Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Paar beginnersvragen


Lietske

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik heb enkele beginnersvragen omtrent het tuinieren in een kas, hopelijk kunnen jullie helpen.

 

- wat is een goede streeftemperatuur in de kas voor groei van tomaten en paprika's etc. Ongeveer 30 graden?

 

- Is het erg wanneer het dakraampje en de deur van de kas tegelijk openstaan ivm tocht voor de planten?

 

- Er komen een paar kleine bloemetjes aan mijn paprikaplant. Nu heb ik volgens mij ergens gelezen dat je de eersten beter weg kunt halen, klopt dat?

 

Alvast zeer bedankt!

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tomaten rond 22 a 26 graden. Paprika mag evt. nog iets warmer.

Maar dat heb je maar beperkt in de hand. Bij zomerhitte, ook 's nachts, zo veel mogelijk ventileren. Wat wind in je kasje is dan helemaal niet erg. (Vocht, "gutterende" planten, moet in de ochtend zo snel mogelijk opdrogen....) Mijn kasje staat sinds 2 weken altijd open, zeker deur, maar meestal ook raam. (Alleen bij storm niet) Nu even bij nachttemperaturen van ca. 6 graden, sluit ik 's avonds ramen en laat de deur op een kier. Bij nachttemperaturen vanaf 10 a 12 graden blijft alles open staan...zo veel mogelijk.

 

Eerste paprika bloemen verwijderen is niet nodig. Sommige mensen toppen ze rond deze tijd om stam te laten splitsen en later hopelijk iets meer te oogsten. Ik zou het laten afhangen van de ruimte per plant...wat gespreide oogst is ook leuk. Maakt niet heel veel uit allemaal.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie.

 

Wat bedoel je precies met gutteren? Goede ventilatie is dus belangrijker dan warme temperaturen in de kas? Als ik de deur open laat staan krijg ik geheid slakken in de kas die de oogst opeten:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

plaats een paar biervallen tegen de slakken, het is toch overdekt.. brengt meer op dan de kast gesloten houden

Ik heb persoonlijk ook liever wat tocht dan te warm..

Als het te koud wordt gaat alles even dicht.

Ik controleer wel geregeld de kast want gisteren bvb was het zeer warm & stond alles open.

Ik die dacht dat kauwtjes slimme vogels waren heb er toch eentje uit de kast kunnen gaan halen

misschien moest ik maar een vogelnet voor de deur hangen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gutteren is dat er 's nachts en in de ochtend waterdruppeltjes aan een plant komen. Vooral op de bladeren maar ook op de stengels.

Gebeurt vooral in de kas.

 

Verklaring: Overdag is het in de kas warm. Er is daardoor veel transport van bouwstoffen vanuit de wortels van de plant. (Ze groeien lekker) Als in de nacht en ochtend de temperatuur daalt, blijven de wortels nog vocht met bouwstoffen transporteren, maar de groeiprocessen in de plant zijn door de afkoeling afgenomen....de plant probeert via een soort transpiratie het vocht kwijt te raken...terwijl de verdamping heel laag is.

Als je niet ventileert, blijven de planten te lang nat > schimmelziekten kunnen snel optreden.

 

90% van de slakken die actief zijn in je kas, zitten in de grond (overdag). Tuurlijk kan er wel eens een naar binnen kruipen....maar als je veel last van slakken hebt in je kas, zal dat niet de echte oorzaak zijn.

 

Trouwens: wind (ik noem het liever geen tocht) in je kas is ook nog gewenst voor betere bevruchting. Bij tomaten is wind (en/of overdag tikken tegen de stam) nodig voor bevruchting. Bij komkommer/meloen/paprika e.d. helpt het veel als insecten binnen kunnen. (Kan natuurlijk ook met de hand met een penseeltje).

aangepast door Gast

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...