Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo Allemaal,

Dank voor deze uitgebreide site!

Ik ben compleet nieuw in het zelf verbouwen van groenten en kruiden. Ik wil graag mijn gras eruit halen en deze ruimte gebruiken voor mijn nieuwe moestuin.

Iemand een idee hoe ik het beste het gras verwijder, hoe diep etc. en hoe verder te gaan? Tips etc zijn erg welkom .

Alvast veel dank!

Hartelijke groene groeten,

Ronald

Geplaatst:

Welkom bij de verslavende wereld van moestuinieren

Persoonlijk zou ik minstens een spade diep het gras uitsteken en dan dit omdraaien. Hierop dan compost en al dan niet mest (afhankelijk van grondsoort en wat je wil kweken).

Er bestaat ook een methode met karton (karton op gras en daarop tuinaarde, compost en mest). Maar doe vooral waar jij u goed bij voelt!

Eén ding dat je niet moet doen en redelijk evident is, is het gras kapot spuiten.

Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!

Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zaden

Wij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.

Geplaatst:

Dank voor jullie reacties, het voelt goed voor me om het gras te verwijderen. Ik heb paardemest liggen en gehoord dat dat erg goed is. Ook las ik laatst dat koffieprut te vermengen met de grond de vruchtbaarheid verhoogd en het ongedierte zoals mieren weghoudt

Dus als stappenplan bedacht. Eerst het gras verwijderen, dan 1 spade diep omspitten en vermengen met paardenmest en koffieprut. Dan zaaien.

Spuiten ben ik helemaal niet van, dan kan ik net zo goed mijn groenten ergens in de supermarkt halen.

Is het een goed idee om voor het buitenhouden van vogels er een omheining van 1 meter hoog (open draad zie foto) eromheen te zetten en dit af te dekken met een net?

IMG761593311457959608.jpg

Graag jullie bevindingen of ik op de goede weg ben of totaal niet

Groetjes,

Ronald

Geplaatst:

Als je al een net over je moestuin zou spannen , doe het dan over de bedden met van die typische bogen of anders op zijn minst 2 meter hoog zodat je er zelf nog onder kan. Beter nog van het helemaal niet te doen en af te wachten of de vogels daadwerkelijk uw zaden , plantjes en groenten komen opeten.

Als je snel van de gazon af wilt om bijvoorbeeld dit jaar te starten zou ik inderdaad éénmalig spitten. Als je pas volgend jaar wilt moestuinieren kan je de gazon afdekken met karton zodat het gras tegen volgend jaar volledig vergaan is.

De koffieprut zou ik niet mee onderspitten. Strooi die tijdens het seizoen tussen je groentjes. Ik heb al wel eens gelezen dat dit slakken zou weg houden maar ik heb er zelf geen ervaring mee. Feit is wel dat het vol voedingsstoffen zit die je planten nog kunnen gebruiken.

Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/

Geplaatst:

De vogels kunnen door de maaswijdte van het op de afbeelding getoonde gaas heen.

Je hebt eigenlijk maar bij een aantal groenten last van vogels, dat zijn met name de kolen en erwten (duiven). Voor fruit is dat een ander geval.

Voor beiden is een gaasnet voldoende om de vogels buiten te houden. Ik gebruik hier gele elektrabuizen voor die ik in bogen buig,

Geplaatst:

Over netten gesproken: die goedkope zwarte netten zijn merelkillers. Daar raken de jonge merels in verstrikt en sterven een nare dood

De groene zijn iets duurder maar hebben dat nadeel niet.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

[/img]IMG765384351458548381.jpgDit is het geworden. Via een buurman het advies gekregen om in de kassen al sla te planten en hierbij wel slakkendoder te gebruiken. Nu weet ik niet of dat we zo biologisch is. Iemand een andere oplossing?

Geplaatst:

Ziet er mooi uit

Ik zou eerst eens kijken of er (veel) slakken zitten. Het kan inderdaad een heel vervelend, hardnekkig probleem zijn.

Er is hier dan ook al héél veel over geschreven, en er is een goede zoekfunctie rechts boven.

Als je daarin zoekt op 'slakken' en dan in het onderwerp 'problemen in de moestuin' én een vinkje zet bij 'Alleen onderwerptitels', krijg je bijvoorbeeld deze draad met alle mogelijke manieren van slakkenbestrijding. Daar ben je al wel een middagje mee zoet.

Succes

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

er zijn zo ook biologische manieren om slakken te mijden.

Ik weet niet of het ook bij kleine houtjes werkte, maar met schelpen rond je moestuin moet het zeker lukken.

Deze schelpen zijn dan te scherp voor de slakken, dus komen ze er niet overheen

Geplaatst:

Eco-oplossing, bakjes met bier dan wel water/suiker/gist mengsel.

Ook de ferrifosfaat korrels, zogenaamde eco-korrels zijn toegestaan in de biologische landbouw.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Geplaatst: (aangepast)

Schelpen en eierschalen helpen niet tegen slakken hoor.

Dat praat iedereen elkaar na, maar kijk eens naar dit

Edit: daar kwam sugarlevi geloof ik mee.

aangepast door Gast

Geplaatst:
Schelpen en eierschalen helpen niet tegen slakken hoor.

Dat praat iedereen elkaar na, maar kijk eens naar dit

Edit: daar kwam sugarlevi geloof ik mee.

Dat weten we dan ook al weer. Ik wist wel dat ze een ingebouwde tom tom hadden. gooi je ze over de heg komen ze vanzelf weer terug

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...