Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wij hebben sinds een paar dagen een nieuwe tuin bij een vereniging.

20szocy.jpg

55p5wk.jpg

De tuin is dit weekend gefreesd.

Wat moeten we nu doen met de grond? Wie heeft er tips? We willen geen permacultuurtuin.

Geplaatst:

Lekker lapje grond!

Wat bedoel je precies dat je geen permacultuurtuin wil? Helemaal geen vaste planten en bomen?

Wat je verder met die grond moet, tsja. Ik zou er groente op gaan verbouwen.

Geplaatst:

Ojee... lekker veel onkruid stond er. Hebben jullie dat er eerst afgehaald of is dat gewoon ook mee gefreesd?

Indien dat laatste: dan zoveel mogelijk handmatig de wortelonkruidresten verwijderen omdat dat gaat terug groeien. Of afdekken met worteldoek en gaten maken voor de gewassen die je wilt verbouwen.

Of heel veel schoffelen.

Maar dek vooral nu een deel af met worteldoek (of karton of plastic of mulch) zodat er niet direct weer onkruid gaat groeien.

Begin dan met een stuk dat je klaar gaat maken zodat je daar kunt gaan zaaien en planten.

Werk zo stap voor stap de hele tuin door.

Bedenk wat je wilt verbouwen en waar je het wilt hebben en wanneer het de grond in moet zodat je daar een planning voor kunt maken.

Dan weet je ook wat je waar gaat zetten en wat voor mest/kalkbehoefte die delen van je tuin zullen hebben.

Om al snel wat te kunnen oogsten beginnen met bijvoorbeeld rucola, raapstelen, radijs, meiraapjes, spinazie, snijbiet zaaien.

En vooral het forum lekker doorspitten dmv de zoekfunctie zodat je allerlei ideeën kunt opdoen.

Oja... en wat stoeltjes neerzetten zodat je lekker kunt uitpuffen tussen het werken door.

Geplaatst:
Maar dek vooral nu een deel af met worteldoek (of karton of plastic of mulch) zodat er niet direct weer onkruid gaat groeien.

Begin dan met een stuk dat je klaar gaat maken zodat je daar kunt gaan zaaien en planten.

Werk zo stap voor stap de hele tuin door.

En als je karton en daarbovenop compost doet, ben je direct al bezig om je bodem te verbeteren.

Allemaal goeie tips verder, ik zou wellicht ook nog aardappelen poten. Dat kan nog net, en die maken je grond ook lekker los.

Geplaatst:

Ik ben dus een beetje aan het rondneuzen...

Maar als we deze week beginnen met spitten (en plastic op het deel waar we even niks mee doen) wanneer zouden we dan kunnen beginnen met zaaien? Kan ik voor zaadjes gaan die in mei de grond in moeten? Of later?

Geplaatst:
Lekker lapje grond!

Wat bedoel je precies dat je geen permacultuurtuin wil? Helemaal geen vaste planten en bomen?

Oh ik bedoelde dat mijn tuin niet als doel heeft om heel ecologisch te zijn. Ik weet nog niet hoe ik moet mulchen, compost moet maken etc. dus ik vrees dat het in het begin gewoon schoffelen wordt.

Ik zou best eens willen dat er iemand zou zijn die ons op weg helpt of een goed boek dat ons op weg helpt. Er is op internet zo veel te vinden dat ik het lastig vindt om te vinden wat ik zoek. (of te zoeken naar wat ik wil vinden)

Geplaatst:
Lekker lapje grond!

Oh ik bedoelde dat mijn tuin niet als doel heeft om heel ecologisch te zijn. Ik weet nog niet hoe ik moet mulchen, compost moet maken etc. dus ik vrees dat het in het begin gewoon schoffelen wordt.

Ik zou best eens willen dat er iemand zou zijn die ons op weg helpt of een goed boek dat ons op weg helpt. Er is op internet zo veel te vinden dat ik het lastig vindt om te vinden wat ik zoek. (of te zoeken naar wat ik wil vinden)

Wat het makkelijkste, is alvast gaan bedenken wat voor gewassen je neer wilt gaan zetten. Op dit moment kun je nog vrij veel zelf zaaien, dan wel aankopen op de plantjesmarkt, misschien dat buren wat teveel gezaaid hebben. Je kunt op dit forum lijstjes terug vinden, met voor elke maand wat te zaaien.

