Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

welk dier in de composthoop?


Aanbevolen berichten

Vandaag opende ik de deksel van het kunststof compostvat met de bedoeling om het wat door elkaar te doen. Bij het openen zag ik een dier (maatje grote muis, klein konijn, rat?) wegschieten verder de composthoop in. Het vat staat zonder bodem op de kleigrond om zoveel mogelijk wormen in en uit te laten gaan. Ik gooi er ook regelmatig water op om te voorkomen dat het droog is, de hoop stinkt niet en alles lijkt dus goed te gaan. Vervolgens ging ik verder met een kunststof stok om de hoop wat losser te maken en nu zag ik hetzelfde beest onder de rand op de grond wegschieten en ook nu kon ik niet zien wat voor dier het was.

Ik zag dat aan de achterzijde van het vat de grond heel los was, het leek erop dat dat beest de inhoud van het compostvat buiten het vat had gebracht. Ik heb dit met een schop weer teruggedaan in het vat. Aan de voorzijde was de grond zoals uitgedroogde kleigrond er uit hoort te zien.

Wie heeft er een idee welk dier het kan zijn en moet ik er iets tegen doen.

Voorzijde compostvat:

 

IMG349495121462825255.JPG

 

Aan de achterzijde:

 

IMG349214891462825248.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan een woelmuis zijn o.i.d. Meest waarschijnlijke.

Een warme composthoop kan een nestplek zijn.

Verstoren kan helpen....zoals je nu deed (tegen vermenigvuldigen). Ook metalen gaas op bodem houdt ze in compostvat buiten.

Niet altijd/helemaal te voorkomen, houden van humusrijke grond (net als planten )

Een of twee is vervelend hooguit....veel is een probleem. Zou het even aankijken.

 

Natuurlijke vijanden trekken/zetten kan aanzienlijk helpen. Katten...uilen....valk....wezel.... Weet niet of je genoeg plek hebt om die een geschikte nestplek te geven en zo te lokken.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...