cedricm Geplaatst: 19 februari 2016 Geplaatst: 19 februari 2016 2 weken geleden heb ik verschillende groenten in de serre gezaaid zoals radijzen, spinazie en al wat erwten. Misschien een beetje te vroeg geweest, want er is nog niets gekiemd. Kan de kieming nog gebeuren? Quote
pippi Geplaatst: 19 februari 2016 Geplaatst: 19 februari 2016 Ik heb doperwten, radijs en spinazie (en nog veel meer) in januari buiten gewinterzaaid (dus in plastic bakjes met een dekseltje) en deze drie kwamen na zo'n drie weken op. Ik zou me maar geen zorgen maken. Quote
weknow Geplaatst: 19 februari 2016 Geplaatst: 19 februari 2016 Ja dat kan. Als de temperaturen, dag en nacht, te laag zijn gebeurt er nog niks of gaat het uiterst langzaam. Zo gauw de omstandigheden beter worden kan het zaad nog kiemen, maar er is wel een risico dat het gaat rotten of door vocht schimmelen. Daarom kun je beter pas zaaien als de omstandigheden gunstig zijn. Te vroeg zaaien is dus een risico en levert eigenlijk ook geen echte voorsprong (= eerdere oogst) Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Dirk Dijkstra Geplaatst: 19 februari 2016 Geplaatst: 19 februari 2016 Het is mij niet geheel duidelijk waarom je spinazie en radijs voorzaait. Volgens mij zijn dit typisch groenten die je - zodra de omstandigheden daar geschikt voor zijn - direct in de volle grond zaait. Als je zaden van een goed merk hebt gekocht staat op het doosje of zakje exact wanneer je dat kunt doen. Erwten is natuurlijk wat anders die kun je prima voorzaaien. Ik heb buiten in zaaibakken al diverse soorten voorgezaaid (peul, kapucijner,tuinboon,doperwt). Maar de temperatuur is natuurlijk nog laag dus............................geduld is het sleutelwoord. Zorg er wel voor dat de zaden niet gaan rotten(gewoon afdekken bij regen, koud etc) want dan kun je weer opnieuw beginnen. Dirk. Quote
weknow Geplaatst: 19 februari 2016 Geplaatst: 19 februari 2016 Hoi Dirk, Je hebt helemaal gelijk. Radijzen kun je echt niet verplanten, spinazie zou nog wel kunnen, maar dat is niet zo praktisch. Maar ik begreep dat Cedric in tunneltjes dergelijke al "gewoon" gezaaid heeft. Niet voorzaaien dus, maar erg (te) vroeg zaaien..... Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
pippi Geplaatst: 19 februari 2016 Geplaatst: 19 februari 2016 Sorry off-topic, maar kan je radijs echt niet verplanten? Haha, dat ruimt lekker op dan. Ik heb niks met radijs, ik lust geen radijs, ik vind het echt vieze dingen, ik blief het ook niet in salades en als het er wel in zit eet ik het voor de beleefdheid, en ik heb het alleen maar (gratis zaad) gewinterzaaid omdat het zo'n goeie combinatie zou zijn met allerlei andere planten. Andere moeilijk verplaatsbare zaailingen met penwortels en dergelijke heb ik in wc-rollen gezaaid en die gaan tzt heeeeel voorzichtig de volle grond in, maar die gore radijs staat volgens mij gewoon in een plat ex-hondenvoer Smuldierbakje waar ik ze never nooit ongeschonden uit kan halen. Nou, als er iets mag mislukken is het dus de radijs. Spinazie heb ik in allerlei soorten ook al buiten staan, waarom zou dat niet goed zijn? Als het een beetje winterhard is, moet dat volgens mij wel lukken. Quote
Bit Geplaatst: 20 februari 2016 Geplaatst: 20 februari 2016 Spinazie moet echt eigenlijk wel in de volle grond. regeltje ( geultje ) niet te diep en dicht op elkaar op regel dus, zaaien. opkomen en staat er genoeg gaan plukken, kun je zelfs nog even doorplukken, of alles in 1x oogsten. Niet verpoten, dat geeft storing in groei = zeer snel doorschieten = niet lekker. Je wil lekker mals blad. Per stuk zaaien in potjes / rolletjes is echt gekkenwerk, veels te veel werk tov wat je oogst. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.