Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Iedereen die katten in zijn buurt heeft, kent vast en zeker het fenomeen wel: kat komt in je vers ingezaaid tuintje, graaft een put en laat er een pakje achter. Ik heb daar nu iets op gevonden dat goed werkt! Ik ben naar de Action om van die witte plastic wegwerpvorken gegaan. Ik prik een heleboel van die vorken met de steel in de grond. De tanden steken dus uit boven de grond. De poes heeft dan geen plaats meer om zich neer te zetten en te graven. Eénmaal de zaailingen genoeg uitgekomen zijn en de bodem voldoende begroeid is door het plantgoed, kunnen de vorken eventueel verwijderd worden.

Geplaatst:

Ik had het met sateprikkers geprobeerd voor mijn eigen katten. helaas, de slimmerds graven de stokjes uit.

Volgende optie is een net voor mij, kan er niet meer gegraven worden. Mijn mooie rijtjes gezaaide worteltjes zullen nu wel schots en scheef liggen.

Geplaatst:

Ik ken het probleem, hoewel ik een plas of een drol nog niet eens zo erg vind. Maar een van mijn katten had vandaag haar gekke kwartiertje midden tussen al mijn pas gezaaide en geplante spul, en volgend mij liggen de pastinaakzaadjes nu tussen de meiraapzaadjes en ging er een doperwtzaailing nog net niet over de schutting.

Wat ik doe is vloeken en tieren en dreigen met het asiel, maar helpen doet dat niet.

Geplaatst:
Ik ken het probleem, hoewel ik een plas of een drol nog niet eens zo erg vind.

Zonder belerend te willen zijn zou je het toch erg moeten vinden want daarmee is de kans groot dat je drager wordt van toxoplasmose

Het oöcyste producerende stadium van Toxoplasma bevindt zich in de darmwand van katten. De oöcysten komen met de kattenpoep in het milieu terecht, waar zij heel lang kunnen overleven. De tussengastheer neemt de oöcysten op. Dit kan op vele manieren gebeuren: doordat voeding besmet raakt (bijvoorbeeld sla uit de moestuin), doordat men in de tuin werkt en de eitjes uit de aarde op de handen blijven zitten, doordat de eitjes in een waterreservoir terecht gekomen zijn waaruit geput wordt om voeding te bereiden of te wassen etcetera

http://www.rivm.nl/Onderwerpen/T/Toxoplasmose/Besmetting

Groetjes,

Bram

Geplaatst:

Mijn katten zitten ook het liefst waar ik aan het graven ben. Eentje graaft ook gewoon mee, en ook voor de lol. Maar dan liggen mijn zaadjes overal. En ik wil zeker geen drollen in de moestuin! Plassen ook niet trouwens. Ze hebben de hele rest van de tuin om het te doen (en de kattenbak, ze mogen bij mij niet de hele dag naar buiten en al helemaal niet 's nachts), maar niet tussen mijn eten. Zaailingen worden ook gewoon geplet en losgewoeld. Hier leg ik er gaas overheen. Stokken en stokjes gebruik ik heel soms, maar ik vind ze niet zo goed werken. Van dat dunne gaas, een net zeg maar, over je planten leggen kan ook, maar ze kunnen zich daar soms nog tussen wurmen.

000637215667644-detail.jpg

Als het om je eigen katten gaat kun je ook een hoekje maken met losse bladeren, vinden ze ook leuk. Dan doen ze het hopelijk alleen nog daar, en weet je tenminste waar het ligt. En dan eens in de zoveel tijd wegscheppen. Als het maar een beetje rul is, dan zitten ze er graag.

Ter verduidelijking: dat pentanet ligt gewoon op de grond, ik bedoel dus niet een hekwerk of kooi ofzo, gewoon een los stuk over je zaaisels en zaailingen heen, de planten kunnen er gewoon tussendoor groeien. Het gaat ook jaren mee.

Geplaatst:

ik ben nog steeds heel erg blij met mijn "groente ren". een deel van de tuin heb ik afgeschermd met gaaspanelen. over de schutting loopt een schrikdraadje(met een hele zwak apparaat speciaal voor katten) . Eigen katten komen op die manier niet buiten de achtertuin en dus ook niet in de groentetuin. buurkatten komen de tuin niet in. winwin.

Deze constructie zal niet bij iedereen mogelijk zijn. maar ik ben er super blij mee.

Geplaatst:
Ik ken het probleem, hoewel ik een plas of een drol nog niet eens zo erg vind.

