Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Moestuin-dag: Ruilen?

Featured Replies

Geplaatst:

Ik neem inderdaad ook gewoon alle zaden mee, maar hou apart wat hier al afgesproken is.

Ok Lisa, ik neem de Ampuis zoiezo mee. Telt prei als bladgroente? Ik heb kropsla, die is niet echt winterhard geloof ik. Andijvie heb ik ook die is volgens de verpakking wel geschikt voor winterteelt maar hier heb ik zelf nog geen ervaring mee. Ik zal zoiezo alle zaden meenemen

Geplaatst:

Dan neem ik ook wel m'n zaad bibliotheek mee. Dat word als een malle zaterdag die papieren zaadzakjes maken.

Geplaatst:

Als je t door de week elke keer een kwartiertje doet duurt t ook geen hele dag

Good things come in small packages

Geplaatst:

Jasmin ,ik zal wel wat stekjes voor je meebrengen.

Mijn laurierboom/struik is inmiddels bijna 2 meter.

Wil trouwens nog iemand kaardebollen, heb net wat jonge plantjes uit een bak gehaald.

Geplaatst:

Nog iemand geinteresseerd in een aloe vera plant? 's zomers graag in de zon. Winter wel naar binnen halen. Ik smeer het op wondjes, verbranding, eczeem van mijn dochter, zonnebrand.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

Hoe groot word zo'n Aloe Vera plant?

Geplaatst:

Hang ook van de pot af en hoeveel water je geeft.

Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.

Geplaatst:

De 2 van mij zijn zo'n 30-40 cm hoog (excl pot van 20 cm) en ik heb ze al jaren. De werkzame stof schijnt bij oudere planten beter aanwezig te zijn.

Bij mijn moeder worden ze 50 cm hoog en superdikke bladeren. Misschien omdat ze de ene 's zomers gewoon in de tuin plant en in de winter weer in een pot zet. Mijn moeder eet er ook iedere dag wat van (zou ik niet doen - niet iedereen kan het even goed tegen - mijn moeder zegt dat het haar goed doet dus ze gaat haar gang maar)

Ze maken steeds kleintjes erbij. Was al heel de winter van plan om ze te scheuren. Heb nu net een hele kleine erafgehaald en een van een paar jaar oud. Met de kleine kan je nog niets buiten een paar jaar opkweken - misschien kieper ik die nog wel weg. De ander is ca. 20 cm tot het bovenste bladtopje en klaar voor gebruik (ca. 3 jaar oud schat ik). Heb er nog meer grotere planten die ik eraf kan scheuren (4 of 5) dus roep maar als je er een wilt.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

Hoe breed kunnen ze worden had ik beter kunnen vragen, heb weinig ruimte die ik ten volle moet benutten

Geplaatst:

Even snel gegoogled, en volgens mij heb ik zoiets staan, zonder dat ik het besefte.

Hieronder zie je veel plaatjes van planten die nét verschillen, maar ik ga ervan uit dat het tóch allemaal aloë vera is.

Je mag me op de moestuindag in elk geval wel uitleggen hoe je de plant gebruikt. Letterlijk: hoe snijd je, zonder dat de plant ter ziele gaat enzo...

Geplaatst:

Oh, ik ook ! heel graag

★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。​°*★*˚°。°*。°*★

Geplaatst:

Oh flut! Ik had wat paksoi gezaaid om ook iets mee te kunnen nemen. Helaas hebben de slakken ze te grazen genomen. (stom, ik had het zaaibakje op de grond gezet)

Er zijn er nog 3 over..... Te zielig voor woorden.

Nou ja.

Verder dan mijn zaadbox kom ik dus niet. Maar ik zal nog even in mijn tuin zoeken.

is er iemand geïnteresseerd in vingerhoedszaailingen?

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Jammer bonnie ik had graag met je geruilt(peterselie tegen paksoi)

Geplaatst:

De mijne is ca. even breed als hoog (dus ook 40 cm).

Uitleg gebruik is makkelijk: gewoon een stukje van een onderste blad afsnijden met een mes. Stekels erafhalen, door midden snijden en smeren maar. Heb ook al eens op een brandwond een half stuk aloe met een pleister geplakt. Op sommigen van de plaatjes zie je ook duidelijk dat doorzichtige gel. Als dat er niet in zit is het volgens mij geen Aloe. Er zijn er ook andere planten die hierop lijken.

Ik neem er gewoon een aantal mee o.a. voor

Marieke

Jorieke (heb ik tenminste ook een plant om terug te ruilen)

Geplaatst:

Wij breken thuis gwn een stuk van de plant.Heelt bij de plant snel terug.

1 vraag jorieke:mogen wij ook eens op de traktor rijden?

Geplaatst:

Oh leuk.

Heb al wel eens met een traktor gereden maar ben nog geen 16 dus geen rijbewijs.

Geplaatst:
Jammer bonnie ik had graag met je geruilt(peterselie tegen paksoi)

Ik zal wel wat zaadjes voor je meenemen, kan je zelf zaaien. Is nog tijd genoeg voor.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Ook goed.

Geplaatst:

@Birgit (alias Kruidje); Ik ben helaas een eczeem klant en heb over de jaren heen een halve apotheek opgebouwd in het medicijnkastje. De meeste dingen werken wel redelijk, maar ik krijg het nooit zover dat je het niet meer ziet. Het zorgt er vooral voor dat het niet zich niet verder uitbreidt. Nu verwacht ik niet dat ik met het plantje binnen een week van m'n klachten af ben, maar als het alleen al hetzelfde effect heeft als de reguliere medicijnen die ik heb dan ben ik heel erg blij. Het is toch vrij agressief spul wat je elke dag op je huid smeert.

Dus als je ook voor mij een plantje zou kunnen meenemen heel graag. Ik ben heel erg benieuwd wat het effect zal zijn.

Geplaatst:
Dit is wel een kleine trekker hoor Jim

Maar dat mag de pret niet drukken toch?

Neen zeker niet.Ben al blij dat ik het mag(onbekende he).

Maar waar ik mee heb gereden was ook niet een hele grote hoor.

Geplaatst:

Dan wil ik er ook wel eentje Kruidje Hier zitten we vaak met zonnebrand door onze lichte huid. Mijn zoon is in het verleden al eens vreselijk verbrand tot grote blaren aan toe. Dat wil je niet meemaken. Gelukkig is t goed gekomen maar nu wil ik wel iets natuurlijks erop kunnen smeren als we al ietsje zijn verbrand. Geen chemie.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.