Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten in potten


Fruitje

Aanbevolen berichten

Oei, ik kwam er gister achter dat ik een denkfout gemaakt had .

Ik ging ervan uit dat kleine tomaatjes groeien aan kleine tomatenplanten. Maar op internet vond ik dat de planten 2 meter kunnen worden. Tja ik ben duidelijk een beginner.

 

Ik heb Tiny Tim gezaaid en die blijft volgens mij klein.

Maar de anderen kunnen hoog worden: White Currant, Gardeners Delight en Yellow Pear.

 

Kunnen deze tomaten straks in de tuin in een pot of gaan ze dan geheid omvallen?

Hoe groot moet een pot zijn? Ik heb potten staan met een diameter van 40 cm en 50 cm die ik had willen gebruiken.

En altijd 1 plant per pot?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor tomaten zoiezo 1 plant per pot. Voor de grotere rassen kan je gewoon 1 stok zoals anders in de grond steken aangezien een tomaat geen zijtakken heeft. De grootte van de pot lijkt mij meer dan groot genoeg. Hoe hoog zijn ze?

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog kerstomaatjes (een hogere soort) in grote emmers gezet, onder een doorzichtig afdak naast het huis en opgebonden aan een stevige bamboestok. Dat kan dus perfect. Op warme dagen hebben ze wel sneller water nodig dan wanneer ze gewoon in de grond zouden staan. De voorraad in zo'n pot is sneller op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar had ik al mijn tomaten in potten. Je schijnt met minimaal 10 liter grond per plant te moeten rekenen; 20l is voor een stamtomaat (zo'n hoge die je aanbindt) nog beter.

 

Ik meng ook vermiculiet door de grond in de pot, zodat die het water iets beter vasthoudt. Verder gebruik ik dit jaar allemaal 30cm emmers (ik denk toch wel zo'n 20l inhoud).

 

Ik was/ben eigenlijk wel tevreden over de teelt van tomaten in potten!

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

 

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

@fruitje

 

De potten zijn groot genoeg. Tiny tim kan ook in een wat kleinere pot en die hoef je niet te dieven en aan te binden...hooguit een touwtje er rond als de struik te breed wordt.

 

De grootste potten voor de Yellow pear, met een stevige stok erlangs of in het midden want die heeft zeker veel steun nodig. Telen als stamtomaat, dus dieven.

 

De white currant kun je ook als een brede struik laten gaan, reken dat ie zeker een meter breed kan worden niet echt dieven dan...wel wat in toom houden (af en toe wat verwijderen want het kan een oerwoudje worden) zodat hij bij jou past. . Heel veel minibesjes en gaat lang door als ie gezond blijft.

 

De Gardeners Delight zit er wat tussenin in grootte....best toch maar dieven.

 

Toto zei:

Voor de grotere rassen kan je gewoon 1 stok zoals anders in de grond steken aangezien een tomaat geen zijtakken heeft.

 

Misschien overbodig om toch even een puntje op de "i"t e zetten: Dat klopt als je ze dieft...want anders krijgen tomaten heel veel en heel lange zijtakken. Als je Tiny tim (een klein struikje) en White currant (een zogenaamde "wilde" soort van een andere familie dan de gewone tomaat) echt gaat dieven zul je er weinig vruchten van kunnen plukken.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien overbodig om toch even een puntje op de "i"t e zetten: Dat klopt als je ze dieft...want anders krijgen tomaten heel veel en heel lange zijtakken. Als je Tiny tim (een klein struikje) en White currant (een zogenaamde "wilde" soort van een andere familie dan de gewone tomaat) echt gaat dieven zul je er weinig vruchten van kunnen plukken.

 

Oeps effen vergeten dat dat bij kleine tomatenplanten niet moet

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@fruitje: de soorten die weknow niet heeft vermeld moet je uiteraard wel dieven, anders krijg je daar geen goede opbrengst en steekt de plant te veel energie in het laten groeien van de dieven. Haal de soorten dus niet door elkaar .

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...