Ga naar inhoud

Overleven mijn zaaisels de aankomende vorst

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi hoi,

Ik heb dit weekend tuinbonen, peultjes, sugarsnaps en capucijners gezaaid. En ze staan op een balkon redelijk beschut in kweekbakje/kasjes (zie foto) . Nu zag ik dat het komende maandag en dinsdag nacht -5 wordt en maak ik me toch druk of de zaaisels dat kunnen overleven. Binnenshuis is er geen koele plaats voor ze, maar ik zit te twijfelen om ze toch op die nachten naar binnen te brengen.

Hebben jullie nog advies voor me?

1455482097358-63894164975741455482131.jpg

Geplaatst:

Aangezien ze in bakken zitten zou ik aanraden om ze voor de zekerheid op de vensterbank te zetten. Daar is het fors kouder dan in het midden van de woonkamer. Hier wordt het -6, dat is voldoende om zo een bakje geheel te bevriezen.

Geplaatst:

Misschien zou je eens kunnen meten hoe koud het daadwerkelijk op jouw balkon wordt.

Weet niet hoe hoog je zit?

Kan zijn dat je met een dekentje eroverheen de vorst wel buiten houdt.

En geloof dat de door jou gezaaide soorten wel wat vorst kunnen verdragen.

Geplaatst:

Dankjewel voor de reacties.

Inderdaad een goed idee een keer de temperatuur hier te meten. We zitten 4 hoog. En hier staat ook nog een Oost Indische kers het half te overleven op de balkon, maar hij staat ook op het warmste plekje.

Ik denk dat ik ze de komende nachten gewoon naar de vensterbank verhuizen en dan overdag weer buiten.

Binnenkort ook een thermostaat op balkon hangen voor de toekomst.

Wat is eigenlijk de ingrijp temperatuur voor dit soort zaailingen. Als ze straks naar buiten mogen in maart kan ik me voorstellen dat er nogsteeds kans is om -5 graden te vriezen. Moet je dan met vliesdoeken gaan afdekken?

Geplaatst:

Op vier hoog zou ik me echt niet druk maken met heen en weer gesjouw en ze gewoon buiten laten staan. Zoals gezegd, deze soorten kunnen wel tegen een beetje vorst.

Geplaatst:

2 dingen schieten mij te binnen.

Dit soort peulvruchten kunnen heus wel wat koude hebben dus, maar. Dikke kans dat je een ander probleem krijgt : je peulen zullen in de huidige temperaturen buiten niet kiemen, maar wel wegrotten. Het is met +5 graden buiten overdag echt niet warm genoeg om ze te laten kiemen.

Dan , mochten ze wel boven komen, is het zeker geen goed idee om ze daarna te willen beschermen door ze 's nachts binnen te halen ( zeg naar +15 gr ) en dan overdag naar +5. Dat is de omgekeerde wereld voor zulke plantjes en geeft onherroepelijk problemen.

Tuinbonen zijn het makkelijkst van het stel. zaai deze half - eind maart in een hoge bak op de vensterbank binnen, komen ze net boven, gelijk naar buiten, de vorst die er dan mogelijk nog is of komt deert ze nauwelijks of geheel niet. Je geeft ze dan wel een hogere temperatuur om boven de grond te komen ( niet in te natte aarde ). Hoge bakken, omdat tuinbonen hele lange wortel maakt gelijk bij ontkiemen nog vóór die boven komt.

Geplaatst:

Eens met Bit. En zelf ondervonden. Ik zaai nog wel eens peulen voor, maar dat doe ik in februari toch graag binnen omdat de boel anders snel wegrot.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:

Tuinbonen zijn het makkelijkst van het stel. zaai deze half - eind maart in een hoge bak op de vensterbank binnen, komen ze net boven, gelijk naar buiten, de vorst die er dan mogelijk nog is of komt deert ze nauwelijks of geheel niet.

Oké de getwijfel is voorbij. Ze zijn nu naar binnen verplaatst waar ze dan ook blijven totdat ze bovenkomen en dan gaan ze weer naar buiten. Mogen ze dan ook gelijk naar buiten of moeten ze eerst afgehard worden?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...