Margje Geplaatst: 13 februari 2010 Share Geplaatst: 13 februari 2010 Ik heb even een nieuw bericht gemaakt. Hebben jullie nog goede tips hoe ik het beste mijn groente en bloemen kan zaaien? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
LucV Geplaatst: 13 februari 2010 Share Geplaatst: 13 februari 2010 Net zo handig om een nieuw topic te openen, dus geen probleem. Ik zal even een artikel plaatsen dat gebruiker Eut (mag wel toch Eut? ) ooit geschreven heeft maar wat niet meer online staat. Maar ik begin om te zeggen dat: alles wat je in de grond stop wel boven komt, zaden zijn geprogrammeerd om te kiemen Dit concept artikel gaat over het zaaien in potjes. Vul een bakje of potje met zaaigrond of goede potgrond. Druk het aan de rand met een paar vingers aan en maak het vlak. De grond moet wel luchtig blijven. Verdeel het zaad per potje (afhankelijk van de groente) of regelmatig over de aarde. Fijn zaad kan vermengd worden met gezeefd (wit) zand, dan zie je wat je gedaan hebt. Grote zaden druk je met de hand in de aarde. Hierna bedek je de zaden met grond of zand en maak de grond vochtig met de sproeier of als heel voorzichtig met een gieter. Maar dan loop je het risico dat het zaadje verplaatst wordt. Tip: strooi met een zeef wat aarde over de zaden zodat ze bedekt zijn . Wikkel/span eventueel huishoud (plastic) folie om het potje of zaaibakje en laat dit erop zitten totdat de zaden gekiemd zijn. Vergeet niet op er bij te zetten wat je gezaaid hebt. Als je meerdere zaden in een bakje hebt gezaaid (bijvoorbeeld een boterkuipje) dan moet je als de zaailingen elkaar in de weg gaan zitten ze gaan verspenen. VerspenenHaal de plantjes uit elkaar en maak de wortels voorzichtig los. Pas op dat je ze niet beschadigd, trek ze er niet uit aan hun blaadjes. Zet ze nu in aparte potjes met potgrond of tuingrond. Geef de plantjes water en laat ze verder groeien totdat ze in een grotere pot of naar buiten mogen. Als ze van binnen naar buiten verplaatst moeten worden dan moeten de plantjes afgehard worden. AfhardenAls de temperatuur het toelaat(rond half april) en je de planten bijna buiten in de volle grond wilt zetten kun je ze gaan afharden. Zet de plantjes wat koeler, zodat ze kunnen wennen aan de temperatuur. S nachts moeten ze de eerste dagen nog naar binnen als het te koud is. Als het s nachts gaat vriezen moeten ze altijd naar binnen. Als ze aan de temperatuur gewend zijn kunnen de zaailingen in de tuin geplant worden (vaak rond mei / ijsheiligen). Iedereen heeft zijn eigen methoden en dit artikel is niet af[fragment weggelaten] Op dit artikel berust copyright: voor gebruik is toestemming nodig van www.moestuinforum.nl Hopelijk heb je hier iets aan, dit is even snel hoe je kan zaaien, probeer het uit, door het te doen leer je het. Iedereen doet het wel iets anders en hopelijk delen andere gebruikers ook hun zaaimethoden in dit artikel. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Erik Geplaatst: 16 februari 2010 Share Geplaatst: 16 februari 2010 Tuurlijk mag dat, het artikel is alleen nog niet helemaal compleet dus als er vragen zijn hoor ik het graag Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
aardbeijim Geplaatst: 5 januari 2011 Share Geplaatst: 5 januari 2011 Ik hoop dat ik hier nog op mag reageren maar heb nog een tip voor het verspenen.Als je ze er uit wilt halen kan je beter altijd eerst er wat water over doen.Dan komen de wortels beter los(plakken minder aan de grond).Je kan het ook tijdens het eruit halen doen. Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Dorien Geplaatst: 5 januari 2011 Share Geplaatst: 5 januari 2011 Fijn dit soort informatie In tuinierboeken vergeten ze vaak dit soort basisdingen omdat het zó basis is dat ze denken dat iedereen het wel zou moeten weten.Fijn om hier wat extra dingen over te horen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 6 januari 2011 Share Geplaatst: 6 januari 2011 Hier zitten de prei zaadjes ook alweer in de grond Ik heb nog nooit prei geteeld, en houd er ook niet zo van. Maar het is in de winter te oogsten, en een preisoepje gaat er wel in Ook is mijn vriend dol op prei met kaas-laagje Dus kan ik hem daar eens mee verblijden. