Isabel Uiterweerd Geplaatst: 21 februari 2016 Geplaatst: 21 februari 2016 Beste leden, Ik ben op zoek naar inspiratie voor sierplanten in mijn voortuin. Ik heb voor de winter lavendel plantjes geplant en in de winter stamrozen. Het is nu dus nog een beetje kaal. Langzaam aan ben ik alles aan het opvullen (ik ga o.a. lupines en ballonklokjes zaaien en ben benieuwd of dat gaat lukken). Voor de winter was dit stukje tuin alleen stenen. Ik heb veel gezocht op het internet, en het lukt me maar niet de juiste plant te vinden. Ik heb ook aan tulpen gedacht, maar ik denk dat ik daar te laat mee ben? In de achtertuin heb ik grotere potten waar ik stamrozen in heb gezet en er komen in de overige een klein ras rododendron, maar ik denk dat deze potten te klein zijn voor rododendrons. Alvast bedankt voor de tips! Groetjes Isabel Quote
RobO Geplaatst: 22 februari 2016 Geplaatst: 22 februari 2016 tulpen moeten een koudeperiode hebben om te bloeien du als je ze nu koopt heb je kans dat ze niet allemaal bloemen gevenmisschien kun je een kweker vragen of hij nog bollen heeft liggen die je nu kunt planten anders neem je voorjaarsbollen: dahlia’s, anemonen, Calla’s, gladiolen Quote
Bit Geplaatst: 22 februari 2016 Geplaatst: 22 februari 2016 Bezoek je met een week of 3 eens een tuincentrum en neem je wat mee, zet je in je tuin en een maand later ga je nog eens een keer. Het hoeft niet in 1x allemaal af toch ? Wat ook wel handig is, is dat je tegen die tijd ziet hoe dingen er uit zien als ze groen zijn en groeien. De 2 stam-dingen rechts tegen de gevel aan, staan ook wel erg dicht op elkaar denk ik. Geeft niks, kan je later allemaal verpoten als je denkt dat iets tóch niet lekker staat.Lekker gaan rommelen, elke keer een stapje verder. Wat mij verder opvalt is, dat je met die ene laag dikke kiezels jezelf een beetje een probleem geeft. Daar gaat heel veel onkruid tussen zitten en lastig wieden. Quote
Isabel Uiterweerd Geplaatst: 22 februari 2016 Auteur Geplaatst: 22 februari 2016 Bedankt voor de tips. Het hoeft zeker niet in een keer af. Ik ben ook druk bezig om mijn achtertuin zelf aan te leggen sinds vorig jaar. Gaat allemaal stap voor stap. De stambomen tegen de gevel zijn Salixen die rode bladeren gaan krijgen, dus om ben erg benieuwd hoe die eruit komen te zien. En ik hoop natuurlijk dat de lavendel het goed gaan doen. Ik heb ze veel kalk gegeven dus op hoop van zegen hehehe De stenen hebben we een paar jaar geleden geplaatst. Er zit worteldoek onder en er zijn tot nu toe geen onkruiden door gekomen. Vooraan komt nog een parkeerplaats voor de motor van mijn man (vandaar de lege plek). Achter in de tuin heb ik ook om alle borders worteldoek geplaatst omdat we zoveel last van zevenblad hadden, maar dat is een heel stuk minder geworden gelukkig. Ik zal eens kijken naar die bollen inderdaad. Ik heb voor in de achtertuin nog 150 bollen te planten (in de winter was ik druk bezig met het aanplanten van de stamrozen en bomen). Quote
Bit Geplaatst: 22 februari 2016 Geplaatst: 22 februari 2016 Ja. Die Salix zag ik. Daarom juist mijn opmerking. De roos op stam die er vóór staat in de stenen, staat er wel érg dicht op he ?. Ma goed, dat zie je later wel. Dat worteldoek zag ik niet natuurlijk , dat scheelt wel iets de 1e jaren in het onkruid ja. Wat je wel zeker moet doen, is de stamrozen iets van steun geven, een paaltje tot net onder de kruin. Die worden straks topzwaar. Dit is de zuidkant van je huis neem ik aan ( de keuze van lavendel en rozen ). Veel succes hoor. Later in mei kun je ook wat bakjes eenjarigen nemen en wat aanvullen, hoef je niet alles het 1e jaar te kopen in een tuincentrum ( allemaal duur zat ) Quote