Zonder belerend te willen zijn zou je het toch erg moeten vinden want daarmee is de kans groot dat je drager wordt van toxoplasmose

Het oöcyste producerende stadium van Toxoplasma bevindt zich in de darmwand van katten. De oöcysten komen met de kattenpoep in het milieu terecht, waar zij heel lang kunnen overleven. De tussengastheer neemt de oöcysten op. Dit kan op vele manieren gebeuren: doordat voeding besmet raakt (bijvoorbeeld sla uit de moestuin), doordat men in de tuin werkt en de eitjes uit de aarde op de handen blijven zitten, doordat de eitjes in een waterreservoir terecht gekomen zijn waaruit geput wordt om voeding te bereiden of te wassen etcetera

http://www.rivm.nl/Onderwerpen/T/Toxoplasmose/Besmetting

Eens, maar datzelfde risico loop ik ook door het schoonmaken van de kattenbakken. Ik denk zelfs dat ik daarmee 'meer' risico loop, want die bakken worden intensief gebruikt en dus heel vaak verschoond.

Overigens was ik altijd mijn handen.

Ik heb trouwens maar 1 kat die af en toe zijn behoefte in de tuin doet, en dat is dan steevast in een achteraf hoekje waar geen groente staat of komt te staan. De tweede kat wil alleen maar op de bak poepen en piesen, die komt ervoor naar binnen, en de derde komt niet buiten. En de honden plassen soms ook in de tuin, maar die zijn getraind en plassen alleen op het gras. Nou, daar kan ik mee leven hoor.

Geplaatst:

Dank je, ik vond het moeilijk om te reageren of niet want het moet vooral niet lullig overkomen.

Er is iets wat mij op zo'n moment altijd door het hoofd speelt namelijk

Je heb vuile handen en die wil je wassen. Je draait de kraan open, was je handen grondig en je draai de kraan weer dicht waarmee je weer vuil verplaatst van kraan naar hand.

Bedenk nu eens hoe je een uitje pel en snipper voor in de salade.

Voor mijn gemoedrust had ik het liever niet geweten.

@Loes zei:

ik ben nog steeds heel erg blij met mijn "groente ren". een deel van de tuin heb ik afgeschermd met gaaspanelen. over de schutting loopt een schrikdraadje(met een hele zwak apparaat speciaal voor katten) . Eigen katten komen op die manier niet buiten de achtertuin en dus ook niet in de groentetuin. buurkatten komen de tuin niet in. winwin.

Deze constructie zal niet bij iedereen mogelijk zijn. maar ik ben er super blij mee.

En dat maakt mij ook super blij.

Eindelijk iemand die zelf de verantwoording neemt en kosten maakt voor eigen gerief.

Klasse!!!

Groetjes,

Bram

Geplaatst: (aangepast)

maak je de kraan niet schoon dan?

onze nieuwe kraan wordt er een met hendels, geen vuile handen meer aan de kraan.

Toxoplasmose is bij een gezond persoon niet gevaarlijk. het grootste gevaar zit hem in een verzwakt immuunsysteem en tijdens de zwangerschap wanneer je nog geen antistoffen hebt. als je er eenmaal eens mee in aanraking bent geweest ben je er immuun voor, een groot deel van de bevolking is dat al ongemerkt.

ik maak me daar niet zo druk om. ik hou me aan de hygiëne en meer kan ik niet doen. eerlijk gezegd bouw ik liever nu antistoffen op dan dat ik tijdens een zwangerschap of in een periode met verminderde weerstand besmet raak.

Dankje voor het compliment

aangepast door Gast
Geplaatst:
Dank je, ik vond het moeilijk om te reageren of niet want het moet vooral niet lullig overkomen.

Er is iets wat mij op zo'n moment altijd door het hoofd speelt namelijk

Je heb vuile handen en die wil je wassen. Je draait de kraan open, was je handen grondig en je draai de kraan weer dicht waarmee je weer vuil verplaatst van kraan naar hand.

Bedenk nu eens hoe je een uitje pel en snipper voor in de salade.

Voor mijn gemoedrust had ik het liever niet geweten.

Haha nou zo dommig ben ik niet. Bovendien - ja je zou het niet zeggen, ben ik best wel grondig met hygiëne in de keuken, en al helemaal als ik aan het koken ben.

Ik heb trouwens zo'n kraan die ik omhoog moet duwen, dat kan ook met je onderarm, en die kraan wordt bovendien dagelijks effe schoongemaakt, net als de rest van het aanrecht uiteraard, en ook de knopjes van de keukendeurtjes en van de ijskast.

