Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

In dit geval niet. Want als ik je gewenste groeiwijze zie, is ze al boven de gewenste maximum hoogte. Je wilt nu zijscheuten vormen om aan het raamwerk te binden en daaraan trossen druiven krijgen.

Na de bloei en de eerste trosvorming (juni...) kun je de middelste tak tot 2 ongeveer ogen boven het raamwerk inkorten. Dat stimuleert de groei lager in de pyramide. Als je het niet doet komt bovenop de gesteltak een loze zwieper van een meter of zo.

Ik weet niet of nu al enkele trossen de bedoeling is?.......zo ja, dan ook de nieuwe scheuten die her en daar gaan groeien vanuit de oksels op 2 bladeren voorbij een tros wegnemen.

Ik weet niet of dit de algemene regel is, maar zo zou ik het doen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Ik heb een vraagje over de zijtakken. Mijn gesteltak moet nog minstens een meter omhoog groeien vooraller de zijtakken mogen verder groeien. Mag ik de reeds bestaande zijtakken nu insnoeien en zoja is dat dat afknippen na het tweede blad? Alvast bedankt.

Geplaatst:

Mag ik een foto zien van hoe jouw druif eruit ziet? Ik heb ook druiven staan waar ik nog gesteltakken aan moet laten groeien en helaas wordt mijn vraag daarover en over het snoeien in het topic waar ik die gesteld heb, niet beantwoord. Dus wil graag weten hoe het er bij jou uitziet, dan weet ik waar het bij mij ongeveer heen moet.

En ben ook benieuwd naar het antwoord op jouw vraag.

Geplaatst:

Dat is snel! Bedankt!

Als ik het dan goed begrijp laat ik dus aan mijn halve meter hoge aanstaande gesteltakken dus géén zijtakken groeien nu? Die moeten eraf?

Geplaatst:

Ik had de vraag van Erny al eerder gezien, maar verder niet gereageerd omdat ik er nog niet veel ervaring mee had.

Bij gebrek aan reacties, zal ik toch maar vermelden wat ik erover heb gevonden en toepas;

Mij werd in ieder geval aanbevolen om in het begin nog niet teveel te snoeien, omdat dat de plant alleen maar zou verzwakken.

Wat snoeien betreft;

Wil je een tak/zijscheut helemaal niet, dan snoei je hem in zijn geheel weg.

Wanneer de druivelaar op de gewenste hoogte is, dan knip je de omhoog gaande scheut af.

Uit die afgeknipte kop, zullen drie of 4 scheuten groeien.

Je kunt daar dan van twee scheuten opzij geleiden als gesteltakken en eventueel één verder omhoog als je in lei vorm verder wil.

Uit die zijwaartse gesteltakken zullen ranken groeien.

Afhankelijk van de leeftijd van de gesteltak zullen die ranken vruchten dragen of niet.

Indien ze geen vruchten dragen, dan kan je die ranken tijdens de snoei inkorten tot na het 2e tot 4e blad (= afhankelijk v.d. soort).

Op de plaats waar je die rank heb ingekort zullen dan het jaar daarop in de oksels weer nieuwe ranken groeien.

Wanneer er ranken kleine trosjes laten zien, dan kan je die rank op twee bladeren na het eerste of tweede trosje op de rank afknippen.

Er zullen vervolgens dieven uit de oksels van de bladeren vormen, die kan je afknippen na het eerste blad.

Snoei met schoon gereedschap en knip zodanig schuin af, dat regenwater niet in de oksels kan lopen.

Mocht er ergens een correctie nodig zijn, dan hoor ik dit gaarne.

Geplaatst: (aangepast)

Bedankt Frans! "Een" reactie is beter als géén reactie.

Het advies van niet te veel snoeien komt voor mij te laat. Heb die uitlopers uit de stronken:

(zoals getoond in dít topic: weer-nieuw-leven-blazen-in-een-verwaarloosde-druif-t10786-10.html ) tot op drie uitlopers afgeknipt en deze uitlopers tot 3 á 5 knopen gesnoeid (hetgeen zo'n 30 á 50 cm hoogte is).

Deze uitlopers zouden dan de nieuwe gesteltak-kandidaten zijn.

Aan die uitlopers (de a.s. gesteltakken) zitten bij die knopen dus zij-uitlopers.

Begrijp ik het dan nu goed dat ik daar eerst maar eens gewoon af moet blijven en de druif moet laten bijkomen? De Druivenstronken hebben een enorm wortelgestel door heel de kasbak heen trouwens. Meer wortel dan bovengrondse aanwezigheid. De druiven staan waarschijnlijk al zo'n 30 jaar (als het niet meer is) te survivallen in die kas en zijn ook onder de fundering naar buiten de kas gegaan voor voeding en water.

