metermoestuin Geplaatst: 17 maart 2016 Geplaatst: 17 maart 2016 Hoi allemaal, Ik heb onlangs aardbei stekjes online gekocht. Ik had geen idee hoe zoiets vervoerd zou worden, maar ik dacht ze verkopen ze niet voor niks online dus dat zal wel goed zitten. Nu zijn ze net binnen gekomen en ze zaten in een verpakking met een zakje met modder, maar het stekje zat door de modder heen. Ik heb de wortels even schoongespoeld (moest nat gemaakt worden voor het planten stond er op) en toen in de pot gezet. Maar het was lastig te onderscheiden wat nou wortel was en wat niet, want het zat aardig onder de modder. Ik durf de blaadjes ook niet zo goed af te spoelen om het plantje schoon te maken, kunnen ze daar wel tegen? En zien mijn plantjes er nog uit alsof het wel goed komt of kan ik het wel vergeten? Ze staan nu overigens binnen in een pot. Moet ik ze in de zon zetten of juist niet? Dat staat niet op de Verpakking. Ik hoop dat het nog wat kan worden. Volgens mij mogen ze nog niet naar buiten maar ook dat staat niet duidelijk op de verpakking, het is de pineberry en framberry soort. Quote
RobO Geplaatst: 17 maart 2016 Geplaatst: 17 maart 2016 zo, die moeten er nog wel even aan trekken....framberry en de witte annanas ze doen het niet slecht in een pot mi maar ik zou ze liever in een terracotta bloempot zetten; in ieder geval gaatjes in de bodem van je potten makenverder hebben ze per plant wel 30 cm nodig, dus zo te zien staan ze bij jou wel te dichtverder verzorging zoals gewone aardbeiplantjes, ff googlen Quote
henkg Geplaatst: 17 maart 2016 Geplaatst: 17 maart 2016 Alles wat wortel is, onder de grond. De rest erboven. Dus niet te diep planten. Dat schrijft Erwin Duivenvoorden.http://www.kweduivenvoorden.nl/index.php/kwekers-informatie/kweektips De verdorde omhoogwijzende bruine takjes zijn bladsteeltjes van vorig jaar, gewoon laten zitten.Afspoelen of even onderdompelen kan, b.v. in koud kraanwater.Ze kunnen direct naar buiten, in het begin op een beschut plekje, niet al te felle zon. Luistert niet zo nauw. Later wel zonnig.(Ik heb verse frigostekken dit voorjaar direct in de volle grond gezet, wel eerst afgedekt met vliesdoek. Meer tegen uitdroging dan tegen de zon, die is (was) zo fel nog niet) Je hebt nu ananas- en framboosaardbei. Geen andere? Bloemen van beide krijgen geen meeldraden. De vruchten ontwikkelen zich niet tot mooie aardbeien, tenzij de bloemen bestoven worden door een andere soort -met wel meeldraden- die in de buurt staat, en dat hoeft echt niet heel strak ernaast. Bijvoorbeeld Ostara. Een doordrager, die zal zeker bloeien en dus meeldraden hebben op het moment dat de anderen bloeien. Bijen, hommels en zweefvliegen zorgen voor de kruisbestuiving, daar hoef je (buiten!) niets aan te doen.Terzijde: Bij doordragers (en alleen bij doordragers) zoals Ostara wordt aanbevolen om de eerste serie bloemen weg te knippen. In jouw geval niet doen. De tweede serie bloemen kan te laat zijn om als bestuiver voor je meeldraadloze aardbeitjes te dienen. Een foto van Erwins frigo stekken (hier Ostara) Zie ook: http://www.mooiemoestuin.nl/fruit/aardbei/ en er is veel meer makkelijk te vinden. Zo, jij hebt weer het een en ander te Googelen.Edit: zoals RobO schrijft: niet te dicht op elkaar ... Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
