Akinom Geplaatst: 25 augustus 2017 Geplaatst: 25 augustus 2017 Ik ga mijn aardbeiplanten in de bato-bakken vervangen.Kan ik dan beter ook gelijk het substraat vervangen?Of houden jullie altijd hetzelfde grondmengsel in de bakken? Quote
SVH2480 Geplaatst: 3 november 2017 Geplaatst: 3 november 2017 Hallo iedereen, Ik zou voor volgend jaar graag ook een aantal bakken vullen met aardbeiplantjes. Ik ben echter op zoek naar een goed aardbei substraat. Liefst iets dat ik in de winkel kan afhalen. Hebben jullie hiervoor tips wat ik best kan kopen? Alvast bedankt!Stijn Quote
brinta Geplaatst: 10 november 2017 Geplaatst: 10 november 2017 Dag allemaal, ik zou een automatische beregening willen koppelen aan mijn opstelling.Ik heb een 3-tal IBC tanken staan voor de watervoorziening van mijn moestuin. Nu zou ik willen werken mbv een pomp op zonne energie en druppelaars.Echter de zonne energie systemen zijn specifiek voor vijverpompen of fontijnen. Zou dit werken voor hetgeen ik wil doen? Heeft er iemand al een soortgelijk systeem met een pomp op zonne energie?Dank voor de tips. Quote
waterman Geplaatst: 1 februari 2018 Geplaatst: 1 februari 2018 Ik sta op het punt om een mij onbekende aardbeienvariêteit te zaaien : Delician F1. Iemand op het forum ervaring met deze soort ? Quote
zwabber Geplaatst: 8 februari 2018 Geplaatst: 8 februari 2018 De meeste van jullie hebben de bakken nu een paar jaar. Hoe bevallen de bakken over langere tijd? Ik wil er namelijk ook mee beginnen. Wel wil ik dan een stelling met bovenin aardbeien en onderin sla bieslook peterselie enz. Welke tussen ruimte bevalt jullie het beste? Ze komen op een heel zonnige plek te staan met van de ochtend tot avond zon. Heeft er toevallig ook nog iemand gebruikte bakken in de aanbieding?(NoordBrabant Oss, stukje rijden geen bezwaar) Ik heb er 35 tot 40 nodig. Zal ook nog een advertentie in het vraag en aanbod gedeelte zetten maar eerst even hier de antwoorden afwachten. Quote
waterman Geplaatst: 17 februari 2018 Geplaatst: 17 februari 2018 Vorig jaar had ik mijn eerste seizoen met doordragende aardbeien (Milan F1) in bakken gevuld met substraat volgens het recept van Borsalino. Deze hebben de ganse winter onaangeroerd in dezelfde bakken overwinterd. Hoe pak ik de start van het nieuwe groeiseizoen aan ? Moet ik de planten eruit halen en het substraat geheel of gedeeltelijk vervangen ? Graag het advies van de aardbei-experten. Quote
spike Geplaatst: 13 maart 2018 Geplaatst: 13 maart 2018 borsalino deed ook meerdere seizoenen met het zelfde substraat.! ik weet het het is veel lees plezier . maar in de eerste 40 kanten staat het meeste van borsalino daarna een hoop van andere Quote
Maverick1974 Geplaatst: 20 mei 2018 Geplaatst: 20 mei 2018 Sinds 2 maanden ook mijn aardbeiproject opgestart na alles hier te hebben gelezen!Vorig jaar hier een plastieken moestuinbakje gezet met 6 darselect planten in, kleine oogst gehad maar lekker. In de winter alles laten buiten staan en ik schrok toen de moestuinbak verandert was in een vijver en de planten zeker 5cm in het water stonden! Ik dacht dat er gaten in de bak zaten voor het water te laten weglopen maar dit was het niet! Ik had dan ook niet gedacht dat de darselect het nu zo goed zou doen, er hangen zeer veel aardbeien aan en al enkele kunnen eten.De batobakken heb ik eind maart gezet met 3 soorten, Daroyal, sonata en het wat latere ras malwina. Aan de daroyal en sonata hangen er inmiddels al heel wat bloemen of aardbeitjes. Morgen zet ik nog een rek bij met batobakken om daar dan nog doordragers in te planten.Ik heb ook enkele testpotten met mara des bois, de eerste vruchten kunnen geplukt worden. Quote
