Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaat: currant red sweet pea. Dieven?

Nedlets

Aanbevolen berichten

Moet deze gediefd worden?

Ik heb drie soorten tomaat staan, waaronder deze. Deze vertoond al duidelijk meerdere dieven. De beschrijving zegt een bossige plant van 120cm die regelmatig gesnoeid moet worden. Wordt hier het dieven mee bedoeld? Ze zijn pas 10cm groot, duidelijk lager dan de andere twee soorten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je niets doet, wordt het een ontoegankelijk oerwoud.

Als je dieft als een gangbare stamtomaat wordt je opbrengst erg laag...weinig trosjes met veel mini-tomaatjes.

Het beste lijkt me om dit soort tomaten te leiden...

- ofwel plat zoals een druif (om de 30 cm. een zijtak 2 kanten op, die je niet dieft, horizontaal aanbinden en die verder wel dieven...het is de bedoeling dat de bloei aan de groeipunten aan deze zijtakken komen) Het wordt dan een soort platte kerstboomvorm van een 2 meter hoog

- ofwel maak je een soort bouwsel rondom met bamboe o.i.d. waar je zijtakken kunt aanbinden en langs leiden.

Snoeien/dieven doe je voor de vorm die je wilt en om alles toegankelijk te houden. Je bouwt dus een soort gestel op voor de bloei en alles wat later er nog bijkomt of te veel wordt, breek/knip je weg. Zo krijg je veel bloei en besjes, maar houdt ook een toegankelijke struik.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt! Ik denk dat ik voor een 'platte kerstboom' idee ga. Komt nog veel bij kijken als je net komt kijken.

Deze wordt dus erg groot, ook in de breedte groter dan een stamtomaat. Misschien ivm plaatsgebrek kan ik deze het beste in een pot zetten?

Ik heb wel genoeg ruimte, maar niet genoeg ruimte in de grond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

gesnoeid moet worden. Wordt hier het dieven mee bedoeld?

Dieven = het verwijderen van de okselknoppen (die dingen waar nieuwe scheuten uit komen).

Snoeien = het begrenzen en het openhouden van je gewas. Naar eigen inzicht.

Dat is dus een veel breder begrip dan dieven.

Al doende leert men

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dieven en snoeien is inderdaad niet precies hetzelfde, maar bij tomaten kweken in ons klimaat komt het wel vaak op hetzelfde neer.

Eigenlijk is een tomaat van nature (meestal) een meerjarige struik.

Ik had niet goed gezien dat je schreef, Nedlets dat deze Sweet pea, 1,20 hoog wordt. Dat is vrij klein voor een tomatenras uit de "currant"-groep. (Ik heb deze specifieke nooit gehad) Dan kun je de "kerstboom" wat lager houden en misschien om de 20 cm. een okselscheut leiden. Ik denk dat je aan elke kant een 60 cm. van de stam aan kunt houden. Ja....in een grote pot moet kunnen (of gebruik een opengeknipte zak met potgrond o.i.d. ) maar bedenk hoe groter de pot, hoe makkelijker het onderhoud (watergeven, voeden) dus ik zou zeker boven de 20 liter per plant gebruiken.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...