Ivisser Geplaatst: 8 mei 2016 Geplaatst: 8 mei 2016 Hallo. Vorig voorjaar heb ik knoflookteentjes gepoot in mijn tuin.Nu, een jaar later zien ze eruit als grote bosuien/lente-uienHet hele jaar geen knoflookbol te zien. Wat gaat er fout of wat doe ik fout? Hoop dat iemand me kan helpen Mvg Ingrid Quote
loes Geplaatst: 8 mei 2016 Geplaatst: 8 mei 2016 knoflook wordt normaal gesproken rond oktober geplant. ik denk dat het daar fout is gegaan. Quote
Erny Geplaatst: 8 mei 2016 Geplaatst: 8 mei 2016 Misschien kun je een foto plaatsen? Want als je deze al in voorjaar 2015 gepoot hebt dan had er toch vorig jaar ook al wat moeten gebeuren aan bolvorming... En wat voor knoflooktenen heb je gepoot? UIt supermarktknoflook of speciaal pootgoed. En welk soort?Hoe is de toestand van de grond waar ze in staan? Qua voedzaamheid e.d. Quote
Ivisser Geplaatst: 8 mei 2016 Auteur Geplaatst: 8 mei 2016 Zover ik weet kun je knoflook ook in het voorjaar poten. Mijn grond was tot 2 jaar terug erg arm.. ik ben de laatste 2 jaren het flink op peil gaan brengen.Wortel, rode bieten enz doen het wel erg goed. Uien en bosui ... en dus knoflook weer erg slecht, uien en bosui verdwijnt gewoon nadat het even opgekomen is en knoflook komt dus wel loof aan, maar onder de grond gebeurd weinig. De knoflook komt uit de supermarkt.Ik zal morgen een foto maken Tot nu toe dank voor jullie reacties Quote
weknow Geplaatst: 8 mei 2016 Geplaatst: 8 mei 2016 Ik denk dat het volgende is gebeurd: Het teentje is een klein bolletje geworden met een aantal kleine teentjes, niet geoogst in de zomer (dat is de bedoeling!) en na oktober zijn alle teentjes weer gaan uitlopen...resultaat is een bosje knoflookgroen (lekker en eetbaar, dus je kunt dat lekker opeten als een soort bieslook met knoflooksmaak) dat helaas deze zomer weinig bollen oplevert. Zoals Loes zegt: Bijna alle knoflook plant je het beste in oktober als teentje en je oogst ze rond juli van het jaar erna, als het blad vergeelt en afsterft. Je kunt het vers eten of - de meeste soorten - goed drogen om langer te bewaren. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
loes Geplaatst: 8 mei 2016 Geplaatst: 8 mei 2016 Zover ik weet kun je knoflook ook in het voorjaar poten. je hebt gelijk dat knoflook soms in het voorjaar wordt gepoot. alleen is dat meestal niet voor de bolvorming (en dus de knoflooktenen) maar voor het loof, ook erg lekker. info van diana: http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/wortelgewassen/knoflook/ Poot in oktober nog maar wat tenen op een stukje bewerkte grond. dan denk ik dat je zomer 2017 prima knoflook kan oogsten. tegen die tijd is er vast weer een nieuw knoflooktopic geopend waar verschillende leden de voortgang van hun eigen knoflook posten. dan kan je mooi vergelijken. dit is het topic van dit seizoen: hoe-staat-de-knoflook-erbij-2015-2016-t18907.html Quote
Erny Geplaatst: 8 mei 2016 Geplaatst: 8 mei 2016 Er zijn wat rassen die zich lenen voor ook voorjaarspoterij, zoals Flavor en Fokhagyma, deze oogst je dan ergens in augustus/september... voor de bollen en niet voor het loof. Denk dat Weknow wel eens gelijk kan hebben met zn theorie... Ben benieuwd naar de foto. Quote
Ivisser Geplaatst: 8 mei 2016 Auteur Geplaatst: 8 mei 2016 Ahaaa!Super dank beiden .. het is me nu een stuk duidelijkerIk vond het al zo raar!! De look ga inderdaad lekker gebruiken en in het najaar probeer ik het nog eens Nogmaals dank! Mvg Ingrid Quote
Ivisser Geplaatst: 9 mei 2016 Auteur Geplaatst: 9 mei 2016 Bij deze de foto's die ik beloofd had Quote
Flup Geplaatst: 9 mei 2016 Geplaatst: 9 mei 2016 Ze zien er goed uit hoor, maar ik zou nog even wachten met oogsten. Gewoon laten groeien totdat het blad in de nazomer vergeelt (eventuele bloemstengels eruitknippen) en dan zou je toch al grotere knoflookbollen moeten hebben. Heb twee jaar terug ook de knoflook in het voorjaar gepoot en die zijn het jaar daarop uitgegroeid tot mooie knoflookbollen. Op jouw foto's zie je het begin van de bol, maar de echte groei moet nu nog komen. Quote
Ivisser Geplaatst: 9 mei 2016 Auteur Geplaatst: 9 mei 2016 Ah ok dank je wel. Dan laat ik ze nog even staan Quote
weknow Geplaatst: 9 mei 2016 Geplaatst: 9 mei 2016 Op de foto zie ik vrij gewone knoflook voor het moment...misschien wat te dicht op elkaar. Te vroeg om te oogsten nu...de periode van bolvorming is nu pas zo een beetje begonnen.....je kunt ze dus gewoon in juli oogsten....misschien zijn het dan kleinere bolletjes...maar prima te eten hoor. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Ivisser Geplaatst: 9 mei 2016 Auteur Geplaatst: 9 mei 2016 Het is me nu een stuk duidelijker allemaal.Allemaal super dank voor jullie reacties X Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.