Saalk86 Geplaatst: 8 november 2018 Geplaatst: 8 november 2018 Bedankt voor alle info!! Ik ga komend jaar hier ook mee starten Zodra het staat plaats ik foto’s! Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Saalk86 Geplaatst: 16 maart 2019 Geplaatst: 16 maart 2019 4 maand later (bericht hierboven) We zijn op de helft, er komt nog precies zon stuk aan vast, in totaal 16 bakken.Woensdag komen de aardbei planten binnen en moet alles buiten! Hier al een week storm, anders had ik t vandaag afgemaakt. Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Saalk86 Geplaatst: 20 maart 2019 Geplaatst: 20 maart 2019 Vandaag de aardbeien ontvangen! Was nog wel een gedoe om aan witveen en zwartveen te komen hoor... Uiteindelijk heb ik het volgende extract gebruikt: - kokospotgrond welkoop (cocopeat?) 30%- Tuinturf welkoop (zwartveen) 25%- Turfstrooisel pokon (witveen) 35%- En in totaal (zal 5 tot 10% zijn) compost. Nu hopen dat t aanslaat, als ik over 10 weken geen aardbeien heb zoek ik Borsalino op Nee het word nog een hele klus vrees ik gezien de vele soorten voeding en tijdschema’s en ditjes en datjes!! Over 4 weken dus voeding toevoegen. Ik zie t wel Owja foto’s; Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
henkg Geplaatst: 21 maart 2019 Geplaatst: 21 maart 2019 Slakkennesten onder de Batobakken! Edit: nee: spinnennestenVandaag eindelijk begonnen met het opschonen. Dat moest ook echt, want de bijbestelde frigostekken werden gisteren geleverd.Meer werk dan ik dacht, achter de oren van de Bato bakken, en meer nog aan de binnenkant van de pootjes: veel wit pluis: slakken!De (lege) bakken heb ik geschrobd met zeep, en afgespoeld.Toen de draaglatten, vooral de gedeelten direct onder de oren van de bakken: die waren ook niet geheel vrij. Hier een van de tientallen pluizen:Die zitten allemaal te wachten tot de etensbel gaat: fris groen, en daarna sappig rood.Warm water met zout, schuursponsje, hopelijk is dat afdoende geweest.Edit: die pluizen waren dus spinnennesten. Dom van mij. Jammer van de spinnen, maar met het schrobben zijn er ook een hoop mini huisjesslakken op zeep geholpen. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
henkg Geplaatst: 22 maart 2019 Geplaatst: 22 maart 2019 , wat dom.Heb ik nuttige beestjes gedood. Al doende maakt men fouten, maar leer ik ...Maar goed, ook een fors aantal mini huisjesslakken verwijderd, die zaten er ook. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Saalk86 Geplaatst: 19 april 2019 Geplaatst: 19 april 2019 Is het nodig om de aardbeien nu dus, 4 weken later, voeding te geven? Of kan dat nog even wachten?Is erg droog hier dus geef ze wel elke dag even wat water. Nog tips iemand? Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
edbl56 Geplaatst: 22 april 2019 Geplaatst: 22 april 2019 Na 4 weken heeft de plant al redelijk wat nieuwe wortels aangemaakt en ik zou dan een langzaam vrijkomende meststof geven . Quote
Frans Geplaatst: 18 mei 2019 Geplaatst: 18 mei 2019 Het zijn dan wel geen bato bakken maar ik wou even laten zien dat als alternatief eenvoudige 20 liter bakken van de Action ook goed bruikbaar zijn. De eerste rijpe aardbei uit de kas. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
citroen Geplaatst: 19 mei 2019 Geplaatst: 19 mei 2019 De Bato bakken hebben 12 liter inhoud Hoeveel aardbei plantjes heb je er in gezet ? ook 6 zoals in de Bato bakken ?Heb je er onder in gaten gemaakt ? Quote