Tegelijkertijd ben ik in andere dingen weer makkelijk hoor. Dingen als ramen zemen en de vloer dweilen doe ik als het echt moet. Maar met eten ben ik wel tuttig, en ik geloof echt niet dat er hier E-coli of iets dergelijks in de sla terecht komt.

@Loes zei:

En dat maakt mij ook super blij.

Eindelijk iemand die zelf de verantwoording neemt en kosten maakt voor eigen gerief.

Klasse!!!

Als mijn ouwe (ex-)kater er niet meer is (die loopt al 15 jaar veel buiten en zou giga in de stress schieten van de kleinste verandering), wil ik ook wel naar iets toe om mijn eigen katten binnen mijn tuin, en andere katten buiten de tuin te houden. De jongste hier mag alleen aan een lijn de tuin in en loopt verder niet buiten, en de ander loopt wel heel graag even het avondrondje mee met de honden, maar is verder ook niet heel avontuurlijk, dus met die katten zou het misschien wel lukken. Maar mijn ervaring met katten is dat sommige zich simpelweg niet laten beperken, het is niet alleen een kwestie van 'aanwennen'. Het karakter van een kat is niet iets waar je zomaar overheen kan stappen. Ik heb er in de loop der jaren een paar gehad die echt niet te houden waren als binnenkat, en dat waren dan met name katten die op straat waren geboren. Maar goed, dat is een beetje off-topic.

Terug on-topic: ik denk dat we dagelijks allemaal een hoop gore dingen aan onze handen krijgen. En van de meeste dingen worden we niet ziek. Ik ga niet mijn handen wassen elke keer als ik mijn honden of katten aai bijvoorbeeld. (Ik was dan wel weer mijn handen na het boodschappen doen want ik gruw van die winkelwagentjes waarvan het handvat volgens mij wemelt van het leven ) Als je alles supersteriel houdt word je volgens mij nog eerder ziek. Mijn kinderen waren toen ze klein waren echt vreselijke viespeuken, zaten altijd onder de modder en het zand en stapten om de haverklap in de hondenstront, raapten van alles op van straat wat dan verzameld moest worden en aaiden alles wat maar enigszins aaibaar was, tot aan dooie beesten toe. En ze zijn opgegroeid met die katten, er lag ook echt wel eens een kat in een ledikantje.

Kinders gingen elke dag in bad zodat het tijdens het avondeten toch schone kinders waren en ze schoon naar bed gingen, en er moesten uiteraard handjes gewassen voor er verder iets werd gegeten, maar al met al denk ik dat ze aardig wat bacteriën en ziektekiemen naar binnen hebben gewerkt, en het zijn toch gezonde grote kinders geworden zonder allergieën enzo.

Geplaatst:

Toxoplasmose is bij een gezond persoon niet gevaarlijk. het grootste gevaar zit hem in een verzwakt immuunsysteem en tijdens de zwangerschap wanneer je nog geen antistoffen hebt. als je er eenmaal eens mee in aanraking bent geweest ben je er immuun voor, een groot deel van de bevolking is dat al ongemerkt.

ik maak me daar niet zo druk om. ik hou me aan de hygiëne en meer kan ik niet doen. eerlijk gezegd bouw ik liever nu antistoffen op dan dat ik tijdens een zwangerschap of in een periode met verminderde weerstand besmet raak.

Ik vind dat je daar een goed punt hebt.

Ergens kan je het een beetje vergelijken met kinderziektes. Als je die oploopt op volwassen leeftijd, en al helemaal tijdens een zwangerschap of met een wat verminderde weerstand, zijn de gevolgen heel ernstig.

Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd naar de cijfers, Effe gegoogled: 70 tot 80 procent van de mensen in Nederland raakt op enig moment besmet met toxoplasmose.

Dat ondersteunt jouw redenatie, je kan beter maar een besmetting achter de rug hebben en antistoffen hebben dan dat je het pas oploopt in een kwetsbare periode. Met andere woorden: groente uit een tuin waar katten poepen is goed.

Geplaatst:

met een mogelijke besmettingsbron in de tuin blijft het wel extra opletten met de hygiëne en wie je de groentes voorzet. voor jezelf is het misschien niet zo erg. maar dat kan het wel zijn voor kinderen/ouderen/zwangeren en alle anderen met een verminderd imuunsysteem.

in de link staat ook op welke manieren je het risico kan verkleinen. geen katten in de tuin staat er niet bij maar lijkt me toch stap 1.

