Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Van internet gepikt (http://www.surinamcooking.com/kerrie-eieren/) maar zo maak ik het ongeveer. Alleen met de olie doe ik wat rustiger

Benodigdheden:

– 4 eieren

– 1 deciliter zonnebloemolie

– 2 deciliter water

– 400 gram aardappelen

– 3 eetlepels masala

– 2 teentjes fijngehakte knoflook

– 1 gesnipperde sjalotje of ui

– zout en zwarte peper

Bereiding:

Zet wat water op vuur en kook hier in de eieren hard in circa 8 minuten.

Omdat we over eendeneieren hebben kook ik ze 10 minuten

Laat de eieren schrikken door ze na het koken meteen met koud water af te spoelen. Pel de eieren en leg ze even apart.

Verhit de zonnebloemolie in een koekenpan en bak hierin kort de eieren. De eieren moeten goudbruin worden en leg ze hierna weer even apart.

De zonnebloemolie in de pan laten en het vuur even uitdoen. Schil dan de aardappelen en snij deze na het wassen in kleine blokjes van plusminus 3 centimeter.

De koekenpan met de zonnebloemolie weer op vuur doen en de aardappelen hier in bakken totdat ze ook een mooie goudbruine kleur hebben gekregen. Hierna de aardappelen even apart leggen.

Meer dan de helft van de olie uit de pan verwijderen en vervolgens de fijngehakte knoflook, fijn gesneden sjalotje met wat peper fruiten. Als het sjalotjes wat glazig is geworden de 3 eetlepels masala toevoegen en nog even 3 minuten kort bakken.

Na het kort bakken de eieren, de aardappelen en wat zout naar smaak toevoegen. Het geheel continu omscheppen zodat de masala zich goed kan vermengen. Als laatste de 2 deciliter water toevoegen en de deksel op de pan plaatsen. Laat nu het geheel voor 15 miunten op een laag vuurtje door koken. Als de aardappelen gaar zijn is de ei met masala klaar.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik vond het minder geslaagd (= understatement)

Even gegoogled: ik heb Indiase masala gebruikt, en daarin zit o.a. kaneel en kruidnagel, maar geen kerrie.

In de Surinaamse masala zit wél kerrie, dat is dus heel ander spul. Daar was ik niet op verdacht

Dat is vast veel lekkerder...

Nog twee eieren te gaan

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ik begrijp het niet helemaal..kerrie is toch een mengsel van kruiden ( en daar kunnen ook kruidnagel en kaneel/komijn inzitten)? Dat Surinaamse masala een ander mengsel is dan de indiase snap ik. Maar het is toch beiden een soort kerriemengsel?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Je hebt helemaal gelijk Jet.

Zo las ik hier:

"Wat is het verschil tussen Masala, Curry en Kerrie?

Masala is een uitgebalanceerde melange van een groot aantal verse kruiden en specerijen o.a. koriander, komijn, die vers gemalen en geroosterd worden; hierdoor komt het aroma van deze kruiden en specerijen optimaal tot zijn recht. Masala vindt haar oorsprong in India en is daar vandaan door de Hindoestanen meegenomen naar o.a. Suriname.

Curry is vergelijkbaar met de Surinaamse masala, doch heeft een geheel andere kruidensamenstelling; de Engelse aanduiding curry wordt gebruikt voor de authentieke masala uit India.

Kerrie is een aangepaste versie van masala of curry, aangezien het met andere kruiden en specerijen wordt bereid, niet is geroosterd en een andere samenstelling heeft; kerrie is ontwikkeld als een goedkoop alternatief voor de kwalitatief hoogwaardige Surinaamse masala.

Kerrie wordt in de Surinaamse keuken niet gebruikt."

Maar ook: "Garam masala moet niet verward worden met de Surinaamse masala: dit is namelijk een kerriemengsel wat heel anders smaakt dan de Indiase variant."

Dat laatse is weer in tegenspraak met wat ze erboven zeggen over Kerrie. Lekker verwarrend allemaal

Maar goed: wat ik wilde zeggen was dat ik dus geen 'kerrie' proefde, en dat is nou juist zo lekker in combinatie met ei.

Wat ik gekocht heb is van de Indiër en gewoon niet zo lekker: zoet en laf naar mijn smaak, zeker in deze combintie

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

**rentnaardekeukenenkijktwelkemassalawehebben** Van Chan's , met peper,koriander,kurkuma,mosterd,komijn,nigella,en fenegriek. De Hindoestaanse staat er op, en omdat we grootverbuirkers zijn (roti e.d) koop ik het per kilozak

• 1 maand later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...