metermoestuin Geplaatst: 17 maart 2016 Auteur Geplaatst: 17 maart 2016 zo, die moeten er nog wel even aan trekken....framberry en de witte annanas ze doen het niet slecht in een pot mi maar ik zou ze liever in een terracotta bloempot zetten; in ieder geval gaatjes in de bodem van je potten makenverder hebben ze per plant wel 30 cm nodig, dus zo te zien staan ze bij jou wel te dichtverder verzorging zoals gewone aardbeiplantjes, ff googlenEr zitten gaatjes in de bodem! Ik wilde ze hier in laten groeien tot ze wat sterker zijn en dan in mn vierkante meter moestuin verplanten, buiten dus. Of worden ze zo snel te groot voor deze pot? Ik denk dat dit een 30cm pot is. Quote
metermoestuin Geplaatst: 17 maart 2016 Auteur Geplaatst: 17 maart 2016 Alles wat wortel is, onder de grond. De rest erboven. Dus niet te diep planten. Dat schrijft Erwin Duivenvoorden.http://www.kweduivenvoorden.nl/index.php/kwekers-informatie/kweektips De verdorde omhoogwijzende bruine takjes zijn bladsteeltjes van vorig jaar, gewoon laten zitten.Afspoelen of even onderdompelen kan, b.v. in koud kraanwater.Ze kunnen direct naar buiten, in het begin op een beschut plekje, niet al te felle zon. Luistert niet zo nauw. Later wel zonnig.(Ik heb verse frigostekken dit voorjaar direct in de volle grond gezet, wel eerst afgedekt met vliesdoek. Meer tegen uitdroging dan tegen de zon, die is (was) zo fel nog niet) Je hebt nu ananas- en framboosaardbei. Geen andere? Bloemen van beide krijgen geen meeldraden. De vruchten ontwikkelen zich niet tot mooie aardbeien, tenzij de bloemen bestoven worden door een andere soort -met wel meeldraden- die in de buurt staat, en dat hoeft echt niet heel strak ernaast. Bijvoorbeeld Ostara. Een doordrager, die zal zeker bloeien en dus meeldraden hebben op het moment dat de anderen bloeien. Bijen, hommels en zweefvliegen zorgen voor de kruisbestuiving, daar hoef je (buiten!) niets aan te doen.Terzijde: Bij doordragers (en alleen bij doordragers) zoals Ostara wordt aanbevolen om de eerste serie bloemen weg te knippen. In jouw geval niet doen. De tweede serie bloemen kan te laat zijn om als bestuiver voor je meeldraadloze aardbeitjes te dienen. Een foto van Erwins frigo stekken (hier Ostara) Zie ook: http://www.mooiemoestuin.nl/fruit/aardbei/ en er is veel meer makkelijk te vinden. Zo, jij hebt weer het een en ander te Googelen.Edit: zoals RobO schrijft: niet te dicht op elkaar ...heel erg bedankt! Ik krijg een andere 'gewone' aardbei soort van iemand, maar die zitten nog in de kas omdat ze nog niet zo sterk zijn. Ik mocht ze over een poosje ophalen en dan zet ik ze in mijn moestuintje. Ik heb geen idee wat voor soort dat is en of die wel meedraaden heeft.. Het is volgens mij wel een doordrager, maar dat weet ik ook niet 100% zeker. Ik denk dat ik ze dan wel juist heb overgeplant, dat is fijn Maar ik had ze dus evengoed gelijk buiten kunnen planten? Ik was zo bang dat het ging vriezen s nachts en ze dan dood zouden gaan. Dus ik dacht ik doe ze nog eventjes binnen maar hier hebben ze inderdaad niet zoveel ruimte.. Quote
Dirk Dijkstra Geplaatst: 17 maart 2016 Geplaatst: 17 maart 2016 Ik zie op de foto een wat vreemde grondsoort, of dat nu wel de goede aarde is betwijfel ik.Ik zet mijn bewortelde stekken altijd in goede kwaliteit potgrond om sterk te worden.En volgens mij moeten ze gewoon naar buiten. Aardbei is winterhard dus binnen hoeft m.i echt niet.In goede potgrond gaan ze als het goed gaat binnen enkele weken flink groeien. Dan kunnen ze daarna in de volle grond.En ja, of het nu wel zo handig is geweest om online aardbeien te kopen.....................................dat mag je zelf bepalen. Misschien in de toekomst beter om naar een goede aardbeienteler te gaan. Heel veel soorten en je betaalt echt niet de hoofdprijs. Nu moet je het maar afwachten??!! groet Dirk. Quote