Als mijn ouwe (ex-)kater er niet meer is (die loopt al 15 jaar veel buiten en zou giga in de stress schieten van de kleinste verandering), wil ik ook wel naar iets toe om mijn eigen katten binnen mijn tuin, en andere katten buiten de tuin te houden. De jongste hier mag alleen aan een lijn de tuin in en loopt verder niet buiten, en de ander loopt wel heel graag even het avondrondje mee met de honden, maar is verder ook niet heel avontuurlijk, dus met die katten zou het misschien wel lukken. Maar mijn ervaring met katten is dat sommige zich simpelweg niet laten beperken, het is niet alleen een kwestie van 'aanwennen'. Het karakter van een kat is niet iets waar je zomaar overheen kan stappen. Ik heb er in de loop der jaren een paar gehad die echt niet te houden waren als binnenkat, en dat waren dan met name katten die op straat waren geboren. Maar goed, dat is een beetje off-topic.

offtopic

hier dus 1 ex-zwerfkat die zich niet makkelijk laat inperken maar ivm gezondheid wel moet. onze kleine Houdini. scheelt dat ze nog niet zo oud was maar een echte binnenkat zal het nooit worden, ze moet elke dag naar buiten. vandaar ook het schrikdraad. de meeste katten laten zich wel met minder tegenhouden.

kennissen hebben voor hun oudje een chipluikje in de schutting gemaakt. hierdoor kan hij de buitenwereld in terwijl de andere 3 katten in de tuin blijven.

Ontopic, wil je katten uit de volledige tuin houden kijk dan eens hoe katteneigenaren hun katten in de tuin houden. omgekeerd werkt dat ook. daar zijn via google vele sites over te vinden.

een plastic tent werkt tijdelijk. maar misschien kan het frame gebruikt worden om er een net of gaas constructie overheen te maken?

Geplaatst:
met een mogelijke besmettingsbron in de tuin blijft het wel extra opletten met de hygiëne en wie je de groentes voorzet. voor jezelf is het misschien niet zo erg. maar dat kan het wel zijn voor kinderen/ouderen/zwangeren en alle anderen met een verminderd imuunsysteem.

Dat is zeker een punt hoor. Maar alles wat ver boven de grond groeit kan ik volgens mij wel veilig uitdelen aan mijn moeder van bijna 80. Verder zit er weinig aan medisch kwetsbare mensen in mijn uitdeel-populatie.

offtopic

hier dus 1 ex-zwerfkat die zich niet makkelijk laat inperken maar ivm gezondheid wel moet. onze kleine Houdini. scheelt dat ze nog niet zo oud was maar een echte binnenkat zal het nooit worden, ze moet elke dag naar buiten. vandaar ook het schrikdraad. de meeste katten laten zich wel met minder tegenhouden.

kennissen hebben voor hun oudje een chipluikje in de schutting gemaakt. hierdoor kan hij de buitenwereld in terwijl de andere 3 katten in de tuin blijven.

Ontopic, wil je katten uit de volledige tuin houden kijk dan eens hoe katteneigenaren hun katten in de tuin houden. omgekeerd werkt dat ook. daar zijn via google vele sites over te vinden.

een plastic tent werkt tijdelijk. maar misschien kan het frame gebruikt worden om er een net of gaas constructie overheen te maken?

Voor die stokouwe kat ga ik geen constructies bouwen, en die andere twee zijn zeer gericht op de kattenbak, vooral de jongste wil echt naar binnen om te plassen of te poepen, dus voor mij zou het meer gaan om andere katten buiten te houden. Dat wordt nog een uitdaging met iets van 10 buitenkatten op ons rijtje van zes huizen, maar dat zien we tzt wel.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Gelezen op FB:

"Ik weet niet of het toeval is, maar sinds ik de overgebleven kefirkorrels tussen de tomatenplanten strooi, zit de kat van de buren er niet meer in te poepen. Misschien dat poespoes het niet lekker vindt ruiken".

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ik heb altijd katten in huis gehad en was toen ik zwanger werd al lang immuun voor toxoplasmose. Eigenlijk heeft het alleen dan belang om daar goed mee op te letten. Katten weghouden lukt het best door fysieke barrières te gebruiken (gaas, plastic, tuindraad) en door elders in de tuin een vrije plek te voorzien waar ze wel in de aarde mogen krabben.

• Like 1
Geplaatst:

Bij mij is er geen versperring nodig, doordat er een serre over mijn bak staat hebben ze schrik om er in te lopen. Het zal hun waarschijnlijk te benauwd worden. En in de zomer heb ik er helemaal geen last van, de serre staat dan immers zo vol dat er geen kat meer tussen geraakt.

