Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Soort onkruid


Aanbevolen berichten

Een van de vele soorten basterdwederik, denk ik 99% zeker.

 

Meest waarschijnlijk bergbasterdwederik of viltige basterdwederik, maar er zijn nog wat soorten en die kruisen ook nog wat met elkaar.

 

Alle soorten groeien graag/goed in de halfschaduw op wat vochtige en voedingsrijke grond. Verspreidt zich heel makkelijk en over wat afstand en is, net als familielid wilgenroosje, echt een pioniersplantje dat snel heel vast wortelt en daarom met wieden/schoffelen gauw over het hoof wordt gezien of deels blijft staan en dan verder groeit. Hier kom ik het vaak tegen tussen fruitstruiken en in potten met stekken en zaailingen die lange tijd op een beschutte plek staan. Groeit, in tegenstelling tot de meeste onkruiden, ook in de winter goed door.

 

Er zijn wel wat signaalplanten ("onkruiden") die bij veel voorkomen iets kunnen zeggen over je bodemgesteldheid, maar deze hoort daar niet echt bij....is heel algemeen (en leidt vaak een ongezien leven...in veel natuurboeken zoek je er tevergeefs naar).

 

Er is een apart topic om planten te herkennen op dit forum. https://www.moestuinforum.nl/identificatie-wat-voor-plant-struik-boom-is-dit-t5695-3380.html

Maar het onderwerp signaalplanten zou zeker ook een apart topic verdienen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Fantastisch! Ik had precies dezelfde vraag en kwam toevallig hier terecht. Ik kan beamen dat hij een ongezien leven leidt in naslagwerken. Ik ben al 3 dagen aan het zoeken en determineren (toegegeven, ik heb hier weinig ervaring in).

Bedankt!

Curiosity is one of the great secrets of happiness. - Bryant H. McGill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...