Frans Geplaatst: 19 mei 2019 Geplaatst: 19 mei 2019 De bakken zijn aan de onderzijde voorzien van gaten. Lengte is ongeveer 40 cm en breedte 26 cm. Per bak staan 2 uit zaad gekweekte planten van het ras Delician F1 (doordragers). Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Saalk86 Geplaatst: 17 juni 2019 Geplaatst: 17 juni 2019 Update: vandaag de eerste oogst! Ben zelf enorm tevreden over de verspreiding van de oogst! Het is echt perfect om meerdere rassen te doen!! Zoals je op foto kunt zien is rechts eerst aan de beurt! De rest volgen elkaar gestaag op! 250 grammetjes Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Maverick1974 Geplaatst: 18 juni 2019 Geplaatst: 18 juni 2019 Hier ook al 3 weken aan een stuk tussen de 500 en 700 gr per dag. De buren zijn ook tevreden Quote
Frans Geplaatst: 21 juni 2019 Geplaatst: 21 juni 2019 Nog even wat meer uitleg over mijn 'batobakken' afkomstig van de Action/Aldi die geen batobakken mogen heten maar waarmee je wel volgens hetzelfde principe kunt werken. De bakken staan nu nog vrij in de open lucht maar komen volgende week op de plek van de doperwten te staan die dan geoogst gaan worden. De inklapbare dragers van de bakken zijn 2.44 meter lang dus 2 stuks passen netjes naast elkaar onder het 3 meter lange frame . De netten die aangebracht zijn om de erwten tegen de vogels te beschermen blijven om dezelfde reden om het frame zitten (gaan de straks open voorkant en achterkant afschermen). Er overheen komt de bijbehorende kunststof hoes om de planten tegen regen af te schermen zodat er minder kans is op schimmelaantasting van de vruchten. Om die reden wordt ook de achterkant van de hoes tot een beplaalde hoogte weggesneden om een goede doorstroming van de lucht te garanderen. En als straks het seizoen voorbij is nemen de 10 lege in elkaar gestapelde bakken nauwelijks plaats in. Dat geldt ook voor de geheel inklapbare dragers waar ze op staan (zijn eigenlijk inklapbare kunststof zitbanken met metalen onderstel) die afgeprijsd gekocht zijn bij de belgische Aldi voor 12 euro per stuk. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
William Geplaatst: 21 augustus 2019 Geplaatst: 21 augustus 2019 Ik ga volgende week alle aardbeien vervangen. Ik twijfel alleen met welke verhoudingen ik de bakken zal gaan vullen. Saalk86 heeft het volgende:- kokospotgrond welkoop (cocopeat?) 30%- Tuinturf welkoop (zwartveen) 25%- Turfstrooisel pokon (witveen) 35%- En in totaal (zal 5 tot 10% zijn) compost. En wat hebben de anderen ? Quote
troncki Geplaatst: 25 augustus 2019 Geplaatst: 25 augustus 2019 Onlangs heb ik een rek gemaakt voor de bato bakken. In totaal 10 stuks. Ik heb de bakken gevuld met de volgende samenstelling:- kokospotgrond 30%- Tuinturf 25%- Turfstrooisel 35%- compost (klein handje bovenste laag) Nu zit ik te denken om kristalon oranje als voeding te geven dmv de gieter (na 4 weken) en wat mestkorrels ( 1x najaar en voorjaar). Bij het water geven zie ik dat er heel wat water uit druppelt van de bovenste bakken in de onderste. Komt er dan niet heel wat voeding mee bij deze druppels in de onderste bakken waardoor deze te veel krijgen? Hoe ervaren jullie dat?Ik kan het ook oplossen door een goot maar zie genoeg foto's zonder. Daarnaast ben ik ook wel benieuwd of jullie de bakken wel eens van plaats veranderen, bovenste onder etc. Quote
Saalk86 Geplaatst: 25 augustus 2019 Geplaatst: 25 augustus 2019 Hele goede opmerking Troncki, ik heb hier idd een week of 2 geleden de bakken omgewisseld. Het valt mij wel op dat het water er niet zomaar uitdrupt hoor, valt wel wat mee. Dat hele bijvoeding verhaal is mij niet duidelijk en ik heb ze dit jaar slechts 2 keer voeding gegeven dus ik vrees dat er véél meer uit valt te halen. Hopelijk heb je hier wat aan. Ik ga er zelf nog een heel aantal bij maken dit jaar, maar vind de 3/4 euro per bak (excl verz kosten) veel te gortig dus zoek nog goed alternatief. Ik heb dus al 16 bakken staan, dus nog een stellage is weer 80 euro ofzo. Ach, misschien doe ik t ook wel Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.