Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Het groeien gaat snel met dit mooie weer. Zaterdag gepoot en nu 5 dagen later komt in een van de emmers het eerste teken van leven boven de grond.

Geplaatst:

Het is voor het eerst dat wij wat aardappelen (Mona lisa) proberen te telen, ivm gebrek aan ruimte staan de planten in 3 kuipen. In elke kuip hebben wij 4 pootaardappelen gepoot. De piepers zijn op 17 april de kuipen in gegaan en tot op heden 2 keer aangeaard tevens hebben wij het substraat voorzien van wat extra kali meststof. De planten schieten de lucht in en kunnen nog maar 1 keer aanaarden daarna nood gedwongen met wat stokken en touw in de weer om ze een beetje in het gareel te houden .

Paar plaatjes

mona-lisa75901463236779.jpg

mona-lisa-373771463236787.jpg

mona-lisa-255651463236795.jpg

mona-lisa-432551463236806.jpg

Ciao

Geplaatst:

"De planten schieten de lucht in en kunnen nog maar 1 keer aanaarden daarna nood gedwongen met wat stokken en touw in de weer om ze een beetje in het gareel te houden "

Waarom moet je met stokken en touwen gaan werken, het zijn toch geen klimplanten? Je krijgt gewoon een mooie volle bos.

Geplaatst:

Bedoelde het meer in de trant van het aanbrengen van steun voor het loof/stengels zodat het bij harde wind niet afscheurt/breekt. Gedachte was 4 bamboestokken in elke hoek van de kuipen en dan touw er rond omheen spannen. Net genoeg steun voor het loof/stengels maar ook genoeg ruimte zodat de wind nog lekker door het bladerdek kan.

Geplaatst: (aangepast)

IMG117040931463306304.JPG

Nachtvorst verwacht......

aangepast door Gast

Tuinieren in Slowakije, kort maar krachtig groeiseizoen.

Geplaatst:

20160513162017HDR94221463251126.jpg

Linkse emmer Francelines van de Lidl (consumptieaardappel dus), middelste emmer 2x Charlotte 2x Frieslander van angela, rechtse emmer 5x Pink Fir, ook van angela. Ze zijn al één keer aangeaard, ik had ze wel iets dieper mogen planten denk ik. Nou ja

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Geplaatst:

Ik aard alleen de aardappels die in een jute zak zitten aan, in die zin dat ik alle potjes met aarde die ik overheb (omdat zaaisel niet is opgekomen) erin leeg kieper zodat die zak uiteindelijk goed vol met aarde (en hopelijk aardappels ) zit. De aardappels in de volle grond aard ik niet aan, ik heb eigenlijk nog nooit gezien dat een aardappel half boven de grond kwam te liggen, bovendien staan ze bij mij zo dicht op elkaar dat ik er geen aarde tussen zou kunnen gooien al zou ik het willen.

Ik las trouwens net op de site van Diana's Mooie Moestuin dat haar aardappeloogst finaal is mislukt: http://www.mooiemoestuin.nl/nul-aardappelen/ Zo, dan heb ik wel mazzel gehad, zij zit hier nog geen kilometer vandaan en mijn aardappels hebben al die buien destijds wel goed doorstaan en staan er mooi bij.

Ik zat zo te denken, maar zou het kunnen dat dicht op elkaar planten (ik heb echt een aardappelbos zeg maar, geen rijen of niks, geen grond te zien tussen de aardappels), toch iets van bescherming biedt tegen extreme hoeveelheden regen?

Geplaatst:

Ik heb gisteren mijn aardappelplanten aangeaard, maar nu steekt er hier en daar een blad wat half bedolven is uit de ruggen.

Van zusje Tomaat ben ik gewend dat blad in contact met water of grondoppervlak een no no is.

Mag dat dan zo blijven zitten?

Geplaatst:

@Pippi Veel hangt af van het ras. Jouw ras zal resistenter zijn? Of haar pootaardappelen/grond waren al besmet.

@Niels: ja, dat gaat altijd zo met aardappels aanaarden. Niets van aan trekken

@Martin: Meestal wordt hier pas aangeaard als er een aardappel bloot komt te liggen.

Als je niet te vroeg poot en niet voortrekt, hoef je ook niet aan te aarden tegen vorstschade.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

@Speets: ja, daar zit wel wat in, pas aanaarden als de aardappels boven de grond komen. Dat ga ik voortaan ook doen

@Niels, aanaarden is bij mij gewoon de hele plant onder een laag aarde laten verdwijnen. Binnen twee dagen staat de plant dan weer boven de grond. Ik weet niet of dat een slimme manier is maar ik heb daar nooit problemen mee gehad, qua ziektes of rotting.

Geplaatst:

Hier zag ik dat de eerste bloemetjes in aantocht zijn. Ik hoop wel dat dat betekent dat ze nu stoppen met in de hoogte groeien want ze staan nu bijna een meter hoog.

Geplaatst:

Nu ben ik wel benieuwd wat de opbrengst zal zijn, maar ze zien er redelijk goed uit. Ze zijn gewoon in gaten in zwarte plastiek geplant.

2016052514414330421464246409.jpg

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

IMG028164671462250684.JPG

Inmiddels weer wat gegroeid. Gelukkig maar .

a125571464436223.JPG

De plant links beneden is overigens een aardbei.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Het was dit jaar eigenlijk niet de bedoeling om aardappels te planten. Alleen kwamen er aardappels op van vorig jaar in een ander stuk van de tuin ( oeps ). Die heb ik dus maar verplaatst naar de nieuwe plek.

Verder hebben we via via een hele vracht aardappels gekregen waar ook hele kleintjes bij zaten die niet fatsoenlijk te schillen waren. Omdat die aardappels prima te eten waren heb ik er een paar eerst in kleine potjes opgekweekt ( ging wonder boven wonder erg goed ) en daarna uitgeplant in de tuin.

2016-05-26-1727491464440092.36

Omdat ze op verschillende tijdstippen zijn geplant zit er ook aardig wat verschil in grootte van de planten. Nu hopen dat dat een beetje bij trekt de komende tijd.

Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Geplaatst:

Gok dat deze een week of 5 geleden de grond in zijn gegaan en sinds 3 weken boven de grond uitkomen

IMG2016060514063872821465128394.jpg

Hun 3 weken oudere broertjes en zusjes zijn bijna een meter hoog. Geen bloemetjes gespot, maar heb ook geen idee of bintjes bloemetjes krijgen

Geplaatst:
Geen nachtvorst meer maar deze gasten

Ik zou ze maar verwijderen. Ik heb zo'n klein vermoeden als ik de foto zie dat ze niet lang met twee zullen blijven!

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...