Je kunt een indeling gaan maken, met wisselteeltvakken. Vaak zijn zes even grote stukken het handigste. Maar je kunt er ook best minder doen.

Gewoon lekker proberen dit jaar. Dan kun je een beetje oefenen en volgend jaar, met de ervaring van dit jaar, een beter plan maken.

De ecologische moestuin van Velt kan ik je echt aanraden, om alles over moestuinen te weten te komen. Bevat veel informatie. Maar dan ben je wel gelijk helemaal bij. Maar je kunt ook met wat kleinere boekjes beginnen. Even kijken in de (kringloop)winkels of bibliotheek.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Geplaatst:

Okee, we hebben een schema voor de wisselteelt en we hebben van een aantal planten een vroege en een late soort.

Onze tuin is nog een onkruidjungle. Hoe pakken we dat aan? want we willen uiteraard al beginnen met zaaien. (ik heb mijn vensterbank al vol staan, in de wacht)

We kunnen dan in het najaar de grond goed aanpakken.

Spitten heeft niet onze voorkeur

Geplaatst:

Meet een reep grond af waar je van beide kanten met je arm tot het midden kunt komen.

Spit die reep goed om.

Verwijder vervolgens al het onkruid en de wortels van het onkruid.

Verwijder ook eventuele emelten (bruine larven) en slakken en slakkeneieren.

Maak eventuele dikke brokken aarde fijn.

Hark de reep aan.

Nu heb je een stuk waarop je kunt beginnen met zaaien.

Bijvoorbeeld Rucola, radijs, raapsteel, spinazie, snijbiet, meiraap...

Als de plantjes op dat stuk niet goed groeien, of gelig worden dan weet je ook gelijk dat de grond tekorten heeft en kun je gericht bij mesten.

Lees je in over kalk toevoegen (hoe en wanneer en waarom) en over bemesten van de aarde (welke planten houden daar wel van en welke niet).

Begin met de volgende reep...

Geplaatst:

Ik ben zelf vorig jaar met een redelijk verwaarloosde tuin begonnen. Wat hierboven gezegd wordt is een goede manier om te beginnen. Maak eerst een verdeling van je tuin en spit deze stuk voor stuk om en haal alles eruit.

Probeer in stukken te werken anders raak je het overzicht kwijt en wordt je moedeloos als je kijkt wat je nog allemaal moet.

Bepaalde gewassen zoals kolen, bladgewassen en vruchtgewassen (pompoen, courgette) hebben veel bemesting nodig maar gewassen als erwten, bonen, wortels en uien een stuk minder. Ik heb daarom 3 stukken goed bemest en de andere 3 stukken gewoon beplant met aardappels, erwten wortels en uien. Dit jaar verschuift alles worden de andere 3 stukken goed bemest.

Spit dus stukje voor stukje om en beplant dit met de planten die je wilt laten groeien. Alles wat je dit jaar nog oogst is meegenomen. Kolen kun je nog tot vrij laat in het jaar zetten dus dat vak kun je later doen. Ik kan je wel aanraden om de stukken die je niet doet af te dekken met zeil of worteldoek anders heb je straks allemaal gras e.d. en wordt het spitten erg vervelend.

Courgettes en pompoenen kun je over twee weken zetten en hiervoor hoef je niet perse te spitten, alleen het stukje waar je de plant zet. Laat ze lekker groeien en ze bedekken de bodem vanzelf waardoor je minder onkruid hebt en ook nog goed kunt oogsten.

Mocht je onkruid hebben zoals haagwinde, kweekgras, heermoes of zevenblad. Probeer zoveel mogelijk wortels uit de grond te krijgen anders vermeerder je alles wanneer je spit.

Als je het dit jaar netjes bewerkt zul je merken dat het volgend jaar makkelijker wordt, bij mij is dat in ieder geval wel. Alles wat je dit jaar kunt oogsten is meegenomen en volgend jaar kun je veel vroeger beginnen en alles klaar hebben voordat het seizoen begint.

Succes

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...