Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Minivijver: goed of slecht idee?


Raquette

Aanbevolen berichten

In onze stadachtertuin ben ik aan het experimenteren om het maximale uit een minimaal grondoppervlak te halen, met behoud van enige esthetiek:). Ik heb nu een plannetje om achterin, achter de moestuinbak en naast de roos (zie foto), een klein vijvertje te maken. Ongeveer 50 x 50cm, denk aan zo'n voorgevormde (ingegraven) mini vijverbak. Naast dat het me leuk lijkt zou het ook super zijn als het vijvertje kikkers aan zou trekken die dan op hun beurt weer af kunnen rekenen met wat naaktslakken.

 

Ik voorzie een aantal problemen en ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft:

- zitten er wel kikkers? Of kan ik er zelf kikkerdril indoen? En kunnen die iets met zo'n klein vijvertje?

- komen er niet heel veel muggen op af, zo'n plasje stilstaand water?

- wij hebben een poes. Ik wil voorkomen dat de vijver een afhaalbuffet voor de kat wordt. Is het voldoende als ik de kikkers beschutting bied met 'huisjes' van omgekeerde bloempotten en stapeltjes takken, of is dit een geval 'moet je niet willen'?

 

Alvast bedankt!

overzicht0506201525801433529392.JPG

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

 

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een 'stadstuin', al mijn buren en overburen hebben alleen maar een terras in hun achtertuin. Toch heb ik een pad die permanent in mijn tuin woont, heel af en toe een egeltje op bezoek en soms zie ik ook salamandertjes. En ik heb mollen.

 

Ik denk dat je gewoon moet beginnen met goeie omstandigheden creëren, en dan gewoon even afwachten wat er aan dierenleven verschijnt. Mensen hier wat verderop kregen spontaan een eendenpaar in hun piepkleine vijvertje, de waren ook meteen van hun slakken af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is een kleine waterpartij altijd goed. Al is het maar om insecten , bijen , hommels en vogels de kans te geven wat drinken te vinden. Muggen zullen er waarschijnlijk ook op af komen maar die trekken dan weer andere nuttige beestjes aan.

Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Katten zijn veel sneller dan zo'n springer.

En als je een kat regelmatig ontwormt (met een goed middel), hoeft dat kikker-eten geen probleem te zijn.

Maar als je eenmaal het gillende gefluit hebt gehoord van een gevangen kikker ...

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...