Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Oesterzwampakket


nod

Aanbevolen berichten

Ik heb onlangs nog eens een pakket gekocht.Na de eerste vlucht heb ik beide gaten dicht gekleefd en ergens anders twee nieuwe gemaakt.Omdat het resultaat uitbleef heb ik voorzichtig het plastiek een beetje verder open gesneden en toen bleek dat er groene schimmel aan het groeien was.Ik heb toen het plastiek verder open gesneden en toe zag ik dat de een vierde aangetast was.Ik heb toen grote brokken uit het midden in ander stro uitgestrooid en afgesloten weggezet.Ik had verwacht dat de groene schimmel verder zou woekeren of dat ik van de goeie kant nog iets zou mogen verwachten maar er gebeurt niets meer,integendeel ik heb de indruk dat de groene schimmel aan het uitdrogen is.Iemand enig idee wat er fout gegaan is en wat ik nog zou kunnen doen met het aangetast pakket.

Enkel idioten herzien nooit hun mening

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi nod,

 

hebben de oesterzwammen op een beetje ideale temperatuur gestaan? Welk soort was het?

De besmetting met een groene schimmel is bij mij altijd game over, naar de prullenbak

hoe gaat het trouwens met de nieuwe kweek?

 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het waren gewone oesterzwammen op een 15°-16° en de overige kweken allemaal groen in het begin gaat het goed tot ik er iets bijvoeg beukensnippers-graan of stro dat is het moment waarop het mislukt.Maar als het kweekpakket ook zo rap aangetast is dan begin ik me toch vragen te stellen over die verschillende vluchten.Ik begin stilaan te geloven dat het allemaal fabels zijn.

Enkel idioten herzien nooit hun mening

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Nod,

 

bij elke handeling die je doet loop je het risico op besmetting. Het is moeilijk, zo niet onmogelijk om dit te voorkomen als je werkt met graan, stro en houtsnippers. Dit kan je bijna niet steriel verwerken.

Wel is het zo dat het goede mycelium (zeker dat van oesterzwammen) onder de juiste omstandigheden de besmetting absoluut de baas kan en als het ware de besmetting "opeet"

Het pakket wat je hebt gekocht daar zal iets mee aan de hand zijn geweest, te oud, te warm bewaard, of juist te koud....

dit hoeft niet bij jou zijn gebeurd, dus zou ik toch contact opnemen met de verkoper of producent want dit is natuurlijk niet de bedoeling

 

volgens mij is er al eens een keer een draadje over geweest

 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het pakket komt hier niet ver vandaan,maar wel van de producent naar Bioplanet vandaar naar Colruyt en daar haal ik het op dus het wordt wel meerdere keren verhandeld.Ik hoop nu dat het goede mycelium dat ik eraf gehaald heb zodra ik de besmetting vastgesteld heb door groeit in de andere bak met stro..

Enkel idioten herzien nooit hun mening

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je redelijk/goed groeiend mycelium hebt (volgroeid), dan blokt het zelf vaak groene schimmel af, door het "in te groeien". Kleine besmettingen met groene schimmel behandel ik met 3% waterstofperoxide ( 1 euro, kruidvat) in een vernevelaar. Dit maakt een eind aan de groene schimmel, terwijl je mycelium er geen last van heeft

 

rogge en mais zijn erg gevoelig voor schimmel, terwijl beukensnippers gekookt (SKP half uur plus) of stro (gepasteuriseerd +-75 graden, uurtje) een stuk minder vatbaar zijn.

 

bij het overzetten van materiaal naar een nieuw medium/mix, gebruik ik de 3% waterstofperoxide ook om eventuele bacs in de zak/bak te doden en een spuitnevel er over, om de bovenkant van het medium schoon te hebben, voor de deksel er op gaat/de boel gesloten wordt. werkt erg goed bij snippers en stro.

 

gekookte rogge en mais zou ik alleen in een gesloten verpakking met een sporenspuit o.i.d. voorzien van sporen/mycelium, of je moet een flowbox, glovebox of iets dergelijks hebben staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vanavond het pakket volledig open gesneden en hetgeen dat zichtbaar besmet was heb ik in het compostvat geworpen.Hetgeen nog restte in de schaduw in de tuin gelegd wie weet.Die truck van Ferdi met waterstofperoxide zal ik zeker toepassen.De glovebox is in ontwerp de box is er, de handschoenen na lang zoeken ook,nu moet ik alleen nog iets vinden om de verbinding te maken handschoen -box.Ik begrijp alleen niet goed hoe een volledig volgroeid pakket geen weerstand kan bieden tegen groene schimmel.Een tweede punt is dat de groene schimmel op de zwarte binnenkant van het plastic verspreid zat.Ik denk dat het eerst volledig over het plastic heen is gegroeid en dan pas in het pakket.Nu wordt op verschillende filmpjes op you tube beweert dat oesterzwammen in het licht moeten staan, geen zonlicht en luchtig.Als dat waar is dan kan ik toch bij ontvangst van het pakket het plastic verwijderen? Dan zie ik tenminste wat er gebeurt en kan ik ingrijpen met waterstofperoxide indien nodig.

Enkel idioten herzien nooit hun mening

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Nod,

 

de groene schimmel is de reden om aan te nemen dat het of een oud pakket is geweest, of het pakket is door verschillende malen transport en opslag zo vaak van temperatuur gewisseld dat je niet meer kan spreken van mycelium dat goed gezond is. In een ander (ouder) draadje wordt hier voor al gewaarschuwd.

 

kweek-technieken-t8367.html zie eerste berichtje

 

Het verwijderen van het plastic is geen goed idee i.v.m. uitdroging van het medium.

Het minste risico loop je als je een pakket bij een kweker besteld op internet of als de pakketten in de aanbieding zijn bij een winkel de eerste paar dagen van de aanbieding.

 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kwam van Pleurico de kweker dus.Die zorgt dat het via die weg verzonden wordt.Als je bestelt zie je meteen wanneer dat het pakket toekomt op het afhaalpunt Dat is ik weet het niet precies meer 3/4 dagen maximum.Dus oud was het niet denk ik,misschien zitten de onstabiele temperaturen er voor iets tussen.In ieder geval de eerste vlucht had ik meer dan een kilo dus vergeleken met de prijs van de supermarkt had ik mijn geld goed terug.Maar ik had bij een tweede vlucht willen beginnen klonen helaas dus.

Enkel idioten herzien nooit hun mening

Link naar reactie
Delen op andere sites

waarom mail je niet even naar Pleurico met het probleem???

dit is het aanspreekpunt voor jou als er problemen zijn met hun product

 

ik ben benieuwd naar hun antwoord

 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na die eerste vlucht heb ik de gaten toe gekleefd en op een andere plaats 2 nieuwe gaten gemaakt.Het viel me wel op dat na enkele dagen het pakket in een plas vocht stond en hij stond binnen dus het moet uit het pakket gekomen zijn.

Enkel idioten herzien nooit hun mening

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...