Isabel Uiterweerd Geplaatst: 22 februari 2016 Auteur Geplaatst: 22 februari 2016 Ja klopt,ik zal kijken hoe dat gaat. De stamrozen zal ik gaan steunen, bedankt voor de tip! Ik heb al deze plantjes van een plantenkweker, dus wat goedkoper dan de intratuin. Ik ben sinds vorig jaar mei bezig met de achtertuin en sinds oktober bezig met de voortuin. Daarvoor was dit alleen maar stenen en de laurier boom. Die twee rijen lavendel maken was een weekend lang zwaar werk, eerst al die stenen verplaatsen... en dat is een laag van 15cm. Ik ga dit jaar naast kruiden en groentes ook vaste planten zaaien. Om het laurier boompje komen ballonklokjes en tussen de planten in de border komen nog lupines. Ben benieuwd of het zaaien goed gaat lukken. En in de winter spelen met bollen. Ik wilde o.a. sieruien tussen de lavendel gaan doen, maar ik zal even kijken hoe die gaan groeien dit jaar. Hopelijk uiteindelijk twee hagen lavendel. Persoonlijk hou ik ook van een wat wildere tuin hoor, maar over een paar jaar gaan we ons huis verkopen en starters willen vaak een wat "nettere" tuin wat ook beter past bij dit huis. Ik ben bijna de enige in de straat die een achtertuin heeft. De meesten hebben hem betegeld of er zit kunstgras in. Deze tuin is dus een soort experiment voor mij, voor als we naar het platteland gaan. Tja onkruid, ik probeer elke week wat weg te trekken hehehe Ik heb een zoon van 4 jaar, een drukke baan en dan is werken in mijn tuin enorm stress verlichtend. Ook al is het gewoon wat onkruid trekken. Quote
weknow Geplaatst: 22 februari 2016 Geplaatst: 22 februari 2016 Ooit ook veel met van die dikke kiezels gedaan. Doen we dus zeker niet meer zo op de grond. Los van dat onkruid ertussen kan gaan groeien is een groot probleem dat ze de grond inzakken...dan ga je bijvullen....zakken ook weer de grond in...na een paar jaar zitten ze tot 40 a 50 cm. diep en heb je bijna een houweel nodig om nog in de bodem te komen. Daarom toch een advies om ze nu nog even terug bijeen te harken en de bodem eronder te bekleden met anti-worteldoek. Kiezels dan op het worteldoek en eventuele plantgaten uitsnijden in het doek. Daarmee is onkruidprobleem ook meteen grotendeels opgelost. Niet leuk omdat je nu extra werk hebt, wat je al deed, maar uiteindelijk veel minder werk en minder spijt. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Isabel Uiterweerd Geplaatst: 22 februari 2016 Auteur Geplaatst: 22 februari 2016 Er zit worteldoek onder. Ook langs de lavendel. De stamrozen en alles heb ik inderdaad geplant door de stenen weg te halen en het worteldoek in te snijden en de grond in te vouwen. Het ligt zo al een paar jaar en heb nog geen last van onkruid. In mijn achtertuin heb ik ook alle borders gemaakt met worteldoek om het zo onderhoudsvriendelijk te maken. Quote
weknow Geplaatst: 22 februari 2016 Geplaatst: 22 februari 2016 Toppie! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Isabel Uiterweerd Geplaatst: 22 februari 2016 Auteur Geplaatst: 22 februari 2016 Thanks Deze tuin was een ware jungle geworden. Dus we hadden alles eruit getrokken, worteldoek erin en stenen erop. Het ligt er nu ruim twee jaar, maar het is nog in perfecte staat. Vorig jaar heb ik ineens groene vingers gekregen. We hadden last van ratten (onze hele straat) en de verdelger zei dat we het misschien wat beter konden opruimen. Dat kwam echt hard aan. We hadden weinig aandacht aan de tuin besteed sinds de geboorte van onze zoon. We wilden wel altijd al op het platteland wonen. Ik ben begonnen met de achtertuin en toen bleek ik het nog heel leuk te vinden ook hehehe. Dus ook een moestuinbak en alles erbij. Sinds oktober dus ook bezig met de voortuin. Rustig, stapje voor stapje... Quote
weknow Geplaatst: 22 februari 2016 Geplaatst: 22 februari 2016 Een voordeel van losliggend grint is dat ratten er geen holen in kunnen graven. (Ook onder worteldoek met kiezel erop vinden ze niet prettig) De losse kiezels, die voor een rat moeilijk te verplaatsen zijn en zwaar, rollen meteen weer in alles wat ze graven. Heb dat principe wel eens toegepast toen er rond het kippenhok ratten een winteronderkomen en nestplaatsen hadden gemaakt. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Isabel Uiterweerd Geplaatst: 22 februari 2016 Auteur Geplaatst: 22 februari 2016 Dus een goede tip als we later ook kippen nemen hehehe Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.