Pascal89 Geplaatst: 31 maart 2016 Geplaatst: 31 maart 2016 Hoi mensen, Ik kwam via google uit op dit forum en ik heb hier al een aantal leuke dingen gelezen en dacht toen laat ik ook maar eens een account aanmaken! Ik ben sinds vorig jaar verhuist van Enschede naar Rijssen en ging van een appartement naar een 1gezins woning met voortuin en achtertuin. Toen kreeg ik de smaak te pakken. Helaas was het vorige jaar al ver gevorderd waardoor ik niet heb kunnen beginnen met het zaaien en poten van groentes e.d. Wel heb ik wat dingen geprobeerd met planten, maar kwam ik er ook wel achter dat ik niet gek veel verstand heb van tuinieren. Toen 2016 aanbrak en de AH weer met hun moestuintjes kwam is bij mij de gekte helemaal begonnen. Ik ben inmiddels de trotse eigenaar van +- 80 moestuintjes en hier heb ik al een gedeelte van geprobeerd te kweken. Ook hier kwam ik er soms achter dat ik niet helemaal doe wat er gedaan zou moeten worden ook door mijn onkunde. Maar probeer ik hier op dit fora toch ook de informatie te zoeken die ik soms nodig heb. Hieronder een aantal foto's van mijn begin van de moestuintjes. Hier een foto van mijn tuintjes van de AH. Waarvan ik deze vanmiddag verspeend heb En net nog even mijn 2de set radijsjes ook verspeend En hier nog een paar fotos En dan aan het einde van dit verhaal met mijn foto's heb ik ook nog een vraag aan jullie.Wat kan ik het beste doen met mijn broccoli? zoals jullie op de foto zien gaan er wat stengeltjes hangen. Moet ik er een aantal weg knippen?Of moet ik deze ook verspenen? Quote
Raquette Geplaatst: 31 maart 2016 Geplaatst: 31 maart 2016 Welkom op dit forum! Ik ben ook nieuw in de moestuinwereld, dit is mijn tweede jaar:). Wat betreft die broccoli, die zou ik inderdaad verspenen en dan licht en koel wegzetten. Het ziet ernaar uit dat de plantjes te weinig licht krijgen in verhouding tot de hoeveelheid warmte. Dan gaan ze 'fileren' (heel lang en dun worden, op zoek naar licht). Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
Pascal89 Geplaatst: 31 maart 2016 Auteur Geplaatst: 31 maart 2016 Thanx voor de tip. Dus ik moet ze dan gewoon diep verspenen? Zou dat in dezelfde 30cm bak kunnen en dan buiten neerzetten onder het afdak? Quote
petersmit Geplaatst: 31 maart 2016 Geplaatst: 31 maart 2016 Welkom Pascal! Je heb de smaak al goed te pakken Dieper kan, maar misschien om de groei iets te remmen iets minder licht en warmte geven. Quote Ook voor privé vragen beschikbaar! https://www.dutchgardenseeds.com en voor (biologische) zaden natuurlijk..
