Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

ph meter doet t niet


Gast stadsboertje

Aanbevolen berichten

hallo allemaal; ik heb een tijd terug een mooie ph meter gekregen omdat ik mee deed aan het project dat we hier hadden: balkontuinen...wij konden de meter gebruiken om de grond in onze bakken te beoordelen op de zuurtegraad. nu (jaren later) wil ik de meter gebruiken maar hij blijft maar op "7" staan, waar ik 'm ook instop...Omdat ik nooit zomaar iets weggooi wil ik de meter wel repareren. heb 'm al open gebroken. ik dacht dat er vast een batterij in zat, maar zie alleen de draadjes die uit de peiler komen en naar het display gaan. de zilverkleurige draadjes zaten niet allemaal vast daaraan. Heeft er iemand tips wat ik kan doen om 'm weer aan de praat te krijgen? Wij hebben inmiddels (op begane grond) een buurtmoestuin, ik wil die grond (ook) gaan testen...zie de fotoos!DSC0095152591458900875.JPGDSC0095457411458900887.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

waar ik 'm ook instop...

Ook geen uitslag als je de meter in een glaasje met een paar centimeter azijn steekt? Nee: dan is ie echt stuk.

Meters van dit type zijn (ook als ze iets van een uitslag geven) bij mijn weten volstrekt onbetrouwbaar.

 

Mijn pH meter geeft voor leidingwater 7,8 aan; voor gewone azijn 2,2

Oeps: meter niet gecalibreerd. Nu wel, met bufferoplossing 6,86.

Azijn nu 2,6 (volgens Wiki 3,0, misschien kleine verschillen tussen azijn)

Leidingwater nu 8,2 (volgens mijn waterleidingbedrijf 8,3)

 

Zo eentje (voorbeeld):

pHmeter38091459059954.png

http://eud.dx.com/product/ph-009-digital-ph-meter-tester-pocket-aquarium-pool-water-wine-lcd-pen-monitor-844419089#.VvU2ouQUW00

 

En ook die zijn niet perfect. Een echt goede pH meter is duur en vereist onderhoud (bewaren in een bufferoplossing)

 

Bij Boerenbond / Welkoop kun je (kon je?) een gratis grondtest laten doen: https://www.boerenbond.nl/gratis-grondtest/

Eerst even bellen of dat nog steeds is.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb de meter in azijn gestoken en hij staat nu op "5" (was "7"). is dat normaal??? verder bruist t een beetje vanaf het kopje/ sensor

(in azijn)

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is zo lang geleden dat ze Windows nog met 'sch' schreven.

 

ik wilde er "grond" mee meten. de zuurtegraad van grond dus. had al een kamerplant (redelijk vochige grond) geprobeerd maar die gaf bijna geen verschil met de waarde die de meter jarenlang aangaf in de gangkast waar hij lag..."7" in azijn zegt ie "5"

 

overigens: is hoe lager de waarde hoe zuurder het materiaal waarin ie staat??? dat zou u moeten weten ?

 

 

bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, ph-waarde lager dan 7 is zuur en hoger dan 7 (max 14) is basisch. En als de voeler in azijn begint te bruisen, dan is dat een aanduiding dat er kalk op zou kunnen zitten. Dat zou ook de oorzaak kunnen zijn van de afwijkende ph-waarde in azijn.

 

okay dan valt t nog wel mee hij reageert tenminste. je ziet in het midden van de eerste foto het gebruis, gruis om het kopje van de meter...erna stopte ik de meter in een met water aangelengde kluitje aarde (voornamelijk potgrond uit plantenbakken van het balkon). een blubberdrapje dus.

inmiddels (ruim een dag verder) staat de meter nu DSC0096479431459147084.JPGDSC0096835411459147111.JPGstabiel op een waarde van ruim "6".

 

ik doe 'm nog maar niet weg...

Link naar reactie
Delen op andere sites

calibreren...dat zoeken we uit

 

bedankt voor jullie' tips en meedenken...inmiddels staat de meter vandaag op een "6". doe m dus sowieso niet weg al is ie dan misschien niet zo betrouwbaar;

 

wij wilden de grond in de buurtmoestuin trouwens laten onderzoeken door de AVVN

http://www.avvn.nl/bemestingsadvies ik kan dan de uitslag vergelijken met m'n eigen ph meter;

 

grt Stadsboertje

de-meter-op--6--28-03-1689541459148371.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn pH meter geeft voor leidingwater 7,8 aan; voor gewone azijn 2,2

Oeps: meter niet gecalibreerd. Nu wel, met bufferoplossing 6,86.

Azijn nu 2,6 (volgens Wiki 3,0, misschien kleine verschillen tussen azijn)

Leidingwater nu 8,2 (volgens mijn waterleidingbedrijf 8,3)

 

Zo eentje (voorbeeld):

Afbeelding

http://eud.dx.com/product/ph-009-digita ... vU2ouQUW00

 

En ook die zijn niet perfect. Een echt goede pH meter is duur en vereist onderhoud (bewaren in een bufferoplossing)

 

 

 

ik ga nog ff door met m'n oude gebrekkige meter

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier hebben we ook zo een goedkope, werkt niet best, zelfs als we vlak voor het meten even schuren met waterproof schuurpapier

 

ik wil graag weten wat de ph van grond is en die varieert hier van 6-7 denk ik, dat is lastig te meten met een meter met een onnauwkeurigheid van zeg 20%....

Link naar reactie
Delen op andere sites

de genoemde ph meter is iets heel simpel en is eigenlijk een ampere metertje (mA of µA) dat in een stroomkring staat . Het bakje met de vloeistof en de electrode ( lange pin zink& koper) vormen een batterij en het is die stroom die er ontstaat tussen die 2 metelen in een zure omgeving dat zorgt dat er een aanduiding op het metertje komt. Het is van belang dat ge weet hoeveel drogestof en hoeveel gedistileerdwater er in het potje moet omeen beetje juiste indicatie te krijgen. Verder zou ik geen belang hechten aan zulk een toestelletije dit is gewoon kinderspeelgoed en niks goed mee aan te vangen als ph meter er zit immers een faut marge op van 100% als je niet oplet. De hier gemelde afwijkingen zijn de schuld van geoxideerde pennen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...