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Dorien Geplaatst: 6 januari 2011 Share Geplaatst: 6 januari 2011 Ohjee moet de prei nu al?Hoe moet dat eigenlijk met planten die je eigenlijk in een kas of in elk geval onder glas moet zaaien en je hebt deze voorzieningen niet? Binnenhouden en dan langzaam naar buiten? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Ronnie Geplaatst: 6 januari 2011 Share Geplaatst: 6 januari 2011 Hey Dorien, Ik heb een aantal bakjes binnen staan met (nu nog) zaadjes.... als het buiten een beetje dragelijker is dan gaan ze met bakje en al naar buiten (pas op nachtvorst) totdat ze potlood dik zijn en dan gaan ze naar tuin... Maar geen nood je hebt nog alle tijd hoor .... Greetz Ronnie Quote Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW! http://ronniesmoestuin.jimdo.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Dorien Geplaatst: 7 januari 2011 Share Geplaatst: 7 januari 2011 Okee bedankt! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frans Geplaatst: 9 januari 2011 Share Geplaatst: 9 januari 2011 Ohjee moet de prei nu al?Ik kan me jullie ongeduld voorstellen maar om nu al prei te zaaien heeft geen zin en is zelfs onverstandig. Veel tweejarige groentesoorten die te vroeg gezaaid worden hebben de neiging om voortijdig te gaan "schieten" . Dat is het al vormen van bloemen en zaad in het eerste levensjaar waardoor de groente waardeloos wordt. Nu valt dat met prei gelukkig nog wel mee maar zijn famile zoals sjalot ,plantui en zaaiui loopt een veel en veel groter risico op het voortijdig in bloei gaan. Ook selderij en witlof staan er om bekend dat ze snel tot voortijdige zaadvorming over gaan als ze te vroeg gezaaid worden. Zonde van je werk als je zorgvuldig gekoesterde plantjes alleen maar goed voor de composthoop blijken te zijn . Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Koert Geplaatst: 9 januari 2011 Share Geplaatst: 9 januari 2011 Het is toch heel normaal om in Januari/Februari ,je prei voor te zaaien voor de zomerteelt. Voor de zomer gaat half/eind Januari bij mij altijd goed. En die voor de herfst knal ik er eind Februari meestal ook al in!Plantuien plant ik meestal eind Febr./begin Maart. Quote Even a broken clock is right twice a day Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
DVL Geplaatst: 10 januari 2011 Share Geplaatst: 10 januari 2011 Een terechte waarschuwing van Frans, we moeten nog even geduld hebben met de meeste groente. Over het algemeen levert dat bij zomerprei geen problemen op. Maar met tomaten zul je zeker nog moeten wachten! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Koert Geplaatst: 10 januari 2011 Share Geplaatst: 10 januari 2011 Ik wil eigenlijk niet gaan muggenziften maar hoezo terechte waarschuwing dan? Tuurlijk heeft hij voor alle andere soorten dan prei en evt. paprika of een aubergine(antroewa) o.i.d. gelijk, maar er is ook niemand op dit forum die schrijft dat te doen. Er is alleen geschreven dat er prei en paprika(ander topic) wordt gezaaid. In hetzelfde stuk schrijft Frans zelf dat het voor prei niet uitmaakt, nadat hij begon met te stellen dat om nu al prei te zaaien geen zin heeft en zelfs onverstandig is. Mijn waarschuwing is dan ook: nu prei voorzaaien als je in de zomer niet voor prei naar de super wilt fietsen! Quote Even a broken clock is right twice a day Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 10 januari 2011 Share Geplaatst: 10 januari 2011 Op het zakje staat toch echt Januari. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
DVL Geplaatst: 10 januari 2011 Share Geplaatst: 10 januari 2011 @Koert, ik zaai prei ook in januari. Waar ik op doelde was de waarschuwing voor andere groenten. Buiten prei, paprika en misschien worteltjes onder glas is er nog niet veel te zaaien. Men moet dus niet de fout maken om groente veel te vroeg te zaaien. Voor ijsheiligen kunnen ze toch nog niet naar buiten. Het zou dan zonde zijn, zoals frans zegt, dat je groente daardoor op de composthoop belanden. De toevoeging "terecht" was niet bedoeld als een aanval op jou reactie daarvoor over de prei . Want inderdaad vanaf januari kan je prei zaaien. Groeten Dirk Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frans Geplaatst: 10 januari 2011 Share Geplaatst: 10 januari 