simonvb Geplaatst: 31 maart 2016 Geplaatst: 31 maart 2016 Lange sprieten is te weinig licht (zeker in een warme omgeving) , zou ze dus niet in minder licht zetten maar op een vensterbank op het zuiden. Zaai je gewoon alles, zonder rekening te houden met de zaaidata van de groenten?Dan zou ik toch rekening houden met volgende kalender want voor dingen zoals courgette, pompoen ofzo ben je nog te vroeg:http://velt.be/ecologisch-leven-je-tuin/moestuinkalender Verspenen zou ik ook doen met de brocolli, alhoewel ik eerder nog opnieuw zou zaaien en dan direct in meer licht zetten.Radijzen zijn zeer moeilijk te verspenen, direct zaaien waar je wil oogsten. (ook voor wortelen) Quote
Raquette Geplaatst: 31 maart 2016 Geplaatst: 31 maart 2016 Hoewel simonvb gelijk heeft over die wortelen en radijzen, wil ik de kanttekening plaatsen dat ik vorig jaar wel succes heb gehad door ze in een zaaibak voor te zaaien in wc-rolletjes. Je kunt ze dan met wc-rolletje en al verplanten (beter nog: wcrol losknippen), zonder dat de wortel beschadigt. Ik moest het wel zo doen omdat ik zoveel slakkenvraat had dat het geen enkele zin had om iets direct in bedden uit te zaaien. Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
Pascal89 Geplaatst: 31 maart 2016 Auteur Geplaatst: 31 maart 2016 In 1ste instantie zaaide ik inderdaad gewoon alles maar kwam ik erachter dat je courgette en watermeloen pas veel later moet planten. en zo waren er nog wel een aantal, de site die jij aangeeft staat ook wel veel informatie op, thanx! Met de broccoli zal ik gewoon een nieuwe zaaien want daar heb ik sowieso nog een paar van. Mocht er iets mis gaan dan heb ik er nog wat op reserve haha. Met die radijsjes kon ik zo geen kant op, ik heb trouwens laatst wel 1 kas gekregen en 1 kas gekocht van de Aldi. Vanaf wanneer kan ik proberen om sommige plantjes in de grond te doen buiten? En moet ik dan een bepaald spul gebruiken om de grond mee te mesten of wat kan ik het beste erbij in doen? Quote
pippi Geplaatst: 31 maart 2016 Geplaatst: 31 maart 2016 Raquette, helemaal eens wat betreft wc-rollen! Ik gebruik ze behalve voor dingen met knollen of penwortels ook voor het zaaien van kleine eenjarige bloemen, en dat maakt dat kabouterzaaisel verspenen een heel stuk makkelijker. In 1ste instantie zaaide ik inderdaad gewoon alles maar kwam ik erachter dat je courgette en watermeloen pas veel later moet planten. en zo waren er nog wel een aantal, de site die jij aangeeft staat ook wel veel informatie op, thanx! Met de broccoli zal ik gewoon een nieuwe zaaien want daar heb ik sowieso nog een paar van. Mocht er iets mis gaan dan heb ik er nog wat op reserve haha. Met die radijsjes kon ik zo geen kant op, ik heb trouwens laatst wel 1 kas gekregen en 1 kas gekocht van de Aldi. Vanaf wanneer kan ik proberen om sommige plantjes in de grond te doen buiten? En moet ik dan een bepaald spul gebruiken om de grond mee te mesten of wat kan ik het beste erbij in doen? Planten kunnen uitgeplant worden in de volle grond afhankelijk van de temperatuur, de tijd van het jaar en hun eigen groeicyclus. Er is dus geen algemeen antwoord. Zaailingen van groenten die nu ook al buiten gezaaid kunnen worden kan je logischerwijze nu ook al buiten zetten, doperwten bijvoorbeeld. Paprika's en andere zuidelijke dingen hebben warmte nodig om te groeien, dus die moeten nog een tijd binnen (achter een raam op het zuiden bijvoorbeeld) staan. Daarom is het handig om iets van een zaaikalender te hebben, en ook een plattegrond van je tuin waarop je aan geeft wat waar moet komen te staan (veel of weinig zon, welke andere planten kunnen er goed naast). Ik denk dat ik niet de enige ben met een enorm Excel-bestand. Google je lekker gek op alles wat je aan het zaaien bent en lees het forum van voor tot achter. De ene doperwt is ook de andere niet, zoek ook uit welke rassen