metermoestuin Geplaatst: 17 maart 2016 Auteur Geplaatst: 17 maart 2016 Ik zie op de foto een wat vreemde grondsoort, of dat nu wel de goede aarde is betwijfel ik.Ik zet mijn bewortelde stekken altijd in goede kwaliteit potgrond om sterk te worden.En volgens mij moeten ze gewoon naar buiten. Aardbei is winterhard dus binnen hoeft m.i echt niet.In goede potgrond gaan ze als het goed gaat binnen enkele weken flink groeien. Dan kunnen ze daarna in de volle grond.En ja, of het nu wel zo handig is geweest om online aardbeien te kopen.....................................dat mag je zelf bepalen. Misschien in de toekomst beter om naar een goede aardbeienteler te gaan. Heel veel soorten en je betaalt echt niet de hoofdprijs. Nu moet je het maar afwachten??!! groet Dirk.In de pot zit moestuin grond (zit pokon of zo in?) en het bovenste laagje is de modder die bij het plantje zit, maar dat is maar heel weinig. Ik heb het zakje er gewoon in geleegd omdat ik graven moest om het plantje te vinden Bedankt voor de tip, ik denk dat ik het plantje morgen dan maar gewoon in mn moestuin bak zet. Want dit is niet zo handig. En dan hoop ik maar dat het wat wordt. Ik kon hier verder nergens deze aardbeien soorten vinden in de winkels, dus vandaar mijn online bestelling. Achteraf niet zo handig misschien, ik had gehoopt dat het beter werd verzonden. Ik dacht die verzenden ze niet voor niks online dan moet het wel kunnen, maar dit viel toch een beetje tegen. Maar wie weet wordt het wat! Quote
kathy78 Geplaatst: 17 maart 2016 Geplaatst: 17 maart 2016 Stekken uit de vriezer zien er nooit zo lekker uit. Ze worden koel gehouden en gaan dan in slaapstand. Je ontwaakt ze weer door ze te planten en lekker weer te geven. De mijne zijn van de winter grotendeels afgestorven en groeien nu opnieuw uit. Mijn rabarber stekken zaten trouwens in dat zelfde aardachtige spul. Gewoon zorgen dat bij de aardbeien het rhizoom (dat dikke gedeelte in het midden van de stek waar de groene blaadjes weer gaan uitgroeien net boven de aarde komt. Quote
metermoestuin Geplaatst: 17 maart 2016 Auteur Geplaatst: 17 maart 2016 Stekken uit de vriezer zien er nooit zo lekker uit. Ze worden koel gehouden en gaan dan in slaapstand. Je ontwaakt ze weer door ze te planten en lekker weer te geven. De mijne zijn van de winter grotendeels afgestorven en groeien nu opnieuw uit. Mijn rabarber stekken zaten trouwens in dat zelfde aardachtige spul. Gewoon zorgen dat bij de aardbeien het rhizoom (dat dikke gedeelte in het midden van de stek waar de groene blaadjes weer gaan uitgroeien net boven de aarde komt.Dus jij denkt dat het nog wel goed komt? dat klinkt wel hoopvol! Ik ga ze morgen buiten uitplanten, dat is beter dan binnen in een te kleine pot denk ik. Dan krijgen ze zonlicht en hoop ik dat ze een beetje opbloeien. Quote
kathy78 Geplaatst: 17 maart 2016 Geplaatst: 17 maart 2016 Als je ze buiten plant zou je er eventueel nog een halve afgeknipte plastic limonadefles (PET fles) overheen kunnen zetten met de dop eraf. Krijg de aardbeienplant het al wat warmer in zn eigen minikasje. Binnen nu en zeg twee weken moet je in het midden wel wat ontwikkeling gaan zien, verdikking en beginnend groen. Quote