2011 Pas lid en mijn eerste ontactische opmerking heb ik inmiddels al gemaakt zie ik. De kreet 'onverstandig' was niet zo verstandig van me en in dit geval ook onterecht . Wat ik schreef werd ingegeven door wat ik ook op andere tuinforums zie. Door enthousiasme en ongeduld begint men in het voorjaar vaak veel te vroeg te zaaien en zoiets levert dan ondanks extra werk en moeite ook nog eens een slecht resultaat op. Wat de prei betreft , ik zaai alleen wat herfstprei (eind maart) en vooral winterprei (half april) . Stom genoeg er niet aan gedacht dat er ook zomerprei bestaat en die zul je inderdaad wel binnenshuis begin januari kunnen zaaien. Sorry , volgende keer probeer ik zorgvuldiger te zijn . Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frank Houweling Geplaatst: 10 januari 2011 Share Geplaatst: 10 januari 2011 Pas lid en mijn eerste ontactische opmerking heb ik inmiddels al gemaakt zie ik. De kreet 'onverstandig' was niet zo verstandig van me en in dit geval ook onterecht . Wat ik schreef werd ingegeven door wat ik ook op andere tuinforums zie. Door enthousiasme en ongeduld begint men in het voorjaar vaak veel te vroeg te zaaien en zoiets levert dan ondanks extra werk en moeite ook nog eens een slecht resultaat op. Wat de prei betreft , ik zaai alleen wat herfstprei (eind maart) en vooral winterprei (half april) . Stom genoeg er niet aan gedacht dat er ook zomerprei bestaat en die zul je inderdaad wel binnenshuis begin januari kunnen zaaien. Sorry , volgende keer probeer ik zorgvuldiger te zijn .Ach, als iedereen hier alles al wist werd het forum wel erg rustig. We zitten hier om van elkaar te leren! Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Koert Geplaatst: 10 januari 2011 Share Geplaatst: 10 januari 2011 Precies Frank, helemaal gelijk> Ik wilde er ook helemaal geen big Issue van maken en voelde me ook echt niet aangevallen door jou o.i.d. Dirk. Vond alleen de opmerking van Frans een beetje denigrerend overkomen, aangezien hij een heel normaal iets (prei zaaien in Januari) afdeed met iets heel erg onverstandigs.Maar absoluut "no hard feelings" hoor, was het er alleen met dat punt niet mee eens. Verder heb je natuurlijk ook gewoon gelijk Frans en zaaien veel mensen vaak veel te vroeg, maar goed ik weet ook uit ervaring dat niet ieder jaar het zelfde is. Ik waag dan ook echt wel eens een gokje, soms met resultaat , meestal niet, maar voor mij is dat allemaal "part of the game". Als ik dan al vroeg bv. paprika's heb vind ik dat stiekem toch wel leuk. En of ik dan een paar plantjes op de hoop moet gooien of na 2 jaar zaadjes weg moet gooien is mij om het even. Quote Even a broken clock is right twice a day Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Dorien Geplaatst: 10 januari 2011 Share Geplaatst: 10 januari 2011 Het is juist interessant zulke discussies te hebben. Anders kom je tegenstrijdige informatie tegen en weet je nog niet wat je ermee moet. Voor mij als beginneling kunnen er niet genoeg gesprekken zijn over dit soort dingen Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Nicolette Geplaatst: 11 januari 2011 Share Geplaatst: 11 januari 2011 Een aantal dingen kun je best in januari onder beschermende omstandigheden proberen te zaaien. Zo zaai ik in de koudekas spinazie, raapstelen en sla in. Negen van de 10x komt het boven en heb ik na een aantal weken oogst. En lukt het niet dan ben ik een beetje zaad kwijt. Daar kan ik niet zo mee zitten. De ervaring is wel dat bijvoorbeeld met wortelen die heel moeizaam opkomen (ontkiemtijd ruim 3 weken), ook onder bescherming, je daar geen voordeel mee behaalt. Zaai je die pas eind feb begin maart.. schiet het gewoon doodleuk het eerdere gezaaide voorbij. Dus Heb je niets aan de vroeg zaai en is het beter gewoon te wachten. Zomerprei zaai ik ook in januari net als sommige ui soorten. Tomaten die je uiteindelijk in de kas verder groot brengt, dus met warmte, kunnen eerder gezaait dan buitenteelt en koudekas tomaten. De tuinbonen zaai ik in de koudebak in roottrainers voor in februari om ze een snelle start te geven en zo worden ze niet opgeten door de woelmuizen. Wie heeft er trouwens ervaring met de zoeteaardappel? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.