van de kas. Hoop de kas deze week nog op te kunnen zetten. Quote
[email protected] Geplaatst: 23 mei 2016 Geplaatst: 23 mei 2016 Mijn 'Tuinpaleis' is ook aangekomen ! Ik heb een 'Kiwi' model gekocht 3.6mx1.9m.Heb verleden weekend alles uitgepakt. De fundering al eens ineen gestoken om de grondmaat correct te kunnen meten.Voorlopig zet ik de serre nog niet op. Bedoeling is dat ik eerst zelf een verhoogde fundering maak want dit kasje is belachelijk laag .123cm goot hoogte, ge moet er bij wijze van spreken in kruipen !! Bedoeling is om het ganse bouwwerkje 50cm hoger te zetten. Daarna nog de nodige verstevigingen aanbrengen want het alu kader van dit kasje is verschrikkelijk dun. Gaat nog wat voeten in de aarde hebben eer alles naar mijn zin is.Maar geen probleem dit tuin-seizoen is toch al ver gevorderd. Als het klaar is tegen Augustus ben ik tevreden. Quote MvrgJacques http://bonsai.diyhomegarden.eu/
AnnekeW Geplaatst: 24 mei 2016 Geplaatst: 24 mei 2016 Ik vond de fundering in eerste instantie ook dun. Wat ik gedaan heb is betonnen opsluitbandjes rechtop zetten en daar de fundering op. In de hoeken bouwemmers geplaatst, waar de pootjes van de fundering in zweven en die vol beton gegoten. Als je de kas dan losjes hebt opgebouwd en als laatste alle moertjes aan draait staat het als een huis. Mijn middenpad heb ik verdiept aangelegd, daardoor is het geheel ruim hoog genoeg. Succes met opbouwen! Ik ben erg blij met mijn kas. Quote
[email protected] Geplaatst: 24 mei 2016 Geplaatst: 24 mei 2016 Mijn middenpad heb ik verdiept aangelegd Goed gezien Anneke ! Quote MvrgJacques http://bonsai.diyhomegarden.eu/
tuinLB Geplaatst: 24 mei 2016 Geplaatst: 24 mei 2016 Ik ga de fundering maken van opsluitbandjes. Had ook al bedacht om voor een hogere variant te gaan aangezien 120 goothoogte toch iets te laag is. Ik ben al dik tevreden als dat een cm of 20 hoger is. Ik hoop donderdag de kas op te kunnen zetten. Quote
tuinLB Geplaatst: 27 mei 2016 Geplaatst: 27 mei 2016 Gisteren een gedeelte van de kas in elkaar gezet. Mijn zelf gemaakt fundering staat de voor en achterkant van de kas zitten al in elkaar. Tip voor diegene die een soortgelijke las op willen zetten, zorg dat je met 2 man bent. Doordat ik gister alleen bezig was het het me veel tijd gekost. Quote
AnnekeW Geplaatst: 27 mei 2016 Geplaatst: 27 mei 2016 Ik heb hem alleen opgezet, maar wel de volgorde veranderd. Dus meer van beneden naar boven gewerkt ipv complete wanden in elkaar zetten en dan plaatsen. De staanders was even een gedoe, maar met prikpaaltjes en touwtjes bleven ze overeind. Quote
Renees Geplaatst: 15 augustus 2018 Geplaatst: 15 augustus 2018 En hoe is het met jullie kassen? Ik zit ook te denken een kas aan te schaffen, maar zie dat het topic al 2 jaar oud is. Staan ze nog? Quote
donaldk Geplaatst: 15 augustus 2018 Geplaatst: 15 augustus 2018 Is dit nu heel dunne stegdoppel? Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Patrijs Geplaatst: 15 augustus 2018 Geplaatst: 15 augustus 2018 Hier is met de laatste storm zo'n kasje weggewaaid, ondanks de extra versterkingen, gekitte ramen en een voetbalnet er over.Het kasje is met de dunne profielen van de opsluitbandjesfundering gewaaid. Quote De moestuin van Patrijs
Rootman Geplaatst: 29 oktober 2018 Geplaatst: 29 oktober 2018 Goedendag, ik ben nieuw op dit forum, heb een volkstuin op ´de Omval´, in Alkmaar. Bij ons op het complex staan en stonden ook verschillende van deze kasjes. Ik kan het alleen maar te zeerste afraden! In mijn opinie zou deze rommel zelfs verboden moeten worden, want het leidt slechts tot teleurstellingen. De gemiddelde levensduur is 2 jaar, ze zijn zeer onderhoudsgevoelig, en als ze niet totaal verwoest zijn na de eerste storm vergeelt het polycarbonaat en het verpulvert door UV en temperatuurswisselingen binnen enkele jaren. Een veel degelijker alternatief is een houten zelfbouwkas met UV bestendig groen gewapend folie, of een kas van eenruiters of ramen van de sloop. Voor het dak zou ik toch het folie aanraden, dat blijft zeker 8 jaar intact. Zelf heb ik ook 2 ca. 24 m² grote houten kassen met ramen en folie op het dak. Door zelfbouw waren de kosten ca. 300.- en 500.- Ze staan al 10 jaar en zien er nog steeds prima uit! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.