pippi Geplaatst: 18 maart 2016 Geplaatst: 18 maart 2016 Als je ze buiten plant zou je er eventueel nog een halve afgeknipte plastic limonadefles (PET fles) overheen kunnen zetten met de dop eraf. Krijg de aardbeienplant het al wat warmer in zn eigen minikasje. Binnen nu en zeg twee weken moet je in het midden wel wat ontwikkeling gaan zien, verdikking en beginnend groen. Is dat wel verstandig? Als het nou 10 graden vroor, okee, dan is voor 's nachts wat bescherming niet zo gek, maar het is 's nachts boven nul, en overdag wordt het met de zon erop loeiwarm onder dat plastic, en dat hebben aardbeien volgens mij helemaal niet nodig want winterhard. Het lijkt mij dat ze beter nog even in natuurlijke omstandigheden wat in die winterrust kunnen blijven dan dat je ze kunstmatig tot groeien dwingt. Al die plant gaat denken dat het buiten alsmaar 15-20 graden is staat hij straks in bloei terwijl alle bestuivers nog lekker in hun nestje liggen te winterslapen. En als ik het mis heb staan al mijn aardbeiplantjes hier nou te verpieteren, want die staan gewoon in de volle grond sinds vandaag, ook een paar op hele kouwe half-schaduwplekjes. Dat motte ze maar kunnen, dacht ik hardvochtig. Quote
metermoestuin Geplaatst: 18 maart 2016 Auteur Geplaatst: 18 maart 2016 Ik heb een kweekbak op mijn meterbak staan, dus dan zijn ze enigszins beschermd tegen vorst Is dat oke? Zo zien ze er uit: Dan zet ik ze vandaag nog over lijkt me wel lastig om er voor te zorgen dat deze aardbeien tegelijkertijd met het gewone ras aardbeien gaat bloeien, daar kun je weinig aan doen denk ik. Alleen bloemetjes er af knippen, maar ik weet niet of dat met deze soort ook mag. Het zijn wel doordragers volgens mij dus ik hoop dat dat goed komt. Quote
Richard74 Geplaatst: 8 april 2016 Geplaatst: 8 april 2016 Ik heb die van mij in dezelfde periode gekocht en geplant, zagen er vrij droef uit maar ze gaan als een malle Quote
metermoestuin Geplaatst: 8 april 2016 Auteur Geplaatst: 8 april 2016 Wat leuk die van mij zien er ook zo uit! Stukken beter, ik zat er echt even over in toen ik ze had ontvangen, maar blijkbaar kunnen ze heel wat hebben. Er is alleen 1 die maar langzaam groeit en 2 minuscule blaadjes heeft en meer niet.. Maar de rest is al vrij groot! Quote
pippi Geplaatst: 15 april 2016 Geplaatst: 15 april 2016 Hier vandaag het eerste aardbeibloemetje! Hoe staan jullie online gekochte aardbeitjes erbij? Quote
Die Niels Geplaatst: 16 april 2016 Geplaatst: 16 april 2016 Ik heb 'online' aardbeien gekocht, maar dat was op marktplaats en zelf opgehaald Aangezien hier al een prille aardbeientopic loopt stel ik mijn vraag hier. Mogen net geplante aardbeienstekken in potten/bakken 's nachts buiten blijven bij lichte vorst?Komende week is de verwachting voor de nachttemperatuur richting de 0 graden, als het moet gaan de potten 's nachts naar de schuur. Quote
speets Geplaatst: 16 april 2016 Geplaatst: 16 april 2016 Dat hangt ervan af. Als het echte stekken zijn die bij de verkoper ook buiten stonden, kunnen ze buiten blijven. Zo hard gaat het niet meer vriezen. Als ze uit de kas komen (wat onwaarschijnlijk is) of als het zaailingen zijn, moet je ze eerst afharden. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Die Niels Geplaatst: 16 april 2016 Geplaatst: 16 april 2016 Dan gaat het wel goed komen, bedankt Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.