Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Welke groentes moet ik beschermen tegen vogels?

Sanplec

Recommended Posts

Vogels zijn gek op aardbeien en andere (rood) gekleurde vruchten/bessen (rode bessen, kersen, zwarte bessen, etc). Die moeten dus zeker beschermd worden om schade te voorkomen.

Pas gezaaide boontjes worden ook regelmatig omhoog gehaald door vogels, nadat de bonen een 10tal centimeter zijn uitgegroeid kan je de bescherming weghalen. Ze halen uit nieuwsgierigheid ook wel eens nog niet ontsproten plantuitjes omhoog. Kolen worden vooral in de wintermaanden aangevreten door (hout)duiven en moet je dus beschermen. Dat is sowieso verstandig ivm plagen als rupsen, koolvlieg en wittevlieg.

• 1 year later...

Ik bescherm ALLES in de beginfase tegen vogels omdat ze er bij mij een "potje" van maken. Omdat pas ingezaaide zaden nat gehouden moeten worden, komen daar pieren eerder aan de oppervlakte. Merels zitten daar meedogenloos doorheen te raggen. Ontkiemend zaad is een lekkernij voor mussen. Ook de duivenplaag die door onze buren trouw gevoederd wordt, daalt regelmatig neer in mijn tuin.

Zou je aardbeien ook onder insectengaas kunnen zetten, of laat dit gaas tekort lucht door?

Als het gaas maar grof genoeg is om insecten door te laten. Je weet wel: bloemetjes en bijtjes...

Ik heb het al ooit ergens in een ander topic geschreven maar weet niet waar. Ik heb van kuikengaas beschermkappen gemaakt: 40 CM breed, 60 CM lang en 15 CM hoog. Veel werk om ze te maken, maar Ideaal en ze gaan jaren mee. Wanneer een zaaibed zover is dat het geen bescherming meer nodig heeft, haal je het weg en plaats je het weer op een nieuw bedje. Bij netten loop je altijd het risico van jonge vogeltjes die verstrikt raken als jij even niet in de buurt bent om te redden.