Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Gemeentegrond kopen/huren?


pippi

Aanbevolen berichten

En nu in het goeie topic.

 

Heeft iemand ervaring met het kopen of huren van grond van de gemeente anders dan op een volkstuincomplex?

 

Op drie stappen van mijn huis staan van die lelijke gemeentestruiken (het is dus geen aangrenzende grond), en het lijkt me eigenlijk wel supercool als ik daar een stuk van zou kunnen bemachtigen. Ik heb geen idee of je hier in de gemeente überhaupt grond kan kopen die niet aan je eigen grond grenst en hoe de gemeente staat tegenover verpachten van openbaar groen. Ik kan me ook voorstellen dat je aan veel meer regels gebonden bent dan op 'gewone' eigen grond dan grond die openbaar groen als bestemming heeft, maar ik zou er bijvoorbeeld inheemse (bloemen)planten op willen zetten.

 

Er zitten vast tig haken en ogen aan zo'n idee, maar wat vinden jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pachten en huren is niet hetzelfde. Je hebt ook nog zoiets als erfpacht. Of recht van (vrucht-)gebruik dat ze aan iemand geven.

Sommige gemeenten zullen het idee interessant vinden: Het brengt wat op en ze hoeven het niet te verzorgen.

Anderzijds is een aparte regeling voor een inwoner ook er omslachtig....

 

Het staat je vrij om te informeren naar mogelijkheden en beleid..... Als ze belangstelling hebben zal er altijd iets van een overeenkomts met rechten en plichten gemaakt worden. Die moet je natuurlijk eerst goed lezen. Verder valt er weinig algemeens over te zeggen...per gemeente andere regels/mogelijkheden lijkt me.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pachten en huren is niet hetzelfde. Je hebt ook nog zoiets als erfpacht. Of recht van (vrucht-)gebruik dat ze aan iemand geven.

Sommige gemeenten zullen het idee interessant vinden: Het brengt wat op en ze hoeven het niet te verzorgen.

Anderzijds is een aparte regeling voor een inwoner ook er omslachtig....

 

Ik weet dat ze hier en daar wel de verantwoordelijkheid over kleine groenplekken (grote plantenbakken en zo op speelplaatsjes) aan de buurt hebben overgedragen, dus dat laatste is denk ik het probleem niet. Het gaat mij er vooral om of er misschien mogelijkheden zijn m zo'n stukje grond te kopen.

 

Het staat je vrij om te informeren naar mogelijkheden en beleid..... Als ze belangstelling hebben zal er altijd iets van een overeenkomts met rechten en plichten gemaakt worden. Die moet je natuurlijk eerst goed lezen. Verder valt er weinig algemeens over te zeggen...per gemeente andere regels/mogelijkheden lijkt me.

 

Ik ga pas informeren als ik een heel goed plan heb. Maar als iemand ervaring met zoiets heeft hoor ik dat dus graag, voordat ik een nietsvermoedende gemeenteambtenaar onder de tafel ga lullen wil ik de mogelijke tegenargumenten kennen, dat lult wat makkelijker onder de tafel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de vorige gemeente waar ik woonde kon je via de website van de gemeente zien welke grond te huur/ te koop was voor bewoners. Vaak ging het hier dan wel om stukjes die aan tuinen van bewoners vast lagen. Weet niet of je dat in jouw gemeente ook hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...