je hebt, want daar zit soms enorm verschil tussen. En kijk eens wat je naast je AH-tuintjes misschien nog zou willen aanschaffen. Nu is bijvoorbeeld een goeie tijd om aardappels te poten, en dat is stikleuk en heel makkelijk. Het worden grote planten met vaak hele mooie bloemen en ook al haal je er maar een kilo aardappels uit. Je kan pootaardappels kopen, maar ook gewoon een paar bio-aardappels uit de supermarkt in de grond douwen als ze een beetje aan het uitlopen zijn. (Ik ben een aardappelfan, helemaal sinds ik mijn eigen aardappels heb geproefd. ) Wat bemesten betreft zijn de meningen verdeeld, ik geloof zelf dat een gezonde levende bodem de beste basis is. Wormen zijn je beste vrienden. Wat je alvast zou kunnen doen is op de plekken waar je groente straks moet komen wat compost (organisch, dus geen chemische zooi) gooien, en daar een laag mulch (stro, bladeren, houtsnippers of grasmaaisel) bovenop. De wormen zullen je dankbaar zijn en zij gaan vervolgens hard aan de slag om je grond te verbeteren. Veel succes in elk geval! Quote
Nadi Geplaatst: 1 april 2016 Geplaatst: 1 april 2016 Welkom! Leuk dat je de smaak te pakken hebt. Een heel goede bron van informatie is http://www.mooiemoestuin.nl van Diana. In de menu kan je een hoop informatie vinden van verschillende groenten, en daarnaast schrjft ze ook leuk. Vorig jaar toen we begonnen Had ik zowat alles gelezen en nu als ik weer iets ga zaaien/verspenen/planten/poten gebruik ik haar site als naslagwerk Ps. Ik zag op de foto's dat er best veel zaailingen al lang en dun zijn. Misschien goed om even te kijken welke zaailingen afgehard en naar buiten moeten? Veel plezier met je moestuin jaar Quote
Pascal89 Geplaatst: 6 april 2016 Auteur Geplaatst: 6 april 2016 Ik ben even een paar dagen offline geweest maar ik heb inmiddels mijn plantjes buiten in een kas staan en daar controleer is ze om de zoveel tijd. Ze zien er nu zo uit. Niet alles gaat super goed, maar aldoende leert men. volgens mij kan ook niet alles in een kas, en ik heb het meeste hier wel in staan. Behalve mijn rucola want ik las dat die bitter kon worden wanneer deze te veel in de zon staat en te warm wordt. Heb nou in de tuin ook in de vaste grond wortelen, penen, radijzen, kropsla geplant en in een andere kas raketsla. En dan aan de andere kant van de tuin peulen Ik ben nog echt een beginner en ben wel aan het kijken op internet enzo en mijn eigen excel lijstje aan het maken. Dus mocht men nog tips hebben of me opweg kan helpen met een lijstje zou dat echt super zijn Quote
Erny Geplaatst: 6 april 2016 Geplaatst: 6 april 2016 Raketsla ís Rucola... die kan dus ook gewoon lekker buiten staan. Ziet er wel gezellig uit in je kas. Hou je wel de temperatuur (vooral ook 's nachts) in de gaten? Het kan nog behoorlijk koud worden. Quote
Pascal89 Geplaatst: 6 april 2016 Auteur Geplaatst: 6 april 2016 Zeker mocht het gaan vriezen dan haal ik alles naar binnen. Quote
Pascal89 Geplaatst: 6 april 2016 Auteur Geplaatst: 6 april 2016 Ik wist trouwens niet dat raketsla rucola is Quote
Erny Geplaatst: 6 april 2016 Geplaatst: 6 april 2016 Ook wel Rocket genoemd... https://en.wikipedia.org/wiki/Eruca_sativa Dan heb je daar straks in ieder geval genoeg van om te snijden. Centimeter boven de grond afsnijden dan groeit het gewoon weer terug. Quote
Pascal89 Geplaatst: 6 april 2016 Auteur Geplaatst: 6 april 2016 Hier is de rest geplaatst op 3 april toen het zo lekker weer was. Wanneer het opkomt zal ik een nieuwe foto plaatsen Quote
Erny Geplaatst: 6 april 2016 Geplaatst: 6 april 2016 Je kan voor je vorderingen ook een Moestuinseizoensblog aanmaken en bijhouden... Die zijn daar speciaal voor bedoeld. Erg leuk ook om over een jaar terug te kijken. blog/ . Quote
Jorieke123 Geplaatst: 18 april 2016 Geplaatst: 18 april 2016 Welkom! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.