Wat mij betreft is je advies erg welkom Frans... Blijkbaar zijn er geen welwillende druivensnoeikenners meer aanwezig die helderheid in verwarrend druivensnoeiland willen verschaffen.

Edit: ik zal deze reactie ook even in het desbetreffende topic zetten anders wordt dat ook nog weer verwarrend met de vraag van Trikke.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Bij druiven is de snoeiwijze sterk afhankelijk van wat je uiteindelijk wil bereiken. Een pergola met een druivenrank er overheen? Een enkele of een paar horizontale gesteltakken tegen een muur?

Op internet is veel terug te vinden over zgn Guyot en Cordonsnoei met elk zijn voor en nadelen.

Ik help mijn zwager regelmatig in zijn wijngaard van 1 hectare (en in de wijnmakerij).

In de wijngaard wordt meestal gebruik gemaakt van de Guyot snoeitechniek. De techniek is relatief eenvoudig.

Grofweg de stappen in notendop:

# eerste jaar druif lekker laten groeien

# daarna in de winter snoeien op ca 60cm hoogte boven een oog/zijtak, dat wordt de kop.

# alle zijtakken eraf halen, dus er blijft alleen een stammetje over

# 2de jaar. In het voorjaar komen er uitlopers die naar boven worden geleid, de uitlopers onder de kop eraf halen

# wellicht krijg je al een paar trosjes druiven

# 3de jaar. In het voorjaar worden (afhankelijk van enkele of dubbele guyot) 1 of 2 uitlopers horizontaal uitgebogen en aan een draad bevestigd en ingekort op ca 80cm of 8 ogen. Daarna de evt overge aanwezige uitlopers verwijderen.

Er blijven over de stam en 1 of 2 afleggers.

# op de afleggers zullen diverse uitlopers komen die verticaal naar boven geleid worden, toppen op 1,80-2mtr

# aan de verse uitlopers komen de druiven

# in winter worden de afleggers van vorig jaar volledig verwijderd met behoud van ca 4 uitlopers op de kop of aan het begin van aflegger(s).

# 4de jaar: in het voorjaar worden de beste uitlopers van vorig uitgebogen en de rest wordt teruggesnoeid en het spel herhaalt zich ....jaar na jaar na jaar....

Voordeel van de Guyot techniek is dat je altijd met vers vruchthout zit.

Bij de Cordon techniek worden de afleggers uiteindelijk gesteltakken. In de winter worder de verticale uitlopers op de afleggers teruggesnoeid tot 2 ogen. Dat worden zgn stiften. Om deze stiften jaarlijks zodanig terug te snoeien dat je telkens verse uitloop (en dus druiven) krijgt vereist meer inzicht.

Tja het is toch nog een heel verhaal geworden. Plaatjes over de genoemde snoeitechnieken staan in overvloed op internet.

Succes

Note, ik merk dat tijdens mijn tikwerk (gaat niet zo snel ) alweer reacties zijn geweest.

Met het risico op overvoeren met informatie toch maar gepost.

Geplaatst:

Bertus bedankt... ik snap er al weer wat meer van.

Die Guyotsnoei klinkt wel behapbaar voor in die kas.

Zou je misschien je kennerslichtje eens willen schijnen op het gevalletje dat ik in de kas van de overburen aantrof?

weer-nieuw-leven-blazen-in-een-verwaarloosde-druif-t10786-10.html

Vanaf halverwege pagina twee van dit topic: 8 juni 2016...

Of geldt voor oude druivenstronken gewoon hetzelfde als voor nieuwe planten?

Geplaatst:

Hoe zo'n afgezaagde dikke stronk gaat reageren is moeilijk te voorspellen maar het is een poging waard om een stevige uitloper te kiezen als nieuwe stam en de rest er helemaal afhalen.

Verse groene uitloop kun je nu helemaal verwijderen/breken. Met verwijderen van verhoute (bruine) takken kun je beter wachten tot komende winter.

Geplaatst:

Tnx Bertus, in dit geval lijkt me overvoeren niet het geval, want het zijn twee verschillende technieken.

Had je verder nog op of aanmerkingen over mijn beschrijving van lei vorm snoei?

Ik ga pas het tweede jaar in (wel met twee jaar oude druivelaars, die al + 1m hoog en verhout waren) en hoor graag of ik het allemaal goed heb begrepen.

Geplaatst:

Bertus: de oudere verhoutte takken hebben de overburen er vorig jaar blijkbaar geheel afgesnoeid.

Dus alleen stronken over nu (waaruit dus sinds september rijkelijk uitlopers gegroeid waren) met een enorm groot wortelgestel.