Er zijn plantjes die een soort van antikattengeur afgeven en je dus tussen je groenten kan zetten of je kan een ander hoekje vol zetten met planten waar katten dol op zijn zodat ze daar zitten te rollenbollen.

http://www.tuinadvies.be/artikels/dieren_katten.htm

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

• 8 years later...
Geplaatst:

Kolenas uitspreiden. Dat weet ik van iemand die dat heeft gedaan. En dan komen die katten thuis (als het huiskatten zijn) en gaan dan op de bank liggen. Die buur had toen een witte bank en die was pisheet! Die liet toen zijn kat binnen.

• Like 1
Geplaatst:

Kolenas is wel een goed idee. Dan hebben kattenbezitters die hun kat los laten lopen tenminste ook last van hun eigen viervoeter. Persoonlijk vind ik eigenaren die katten zo buiten laten lopen (zodat andere daar de last van hebben) best asociaal. Wij hadden in NL heel veel last van katten die hun behoefte deden in onze tuin. En de eigenaren stonden erbij en lachten, want ja, dat is zo de natuur! Nou nee, katten zijn ook gedomesticeerd, net zoals honden. En mijn honden laat ik ook geen vogels vermoorden of in de buurttuinen plassen en poepen. 

Nederland is te klein en te verstedelijkt, daar moet je je katten niet los laten lopen, dan hebben alleen maar andere mensen er last van. Nu ik hier in Dld op het platteland woon, zie ik het ietsje anders. Katten jagen ook muizen, maar helaas vermoorden ze nog steeds veel vogels. Poepoverlast in mijn tuin heb ik gelukkig niet meer, onze honden mijden ze gelukkig. 

• Like 3
Geplaatst:
Op 27-12-2024 om 13:08, Flup zei:

Nu ik hier in Dld op het platteland woon, zie ik het ietsje anders.

Momenteel zie ik geen katten meer in onze tuin. Ze kwamen hoofdzakelijk vanuit 1 punt en daar hebben wij het met hout dichtgetimmerd. Er is nog wel een mogelijkheid, maar ik zie ze niet meer. Anders zetten wij er iets met scherpe punten erop.
Het is wel zo dat er diverse katten rondlopen en die zijn van buren en die komen wij wel in de voortuin tegen en op straat. Dan wordt mijn Mastin helemaal gek en mijn man kan haast de hond niet houden. Dus elke keer moet hij ogen in zijn rug hebben, want onze hond ruikt al van een grote afstand waar er een kat loopt en dan trekt ze mijn mans handen kapot. Dus ook bij ons en ik woon ook landelijk lopen nog van die katten rond. De buurvrouw weet het, maar die trekt zich er ook niets van aan.

Geplaatst:

@Petrasmoestuin

Hier in het gehucht hebben de meeste mensen 1 of meerdere katten. En de boer aan de andere kant van het gehucht heeft ook verwilderde katten, die uteraard niet gecastreerd worden. Er zijn een aantal mensen die vangacties organiseren om deze katten te laten castreren (en weer terug uit te zetten, ze zijn te verwilderd), maar dat is niet afdoende.

Mijn honden jagen katten als ze de kans krijgen.Als ik ze in de (afgesloten) tuin doe, moet ik eerst kijken of er geen katten zitten. Ik zie ze niet altijd en dan moet ik er snel bij zijn, zodat de kat de tuin kan ontvluchten. De laatste keer is alweer een aantal jaren geleden gelukkig, de katten hebben geleerd dat ze hier niet moeten zijn. Dat de buren zich niets aantrekken daarvan, is jammer voor jullie. Maar aan de andere kant, ik als hondenbezitter moet mijn hond ook goed onder controle kunnen houden als er katten buiten rondlopen. Mijn hond ruikt die ook van verre, en doet er ook alles aan om ernaartoe te kunnen. Dat mag natuurlijk niet. Ik heb een wetterhoun (waren er tot voor kort 2), dus die zijn wel niet zo sterk als een mastin, maar trekken kunnen die ook als de beste. En ontspannen wandelen is er dan niet echt bij. Maar goed, ik ben allang blij dat wij niet zo'n kattenoverlast meer hebben als in Nederland. Daar kon ik niet eens tuinieren in eigen tuin vanwege de kattenpoep en plas. 

Voor de leuk nog een foto van toen hij nog heel jong en onschuldig (ahem) was:

1.jpg.bfb3ce97c40b98d23392dcbb95bbd12e.jpg

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...