Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tips tuin mooier/netter maken gevraagd


DannyL

Aanbevolen berichten

Beste mensen, ik heb wat inspiratie en wat verse blikken nodig van anderen.

De situatie; ik heb een kleine, maar hele fijne plek achter het huis, waar ik zowel een moestuin/kas als siertuin heb zonder enige afscheiding.

Toch wil ik graag naast een functionele, ook een mooie tuin hebben (ook voor vrouwlief natuurlijk), maar ik heb geen idee hoe het allemaal aan te kleden.

 

Daarom hoopte ik op wat tips en ideeen van anderen, want vaak geven frisse blikken ook leuke en mooie ideeen.

 

Persoonlijk ben ik best handig, en kan ik makkelijk dingen in elkaar knutselen, en dat blijft allemaal wel staan en werken, maar het is vaak een beetje rommelig omdat het van verschillend gerecycled materiaal gemaakt is (want; goedkoop, sterk, en goed voor het milieu)

 

Hier wat foto's van de huidige situatie..

Mijn todo lijstje tot nu toe:

- Tegels en losliggende stenen/bandjes opruimen

- Konijnenhok minder diep maken, en zolang we geen konijn meer hebben gaat het hok de schuur in

- 1 zitbank aan de andere zijde neerzetten, zodat we daar ook kunnen zitten in de zomer

- Houten zitbankjes opknappen (hout vervangen, en geheel opnieuw schilderen)

 

Linked Image

 

20160413063637Pano288311460536822.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat me meteen opvalt is dat het in totaal veel steen is, ondanks de mooie borders. Dat komt misschien ook door de rechte hoeken en lijnen.

 

Ik kan me voorstellen dat je niet meteen je tegels eruit wil gaan slopen. Wat je in plaats daarvan zou kunnen doen is werken met ronde bakken, die je op strategische plekken neerzet zodat de 'zichtlijnen' doorbroken worden. Zet bijvoorbeeld een ronde bak vóór de hoek van de border waar nu een pot in staat. Om het stenen gevoel te doorbreken zou je de bakken van hout kunnen maken, bv. van oude tonnen oid (ik noem maar iets).

 

Wat ook goed werkt is om structuur aan te brengen in het aantal verschillende elementen dat je gebruikt. Je hebt nu twee verschillende soorten tegels, batobakken, weer andere soorten bloempotten, etc etc. Als je zo'n element toevoegt als een paar van die ronde houten bakken (of iets dat je zelf mooi vindt), zorg er dan voor dat ze er allemaal hetzelfde uitzien en zet bv. dezelfde planten erin. Dan krijg je een gevoel van eenheid.

 

Succes vast, als ik nog aan meer dingen denk zal ik die toevoegen!

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

 

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een fijne ruimte heb je achter het huis; daar kun je best een hoop mee doen.

 

Wat ideetjes:

- De banken straks beitsen in de kleur van de tuinstoelen; dat geeft eenheid en dus minder rommelig.

- Het is echt voorjaar in je tuin -schitterend!- , maar ik mis structuur. Hoe ziet de tuin er uit als de voorjaarsbloemen uitgebloeid zijn? Er is veel 'aarde' te zien, misschien kun je daar meer body aan geven? Of weven met bodembedekkende planten? Of een combinatie maken met kruidenplanten?

- Kijk ook naar planten om de plastic rand van de vijver te bedekken...

- Je zou het schuurtje ook kunnen laten begroeien met een mooie klimplant, daarmee verminder je de hoeveelheid steen in de tuin.Er is best veel hard materiaal in de tuin (stenen, potten, rekken), misschien minder hard en meer zacht (planten)?

 

't Zijn maar een paar ideetjes. Misschien kun je er iets mee?

Ik ben benieuwd hoe je tuin er t.z.t. uit komt te zien.

Laat je dan nog eens foto's zien?

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt enkele potten bij elkaar zetten (hoog - laag) en daar de beplanting op afstellen. Koop/maak plantenbakken die in de winter buiten kunnen blijven staan ( goed voor je rug). Kijk voor beplanting voor planten die bijeen passen qua water/licht/voedingsbehoefte.

 

m.v.g.

Hans.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst : álle lof dat je dit topic plaatst, en dat je dus kennelijk de zelfreflectie kunt opbrengen om dit hier te vragen, je wél ziet dat er iets niet klopt, maar dat je de oplossing niet zelf ziet. Top Top Top !

 

Wat mijn tip zou zijn : probeer eens aan de hand van deze foto's eens goed te kijken naar je ruimte, je tuin, zónder dat het je eigen tuin is ( wat je dus ons vraagt te doen ) Wat zie je ?

 

Je ziet een buitenruimte van iemand die heel veel tijd in zijn tuin stopt. Over lange tijd is er voorál heel veel verzameld. Hoe vaak wordt er wat toegevoegd, en hoe vaak gaat er wat weg ? écht weg ?

 

Zonder waarde-oordeel ( voor ons als kijker wel makkelijk gezegd ) is er vooral heel veel te zien. Heel veel losse toevoegingen, zonder verband. Heel veel materiaalgebruik, losse eindjes, gekregen zaken, toegevoegde oplossingen, nog meer hokjes, nog meer bakjes, over jaren en jaren heen verzameld, zonder samenhang, zonder echt een keuze in vorm, kleur, materiaal. Daarnaast ook toevoegingen als 'krijgertjes' , overblijfselen, iets niet durven weggooien omdat het "toch wel handig" is en misschien wel gratis ofzo.

 

Geld praat ik niet over trouwens, dat hoeft niet het ding te zijn.

 

Ga eens kritisch je tuin door. Wat kan gewoon wég ??

 

Daarnaast zie ik een aantal 'schreeuwerige' materialen gebruikt. Schermdoeken, rol-zeiltjes, gaas, geschilderd hout en onbehandeld hout, tuinhout, plastic, wit plastic, doorzichtig plastic. Veel diverse soorten stenen. ál die potten en pannen in kleuren, oud en nieuw. Grootste deel kan gewoon in de volle grond toch ? Waarom een plant in een pot zetten die in de border staat, waar je die plant ook gewoon in de volle grond kan zetten ? Pot weg klaar.

 

Je propt een aantal hobby's op een klein stukje tuin, geeft niet, ; het is je hobby, maar misschien wat samenhang aanbrengen ?

 

De simpele indeling van het geheel is zo gek nog niet hoor. Té veel steen ? Weet ik niet, is aan jou. Dit is wel praktisch ook. Dat geheel veranderen zou wel veel investering nemen.

 

Eigenlijk de simpelste oplossing : Ruim eens op. Neem alles in je handen en stel jezelf de vraag : wat doet dit, moet dit ? Kan het weg ? etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst; bedankt voor de tips.

Er zit eigenlijk best veel nuttige info in de reacties.

 

Ik ga eens mijn best doen, en samen met vrouwlief eens naar wat dergelijke zaken kijken.

Alle tegels vervangen voor mooie tegels zou ik wel willen, maar dat laat het budget momenteel niet toe.

 

Misschien komt dat later nog, maar voor nu heb ik wel enkele ideeen om het er beter uit te laten zien.

Na de veranderingen zal ik het hier ook laten zien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...