Ik zal de mooiste van de drie overgebleven uitlopers (ongeveer 40 cm hoog) per stronk laten staan en daarvan al het groen verwijderen.

Kun je misschien iets vertellen over dat enorme wortelgestel in de kasbakken? Kan het kwaad als ik daar komende winter behoorlijk wat van weghaal? Ook van de dikke worteltakken dus? Of hebben de druiven daar dan erg onder te lijden?

Ik knip nu alleen, op geruime afstand, wat vingerdikke takken door tijdens het ontginnen van de bakken.

Geplaatst:

@ Frans

Uit jouw beschrijving maak ik op dat je horizontale gesteltakken wilt maken....dus Cordon systeem.

Met het inkorten en dieven van de uitlopers heb ik geen ervaring. Het is een balans maken tussen te veel, te lange uitlopers, dus te veel groen en de gewenste hoeveelheid groen voor de fotosynthese.

Het voordeel van Guyot is dat je de uitlopers verticaal leidt tot 1,80-2mtr. Zodoende krijgt elke tros ongeveer 8 bladeren (boven de tros) ter beschikking voor fotosynthese voor groei en rijping. Uitlopers die geen vrucht dragen kunnen verwijderd worden.

Tegen de tijd van rijping worden bladeren rond de tros weggenomen zodat de zon voor rijping kan zorgen.

@ Erny

Of je bij druiven het wortelgestel moet terugnemen als je na afzagen van de bovenbouw tbv opnieuw beginnen weet ik niet. Ik zal mijn zwager (a.s. donderdag) eens vragen.

We zijn met een groepje vrijwilligers vrijwel wekelijks in de wijngaard aan het werk momenteel met het geleiden van de verticale uitlopers.

Geplaatst:

Ik hoop dat je onderstaand verkeerd beschreven hebt, en niet daadwerkelijk al het groen hebt verwijderd.

Ik zal de mooiste van de drie overgebleven uitlopers (ongeveer 40 cm hoog) per stronk laten staan en daarvan al het groen verwijderen.

Bertus schrijft namelijk;

Hoe zo'n afgezaagde dikke stronk gaat reageren is moeilijk te voorspellen maar het is een poging waard om een stevige uitloper te kiezen als nieuwe stam en de rest er helemaal afhalen.

Verse groene uitloop kun je nu helemaal verwijderen/breken. Met verwijderen van verhoute (bruine) takken kun je beter wachten tot komende winter.

op die enkele rank die je als nieuwe stam gaat gebruiken, moet vanzelfsprekend al het groen gewoon aan blijven.

Het laatste deel gaat over de resterende takken en ranken die je wil verwijderen.

Geplaatst:

@ Erny,

Klopt wat Frans zegt....ik had niet goed gelezen wat je van plan bent......blijkbaar ben ik onvoldoende duidelijk geweest.

Één goede uitloper moet de nieuwe stam worden en dus gewoon lekker laten groeien. De overige groene uitlopers kunnen verwijderd worden maar dus niet het groen van de toekomstige stam

Geplaatst:

Nou heren, bedankt en net op tijd! Gelukkig regent het vandaag dus: de uitlopers hebben hun groene delen nog.

Ik laat dus nu op elke stronk 1 uitloper staan mét de groene delen eraan en haal de andere twee uitlopers weg.

Geplaatst:

Gelukkig maar.

Wat ik me afvraag, gaat het niet te donker straks in je kas worden om er nog wat anders te telen?

Je gaat per druivelaar op een hoogte van 60 cm straks 80 cm naar links en 80 cm naar rechts, 3 x 1.60m = 4.8 strekkende meter

Op die 4.8 strekkende meter krijg je dan later overal ranken van 1.8 tot 2.0 meter omhoog + die 60 cm, is tenminste 2.4 meter lengte.

Je zult dus heel veel schaduw krijgen in die kas.

Maar goed, wellicht wil je wel helemaal niets anders in die kas telen.

Geplaatst:

Het is helaas niet mijn kas maar die van de overburen (bij mn huisje op t complex).

Wegens omstandigheden zijn zij er niet vaak geweest dit jaar dus ook geen plannen met de kas dus ik heb mn kans gepakt en mag 'm dit jaar gebruiken voor de tomaten.

En wil wel kijken of die druivenstronken te redden zijn en er eventueel zelfs druiven aan komen over een paar jaar. Ben ook eigenlijk best benieuwd wat voor soort druif het zal zijn omdat hij al zo oud is.

Ligt eraan wat de overburen uiteindelijk willen. Eventueel de druiven naar de achterkant van de kas en de groentes aan de voorkant oid. Of misschien gewoon 1 stronk behouden en de rest weg. Geen idee nog.

Er hangen trouwens in de kas overal nog "kabels" voor het leiden van de druiven.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...