Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

oh nee, zieke komkommer??

JongeKweker

Recommended Posts

Ik heb o.a. 2 snackkomkommers staan. Ze hebben allebei al eetbare, lekkere vruchten geproduceerd. Nu zie ik dat 1 van mijn plantjes vreemd doet. Bij de steeltjes van de komkommer wordt het bruin, het lijkt alsof hij langzaam afsterft. Sommige komkommertjes zijn ook al helemaal bruin geworden, maar er zit dan toch ook nog een komkommertje aan de plant die het wel lijkt te doen. Wat gaat er fout? Ik heb wel een paar hele kleine zwarte vliegjes op de plant gezien.

http://img844.imageshack.us/img844/3339/20110609112335.jpg

Dat is wel zonde, maar waar staat je plant het lijkt wel in de huiskamer, je kunt beter je plant buiten in kasje zetten als je hebt

klimaat luchtvochtigheid en licht/lucht allemaal buiten beter dan in huis voor je groente.

Binnen groeid alles toch zwakker hierdoor en daardoor veel meer kans op ziekte/schadelijke beestjes.

Players only love you when they're playing.

Geen idee hoe de vliegjes heetten, ze zeiden niets terug. Ze staan inderdaad binnen, leek mij ideaal, maar die vlieger gaat dus niet op. Ik heb helaas geen kasje, heb wel gemerkt dat de komkommer wind niet leuk vindt, vandaar dat ik ze niet meer buiten durf te zetten. Maar tis wel een gegeven, in de aarde van mijn potten zitten wel beestjes, meer dan buiten.

• 2 weeks later...

De komkommers zijn wel blijven groeien en zijn evengoed nog lekker van smaak. Ik geef ze van onderaf water, ik leg wat water op het aarde en onder de pot het het schaaltje. Verder geef ik af en toe wat koffie schijfjes uit de Espressomachine. Het blad ziet er wel goed uit, niet vergeeld.

• 1 month later...

Hoi, hé dat heb ik nu ook. blad is mooi groen.maar iedere keer als er een snack komkommer er aan komt. wordt hij ook bruin bij het steeltje en daarna wordt hij slap,hij staat gewoon in de tuin,rot zomer gehad natuurlijk. Nu heb ik er plastic om heen gedaan met gaatjes, ik dacht misschien krijgt hij het daar door warmer,weet niet of ik er goed aan gedaan heb, ben pas vanaf maart bezig. bedankt als iemand een idee heeft van goed of fout. groetjes Jeanne

Nu ondanks het plastic deed de snack komkommer het toch niet, alvorens het tot een grote vrucht uit groeide, werd hij dus beetje bruin bij de steel en daarna zo zacht. Nu hij stond in de volle grond, deed water op de grond,niet op de bladeren of vrucht. Misschien de vele regen?? Nu zaten er weer 4 hele kleintjes aan, ik heb hem uit de volle grond gehaald, compost erbij gedaan en in een pot binnen gezet. voor een raam op het zuiden. Als hij het nu weer niet doet dan wordt het de gft bak,want dan weet ik het ook niet meer. Ben zo blij dat ik volgend jaar een mooie kas krijg, en dan ga ik zelf zaaien, dat is in ieder geval niet zo duur als kopen deze was 7.95, dus best veel en in de kas van het tuincentra deed hij het zo mooi. Maar ja ben ook maar een beginner. Heb ik nu goed gehandeld of kan ik geen resultaten meer verwachten Hoop hier echt iets over te lezen van iemand die dit ook in zijn tuin heeft staan, groetjes Jeanne

• 5 weeks later...

Hoi, moestuin collega's heb even deze topic naar boven gehaald, na de snack komkommer in de volle grond geplaatst te hebben, daarna met gaatjes plastic erover, geen resultaat, over gedaan naar een grote pot na compost en koemest korrels erbij gedaan te hebben, binnen gehaald en op de vensterbank gezet[raam zuiden] weer bruine en zachte komkommers, nu weg doen vond ik nog zonde, het blad was nog zo mooi groen, tegen de muur aan de zuidkant gezet, en verbazing alom, nu zitten er toch 2 aan die groeien als kool, en er komen er nog 5 aan. en ze worden groot!!! mooi groen, al de 5 zullen ze het niet volhouden denk, omdat het al september is.maar het groeit nu zo mooi, wordt het wel even mooi weer ik hou jullie op de hoogte, nu weet ik dat je niet altijd te snel op moet geven. een gelukkige jeanne